Citroen C5 club forum
http://www.c5club.nl/c5forum/

1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=20104
Pagina 1 van 2

Auteur:  Hakimdeechte [ 12 jun 2018 20:07 ]
Berichttitel:  1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Dag iedereen,
weet er iemand of de 1.6hdi en 2.0 hdi hetzelfde is?
Want bmw en mercedes werken op deze manier ,dat het werkelijk dezelfde blokken zijn, maar met minder pk's.
Graag wat uitleg aub, want mijn interresse is gegroeid in de C5 diesels tussen 2010 en 2014.
Groeten Hakim

Auteur:  BJG [ 12 jun 2018 21:53 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Het zijn echt verschillende motoren.
Met echt verschillende opbouw en cilinderinhoud.
Er zijn per motor wel verschillende vermogens. Bij de 1.6 HDI is dat afhankelijk van model uitvoering en bouwjaar tussen 90 en 120 pk.
De 2.0 kent varianten afhankelijk van Euronorm, model en bouwjaar tussen 150 en 180 pk.

Auteur:  frenkvandemill [ 13 jun 2018 06:29 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

De eerste Ford Focus en Volvo V50 met 1.6 diesels (Tdci bij Ford genoemd) waren minder goed, er schijnen daarom meer Volvo V50's van het eerste uur met deze motor geƫxporteerd te zijn dan dat er hier nog rondrijden. Volgens mij komt de 1.6 oorspronkelijk van Ford af en de 2.0 is een echt PSA-blok, daarvan zie je er genoeg rondrijden met enorm hoge km-standen.

Auteur:  BJG [ 13 jun 2018 07:34 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Dan heb je het over de oude 1.6 HDI 16v van voor 2010.

Auteur:  exroosje [ 13 jun 2018 08:28 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Dat van die 1.6HDI komt geloof ik doordat er wat weinig olie in zit (en deze dus snel vervuilt) en dat een filtertje bij de turbo daardoor makkelijk kan verstoppen zodat deze in de soep loopt.

De weinig olie is gefixt door een langere peilstok te monteren. Dan gaat er wat meer in dus.

Auteur:  willy4 [ 13 jun 2018 08:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

ik heb is van turbos Hoet een sessie gehad en volgens die man moest dat filtertje na enkele km eruit gehaald worden.

Auteur:  BJG [ 13 jun 2018 10:56 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Inderdaad moet dat filter er eigenlijk uit. Meestal wordt dat pas gedaan nadat de turbo is gesneuveld.

De goede remedie is inderdaad:
- Filter verwijderen
- Juiste oliekwaliteit
- Juiste interval
- Langere peilstok

Op deze manier heb ik mijn oude 16 HDi probleemloos naar 400 000 km gereden.

Dit probleem speelt minder bij de nieuwe 16 HDI 8 klepper.

Auteur:  c5maarten [ 13 jun 2018 14:51 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Ik kan bovenstaande bevestigen. Erg fijn blok die oude 16 HDI 16v. De motor loopt en trekt veel soepeler dan de 8v.

Auteur:  boes [ 13 jun 2018 16:14 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Nou Maarten,...die 8klepper doet zijn werk ook uitstekend hoor.
Hoewel de diesel op dit moment in de verdomhoek zit blijven het "heerlijke" blokken.
Lekker veel koppel en laagtoerig zoeven in mijn vingerhoedje.

Auteur:  BJG [ 13 jun 2018 18:37 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Ik vind juist de 8V soepeler.
Alleen de (enorm) lange bakverhoudingen in de V50 maken dat er weinig trekkracht voorhanden is bij cruise-snelheden. Dat is de reden dat ik hem heb laten chippen er is nu vooral onderin meer trekkracht beschikbaar. De motor levert ongeveer 150 pk.

Auteur:  Zwever [ 13 jun 2018 20:54 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

De 8v, is dat de Euro 5 motor die ik in mijn c4 picasso uit 2012 heb? Die rijdt namelijk een stuk soepeler als de 1.6 Hdi (16v?) die ik in mijn C5 uit 2006 had. Die had ik overigens aangeschaft bij 180 k en gereden tot 325k. Probleemloos blok (met het filtertje er gewoon in hoor) Goedkoopste auto in onderhoud ooit gereden met 1,9 cent per kilometer. Maar ik zou alleen dat blok kopen als je de onderhoudsgeschiedenis erbij hebt en de auto keurig op tijd de beurtjes heeft gehad (is al eerder genoemd)

Auteur:  BJG [ 13 jun 2018 21:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Ja de euro 5 is inderdaad de 8V.

Auteur:  Roman [ 14 jun 2018 09:59 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

Die heb ik ook gehad in de picasso, maar die heeft in de picasso iets meer koppel dan in de c5
112pk en 270 Nm plus een 6 bak.
Waar de c5 240 Nlm en een 5 bak heeft.

In 2012 dan ;)

Auteur:  C5HDI110 [ 14 jun 2018 12:29 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

BJG schreef:
Inderdaad moet dat filter er eigenlijk uit. Meestal wordt dat pas gedaan nadat de turbo is gesneuveld.

De goede remedie is inderdaad:
- Filter verwijderen
- Juiste oliekwaliteit
- Juiste interval
- Langere peilstok


Dit was allemaal niet gedaan bij het originele blok in mijn C5, welke ik met 165K op de klok kocht, direct al deze modificaties gedaan, het mocht echter niet helpen, bij 190K sneuvelde de turbo en het blok.
Donorblok had 160K gelopen, daar heb ik meteen alle modificaties gedaan, nieuwe turbo en verstuivers, tank uitsluitend V-Power diesel, inmiddels probleemloos 40K gereden.
Ondanks de tegenslagen, vind ik het een erg fijne en soepele motor, zoals c5maarten aangeeft 8-)

Auteur:  c5maarten [ 14 jun 2018 12:38 ]
Berichttitel:  Re: 1.6hdi en 2.0 hdi 2010-2014

boes schreef:
Nou Maarten,...die 8klepper doet zijn werk ook uitstekend hoor.
.



Dat klopt, ik heb momenteel ook een 16HDI 8v. Ja, hij rijdt lekker, maar ik vond de 16v lekkerder rijden. Is iets persoonlijks.
Misschien ook wel belangrijk om te melden is dat ik nu de 92 PK variant heb en de oude was een 110 PK variant. Daarnaast was dat in een C4. Niettemin is de C3 weer een stukje lichter dan de C4 maar komt toch net wat te kort, chippen zoals BJG aangeeft zou een oplossing kunnen bieden. Echter dit doe ik niet, vind ik zonde van mijn geld. Stop het geld liever in de eend :smt023

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/