Auteur |
Bericht |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Turbo geeft te lage druk
Na de 2de keer de distributieketting vervangen te hebben loopt hij weer een stuk beter. Toch zit er nog weinig vermogen in. Men heeft er naar gekeken en het blijkt dat de turbodruk constant, bij ieder toerental, 300mbar te laag is. De twee pompjes zijn al vervangen. Dat op de turbo en dat achter de motor. Heeft iemand een idee waar het probleem gezocht moet worden? Zou mooi zijn.
mvg
Rob
|
19 maart 2020 21:00 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Vermoedelijk een lekke slang. Als de druk te hoog zou zijn verwacht je eerder een probleem in de aangeleverde gegevens maar in dit geval lijkt het me logisch dat je ergens druk verliest. Uitlezen is denk ik de eerste stap
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
19 maart 2020 22:01 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Niet dat IK er zoveel verstand van heb, maar zou een lekke slang niet een drukverschil aangeven dat iedere keer anders is. Bij een beoogde hoge druk een groot verschil, bij een lage druk een kleiner verschil? Het uitlezen bracht dit verschil juist naar voren.
|
20 maart 2020 16:21 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Maar waarom zijn die pompjes vervangen? hebben ze niet eerst gecontroleerd op mogelijke lekken in slangen?
En voorzover ik weet moet je turbodruk altijd rijdend uitlezen, is dat gedaan?
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
20 maart 2020 16:39 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Dat zou ik niet weten. Moet ik navragen.
|
20 maart 2020 16:47 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Ik ben absoluut geen expert hoor laat dat duidelijk zijn. Maar wel ooit iets soortgelijks meegemaakt en toen werd er eerst een rooktest gedaan om lekkage uit te sluiten
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
20 maart 2020 16:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Als er een klein lek in een turboslang zit, dat zich pas opent zodra een bepaalde druk bereikt wordt, kun je zoiets krijgen.
Die slang is flexibel, bij een vaste verbinding zou zoiets niet kunnen. Daarvan sluit een opening zich niet als de druk lager wordt.
Of het hierin zit weet ik niet, maar ik zou het niet uitsluiten.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 maart 2020 17:15 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Dit lijkt op een bekend probleem. De versleten waste gate bediening. Maar dat moet natuurlijk eerst gecheckt worden. Verder vind ik het jammer om te horen dat je al je tweede distributie ketting hebt. 9 van de 10 keer is het vervangen van de ketting onnodig. En is opnieuw timen de beste oplossing na de inloop periode. Kijk ff op de site daar vind je eigenlijk alle informatie: https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... /ep6dt-thpVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 maart 2020 11:21 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Ja, ja, de man die naar de druk (en de rest) gekeken heeft weet normaal gesproken wel waar hij het over heeft. Nu dus ook: Via parameters rijdend uitgelezen. Verschil tussen werkelijke druk en gewenste druk is altijd 300mBar. Nou de distributieketting en de kunststof geleiding was echt nog maar een zootje. Daar was geen twijfel mogelijk. Misschien dat de eerste keer, bij een vorige eigenaar, een gereviseerde set gebruikt is? De wastgate zegt MIJ niets, maar ik geeft het door. Wederom bedankt voor de tip. Ondertussen wastgate opgezocht. Weet dus nu meer
|
21 maart 2020 12:53 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Ondertussen is de turbo aan een kleine inspectie onderworpen geweest. Er zit speling in het asje. Er wordt vermoed dat dat de oorzaak is. Nu is de vraag of er nieuwe busjes ingezet moeten worden of een nieuwe turbo.
Iemand met deze turbo (CITROEN C5 1.6THP 115KW) bekend? Wat is het bestelnummer van deze turbo?
|
08 jul 2020 01:06 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jul 2020 09:52 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Bedankt voor de link. Dat wordt studeren....
|
08 jul 2020 13:06 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Turbo geeft te lage druk
Nou dit is de oplossing. Nieuw merkloos turbohuis. (€ 90,--) en ja hij doet het perfect. Uiteindelijk waren het benzinepomp, distributieketting en turbo die hun bijdrage leverden aan het niet goed lopen van de motor. Het stukje in Citroexpert 142 van de thpspecialist.nl Willem Bakker zette ons op het perfecte spoor. De wastegate rammelde van alle kanten in het busje. Nu niet meer. Geweldig.
|
04 okt 2020 18:32 |
|
|
|