Citroen C5 club forum
http://www.c5club.nl/c5forum/

Turbodruk
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=19732
Pagina 3 van 7

Auteur:  Zeevijver [ 01 feb 2018 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

BJG schreef:
Helaas kunnen we met deze meetwaarden niet zoveel. :smt017
De lambdasonde is een breedbandsonde. Dus moet je kijken naar de pompstroom.



Breedband sondes hebben toch 5 draden?
Beide lambdas hebben bij mij 4.

Auteur:  BJG [ 01 feb 2018 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Dat ligt er aan:
Er zijn Denso breedbandsondes met 4 draden.
De 4 draads Bosch lambdasondes zijn altijd conventioneel, herkenbaar aan de draadkleuren (2x wit, grijs en zwart).

De THP is er met twee typen geleverd: Denso of Bosch.
Dus mijn veronderstelling dat we het over een breedbandsonde hebben is niet zonder meer juist. Excuses daarvoor :oops: Dat was een aaname zonder even in de documentatie te kijken. En aannames zijn dodelijk.

Wanneer het een conventionele bosch sonde is dan hebben we het wel over sondespanning inderdaad, maar dan nog zijn de meetwaarden onbetrouwbaar.

Ik heb ooit een sonde vervangen omdat deze boven 1V kwam in de meetwaarden, je raadt het al, de nieuwe sonde deed in meetwaarden exact hetzelfde. Gemeten met de multimeter zag ik keurig het pendelgedrag tussen 0,1 en 0,9V.

Auteur:  Zeevijver [ 01 feb 2018 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Door interne sluiting kan de spanning groter worden dan 0.9 volt.
Dit is wat erbij de code werd aangegeven. Het pendelgedrag werkt op zich nog steeds.
Bij mij niet meer dan 0.7 volt. En dat duidt op slijtage.
Tevens kan de impulssnelheid trager worden maar dit kan ik niet uit de grafiek halen.
Beide verschijnselen hebben invloed ook al zal je er in de praktijk misschien weinig van merken.

Auteur:  BJG [ 01 feb 2018 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ja daar kan ik geen speld tussen krijgen.
Alleen is er nu geen foutcode en de mengselregeling werkt goed. Of de lambdasonde de waarheid spreekt is redelijk eenvoudig te controleren met een 4-gasmeting. Laat die lambdasonde maar even rusten.

Ik denk nog steeds dat je moet beginnen met stap 1, 2 en 3.

Wat is je readyness?

Auteur:  Zeevijver [ 01 feb 2018 22:57 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ik vind het ook vreemd van die lambdas.
Vandaag zijn de waardes op zich ok.
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Enkel de waardes van de regelsonde is laag. Niet hoger dan 0.7 volt.

Auteur:  Zeevijver [ 01 feb 2018 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Hier een uitdraai.
Bijlage:
Screenshot_20180201-155235.png

Auteur:  BJG [ 02 feb 2018 10:08 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Zeevijver schreef:
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Bij wissen reset je de mengselaanpassing.

Je zegt dat de trims nu OK zijn, maar dat is niet zonder meer zo.
Je kunt zien aan de SFT (die in principe goed werkt = tegengesteld aan de lambda) dat hij weer/nog aan het leren is en nog niet klaar.
Daar zijn de trimwaarden ook voor bedoeld, zien wat er gebeurt.

Kijk nog eens weer als hij klaar is met leren. Mengselregeling moet je altijd als geheel beschouwen en niet zien als een paar meetwaarden die je moet beoordelen.

Je kunt pas een uitspraak doen als hij uitgeleerd is.

Auteur:  Zeevijver [ 02 feb 2018 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Dat zou kunnen valt wel op dat de correctie van de sft de goede kan corrigeert en de lft naar beneden wil hebb5en niet weer richting de 12.
Je ziet in een van de 2 schaalverdeling 1.1 als hoogste waarde bij de andere niet.
De schaal Wordt bij overschrijden verhoogt.

Dit betekent dat de topwaarde uit de schaal is gelopen. Dit zie je niet in dit plaatje maar is er zeker geweest.

Maar even terugkomen op de turbodruk,
De turbo reageert echt traag op de gevraagde waarde. Ik merk dit de response van het gas ook niet echt vlot is.

Zelf vermoed ik dat het asje van de wastegateklep uitgelubbert is waardoor de klep op een kier blijft staan.
Als ik tijd heb zal ik dit eens controleren

Auteur:  JW-C5 [ 02 feb 2018 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Je kunt blijven kijken naar de plaatjes, en proberen langs die weg je probleem "op te lossen".

Maar gisteren schreef BJG nog eens:
BJG schreef:
........Als ik je was zou ik (zoals ik reeds zei) het volgende doen:
1. Even de ketting controleren en afstellen
2. Het behaalde vacuüm controleren na de solenoid
3. Kijken of de wastegate volledig sluit.

Oftewel: aan het echte werk, zou ik zeggen ........

Groet,
JW

Auteur:  Zeevijver [ 02 feb 2018 14:36 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Een begin is er. Punt 3.
Nu nog de tijd en wat beter weer.
Voor de lambda is een nieuwe onderweg. Die kun je wel los sleutelen om te kijken maar dat heeft weinig zin. ;)

Auteur:  c5maarten [ 02 feb 2018 15:52 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Meten = weten! Zonde van het geld als het niet de juiste is....

Auteur:  Zeevijver [ 04 feb 2018 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Over de turbo op zich hoef ik denk ik niet meer te twijfelen.
Als ik het stangetje van de wastegate bij een niet draaiende motor axiaal op en neer haal rammelt die.
dit zou toch geen speling mogen vertonen?
Je kan het zonder demonteren van de hitteschild niet zien maar rammelen lijkt mij niet de bedoeling, toch?

En na ruim 2 ton op de teller zou het ook niet echt vreemd zijn.

Auteur:  Zeevijver [ 05 feb 2018 08:38 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Het turbunehuis is reeds besteld voor nog geen 70 euro.
Ik zag op oudere bijdragen al langs komen dat bij de dealer daarvoor de gehele turbo voor vervangen werd. Vreemd dat zij geen deelreparaties doen.

Auteur:  exroosje [ 05 feb 2018 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Dat de waste gate as uitlubbert bij de THP is een bekend euvel. Citroen levert alleen maar volledige turbos, dus als je beperkt tot originele onderdelen zul je nooit alleen turbinehuis vervangen.

Veel dealers kijken niet verder, en dat wordt zeker ook niet door citroen gestimuleerd .

De turbo is ook gereviseerd verkrijgbaar, bv bij turbos Hoet. Dat doen sommige dealers wel. Dat is echter nog steeds een stuk duurder als 7 tientjes.

Auteur:  Roman [ 05 feb 2018 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Is voor een dealer ook niet belangrijk, sterker nog auto’s boven de 5 jaar en 120k mogen in onderhoud bij eurorepair..
Dat zijn ex citroen/peug dealers.
De klant moet nieuw kopen!

Dit verhaal veel gehoord van verschillende dealers.

Top uitspraak, voor iemand die het achter te duur wordt (werkplaats)moet voor(showroom) een nieuwe kopen.
En het liefst met onderhoudscontract of private lease

Pagina 3 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/