Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Granulaat reiniging de oplossing ? 
Auteur Bericht
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15746
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Zie mijn posting hierboven.
Het mag dan wel goedkoper zijn, maar heb je er ook wat aan?
Nee dus, de vervuiling zit op een andere plek, daar werkt die waterstof reiniging niet (noemenswaardig) op.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 feb 2018 15:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 317
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Op het citroen forum zie ok wel leden doe bv met een ds3 goede resultaten behalen.


26 feb 2018 16:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
De behandeling is niet zinloos op zichzelf, mogelijk merkt de rijder van de auto een lichte verbetering van de rij-eigenschappen.
Maar dat mag je niet verwarren met het boeken van resultaat op gebied van inlaatvervuiling!

Heel duidelijk helpt (zoals JW ook al schreef) deze behandeling helemaal niets tegen vervuiling van de inlaat. Appels zijn nu eenmaal geen peren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


26 feb 2018 18:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 317
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest?


26 feb 2018 19:48
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 2405
Woonplaats: 0227
Auto: 0.8x c5, Tendance
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 174kkm
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
@BJG; heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd?
Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit.
Ik schrok wat een ongelooflijke rotzooi dwars door het roetfilter en uitlaat kwam....
Kon helaas niet veel verschil merken in loop. Maar heb nooit daarna de inlaat eraf gehaald om te kijken of de verkooppraatjes van de behandeling klopte.


26 feb 2018 19:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1804
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Het schuim zal niet in staat zijn om de hardnekkige vervuiling van de inlaatkleppen te halen.

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


26 feb 2018 22:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Zeevijver schreef:
De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest?

Ja, de informatie die je vindt bij de verschillende 'behandelingen' is natuurlijk altijd lovend, waarbij je al snel de indruk krijgt dat het een super-behandeling is.
Je zou het technisch moeten benaderen: wat is het eigenlijke probleem en hoe moet dit worden opgelost. Dan ga je kijken naar wat de behandeling eigenlijk inhoudt. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen dit kan beoordelen, daardoor ontstaan er ook zoveel misvattingen.

boes schreef:
heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd?
Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit.
Toevallig een hele poos geleden eens een 1,6HDiF 16V die bij wijze van experiment was behandeld. Later kreeg deze motor wat problemen en heb ik de inlaat verwijderd. Deze zat heel erg vol met de gebruikelijke bagger. Zo vol dat ik deze heb vervangen. De behandeling had dus niets geholpen. Nu moet ik zeggen dat dit al wel een jaar of 7 is geleden, en sindsdien de producten wel verbeterd zijn.

Ook voor roetfilters zijn er dergelijke producten, die de as gedeeltelijk moeten oplossen en afvoeren (roet heeft immers geen zin, dat gaat vanzelf wel). Ook deze producten werken niet zo goed als wordt beloofd, en zeker niet bij systemen met een additief zoals PSA dat heeft.

Ook de ervaring met THP met dat soort middelen is dat het niet goed genoeg werkt.
Voor de THP is echt maar één goede manier, en dat is de granulaatbehandeling.

Ik vraag mij al wat langer af of het zal werken als je iedere 5000 km preventief de motor zo'n bus schuim laat opslobberen. Dat al of niet hebben van effect zou je door middel van een experiment kunnen bepalen, en bewijzen door foto's te maken met een endoscope.

Helaas heb ik voor dit soort dingen steeds minder tijd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


26 feb 2018 22:33
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 2405
Woonplaats: 0227
Auto: 0.8x c5, Tendance
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 174kkm
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Helder.
Dank!


26 feb 2018 22:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 317
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Als ik je goed begrijp dan kan het dus zijn dat alleen een granulaat behandeling of alleen een waterstof behandeling niet hoeft te betekenen dat het vervuilingsprobleem oplost.
Een granulaat behandeling lost alleen dicht gelibde inlaatkleppen op.
Een waterstof behandeling alle overige vervuiling na de cilinders.

Dan kan het dus zijn dat je beide behandelingen nodig zou hebben om het probleem op te lossen.

Er wordt overigens wel aangeven dat waterstof voor een groot deel ook de kleppen zou reinigen.


27 feb 2018 08:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Dat kan in theorie inderdaad.
Er is inderdaad veel verwarring, dat komt doordat er van alles wordt geroepen ik snap dat het niet altijd helder is. Ook niet bij garagehouders die worden overgehaald gereedschap te kopen om dit soort problemen op te lossen.

Daarom heb ik op mijn site alles vermeld wat je moet weten voor een goed onderhoud van de THP.
Nog een maal een overzicht:
Inlaatvervuiling > granulaat
Afzetting in de motor veroorzaakt
1. klemmende zuigerveren
2. detoneren door koolafzetting.
Waterstof helpt onvoldoende voor de zuigerveren, alleen voor afzettingen in de motor.

Hoe los je het dan wel op?
Door preventief flushen en tijdens granultaatreiniging eventueel pure valvecleaner op de zuigers te zetten, dan los je ook alle afzettingen op. Twee vliegen in één klap.

Ik zeg niet dat de waterstofbehandeling nutteloos is alleen meestal overbodig.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


27 feb 2018 10:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 3939
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Een bus schuim elke 5000 km is ook prijzig (5 tientjes per keer...)

En als je dan niet zeker weet of het werkt....

Afzettingen op de zuigerveren door flushen. Maatregel ervoor is terugbrengen van de olieververstermijn....

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding Voorheen Ph2V6: Afbeelding


27 feb 2018 11:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6096
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Break Exclusive
Opties: Oilsaver van GW
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10319
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 298000
Kleur: Noir Obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Een Oilsaver werkt wel op het inlaattraject voor de verbrandingskamer. Dit omdat er domweg minder olie langs de carterventilatie langs dat traject verdwijnt. Ik zeg niet dat hij alles oplost maar het helpt zéér zeker wel.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 224000km


27 feb 2018 11:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


27 feb 2018 11:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 00:25
Berichten: 672
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
GW-tje schreef:
Een Oilsaver werkt wel op het inlaattraject voor de verbrandingskamer. Dit omdat er domweg minder olie langs de carterventilatie langs dat traject verdwijnt. Ik zeg niet dat hij alles oplost maar het helpt zéér zeker wel.

:smt017 :oops: :o :mrgreen: :lol:

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


27 feb 2018 12:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6096
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Break Exclusive
Opties: Oilsaver van GW
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10319
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 298000
Kleur: Noir Obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
BJG schreef:
Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver.


Help me even BJG, welke methode bedoel jij precies?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 224000km


27 feb 2018 12:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: