Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=19848
Pagina 1 van 1

Auteur:  jvdr [ 10 maart 2018 19:03 ]
Berichttitel:  Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Waarschijnlijk als gevolg van een stommiteit van mijn zijde blijft de koelerventilator op maximum toerental draaien. Ook nog enige tijd nadat de motor gestopt is.

De stommiteit bestaat eruit dat ik na het bijvullen van motorolie vergeten ben de dop er op te draaien. Ik kwam hier achter toen ik na een rit de motor afzette en de ventilator hoorde draaien. Bij een inspectie onder de motorkap zag ik dat de dop er naast lag.
De meeste olie die eruit is gekomen is blijven hangen in de bekleding van de motorkap.
Ik heb intussen de meeste olie kunnen verwijderen.

Ik denk dat er olie in een of ander contact is gelopen waardoor de ventilator aangestuurd wordt.
In de buurt van de olievulopening zit een sensor op de koelwaterleiding en van de deze heb de verbinding losgenomen en bekeken. Ik krijg hierbij de indruk dat er geen olie in de verbinding zelf zit.

Heeft hier misschien iemand een suggestie?

Auteur:  c5maarten [ 10 maart 2018 21:20 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Wat geeft de temperatuur sensor aan?

Auteur:  Zeevijver [ 10 maart 2018 21:59 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Kan zijn dat er een onderdeel een foutmelding geeft in het storingsgeheugen.
De melding hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
Bij sommige foutmeldingen geeft de ecu om de koelfan op vol vermogen te laten draaien.

Denk dat het makkelijkste is om de auto uit (te) laten lezen.

Auteur:  jvdr [ 10 maart 2018 22:35 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

c5maarten schreef:
Wat geeft de temperatuur sensor aan?

Die geeft rond de zes blokjes aan die, in deze situatie, soms even terugschieten naar twee. Ik heb niet de indruk dat de motor oververhit is.

Auteur:  c5maarten [ 11 maart 2018 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Als deze fluctueert zou er wel eens lucht in het systeem kunnen zitten. Voorstel: kijk naar het niveau KVS in het reservoir en vul deze tot max. Daarna auto laten draaien en goed ontluchten. Reservoir opnieuw afvullen als de auto is afgekoeld.
Mocht het probleem zich hierna nog voordoen dan gaan we verder met plan B.

Auteur:  jvdr [ 11 maart 2018 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Dank voor de tip maar ik denk dat er toch een link moet zijn met de gemorste olie. Het koelsysteem is niet open geweest.

Auteur:  BJG [ 11 maart 2018 23:51 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Door de ontbrekende oliedop zuigt de motor valse lucht via de carterventilatie. Dit veroorzaakt een paar foutcodes. Door deze foutcodes gaat de motor in een noodloop, waarbij ook de koelfan blijft draaien.

Als je de oliedop (let op de o-ring!!) weer goed monteert zal na een aantal rijcycli de fout, en daarmee de klacht verdwijnen.

Auteur:  jvdr [ 15 maart 2018 18:00 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Bedankt voor bijdragen!

Intussen is het probleem overgegaan.

Beetje bijzonder was dat er nog iets anders tegelijkertijd meespeelde. Op een bepaald moment ging ook het motorstoringslampje branden. En na een keer wat slecht starten startte de motor de keer erna helemaal niet meer.
Een te hulp geschoten wegenwacht constateerde dat de accu aan het eind van zijn leven was.
Na het starten met de starthulp direct naar de 'accuboer' gereden en een nieuwe accu laten plaatsen.

Sindsdien geen enkel probleem meer aanwezig, de koelerventilator houdt zich stil en geen meldlampjes meer.
Of dat nu komt door de nieuwe accu of op de manier zoals BJG dit heeft beschreven, het blijft (in ieder geval voor mij) een raadsel.

Auteur:  BJG [ 16 maart 2018 00:27 ]
Berichttitel:  Re: Koelerventilator blijft op maximum toerental draaien

Het is het laatste geweest denk ik. De storing als gevolg van valse lucht.
Na een aantal rijcycli zonder fout verdwijnt de noodloop weer.

Doordat de koeler blijft draaien ook nog geruime tijd na uitzetten van de auto heeft de accu zijn genadeklap gehad.t

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/