Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Turbodruk
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=19732
Pagina 2 van 7

Auteur:  BJG [ 30 jan 2018 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ik vind de case interessant. Ik snap dat het niet de bedoeling is om iemand op een forum bij het handje te nemen om de juiste stappen te zetten, maar toch even mijn reactie.

Zeevijver schreef:
Vacuüm kwam maximaal op -55 in/hg..... omgerekend in absoluut in bar -1.8 bar.
Ik denk dat dit een meetfout is geweest. Het beste controleer je het maximale vacuüm na de elektroklep en kijk of de wastegate daarbij wel geheel sluit. Dat geeft uitsluitsel of je een vacuüm-, of een wastegateprobleem hebt.

Zeevijver schreef:
De maximale turbodruk was 1.68 bar absoluut.
De lft blijft op 12 en is daarmee te arm.
De druk is aan de lage kant inderdaad. De LFT is aan de hoge kant, je ziet slechts een geleerde correctie van 12% om lambda 1 te halen, dat is niet zo vreemd gezien het feit dat de ketting er al 44k op zit.

Zeevijver schreef:
Vanuit eerdere gegevens uit het fap appje is te lezen dat de inlaat 6 graden te laat staat. Gezien op jou site staat de timing te laat. De uitlaat timing geeft de app niet aan. Dit waarschijnlijk omdat de nokkenas sensor de inlaat as meet.
Hoe trek je deze conclusie, is dat puur op basis van meetwaarden?
Een inlaat die 6 graden te laat staat is alleen maar te constateren met de gradenmeter en het speciaal gereedschap. Dit zal een interpretatie/kennis kwestie zijn. Vergeet niet dat de inlaat valvetronic heeft. Meetwaarden zijn niet de juiste methode om hier iets zinnigs van te kunnen zeggen.

Zeevijver schreef:
Nog niet vermeld is dat de motor getuned is ..
Dat verandert de zaak helaas nogal. De meeste tuners (en helaas heb ik ook daar enige praktijkvoorbeelden van) rommelen nogal. Ook al zeggen ze van niet.
Kijk eens of je readiness compleet is, zo niet dan weet je genoeg. Dan zijn er controles en foutcodes weggeschrevem waardoor van de hele zelfdiagnose in de regeleenheid niet zoveel meer klopt.
Was de basis van de tuning de meest recente PSA software? Of is er gewoon een DAMOS-file in geschoten?

Auteur:  Zeevijver [ 30 jan 2018 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Alle gegevens zijn metingen uit de obd.
En de tuner heeft geen standaard programma ingeschoten.
Voor het programmeren is de ecu losgenomen en op een standaard gezet met meetpennen en een soldering aangesloten op zijn computer waarna hij te werk is gegaan. De originele configuratie heeft hij nog voor enkele jaren ter beschikking mocht ik terug willen.

Het uitlezen en en herschrijven heeft ongeveer anderhalf uur geduurd.

Auteur:  Zeevijver [ 30 jan 2018 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

De ketting zit er ongeveer 25.000 km op.

Auteur:  WackoH [ 30 jan 2018 20:44 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Breeze schreef:
Vroegah, werd abolute- en overdruk inzichtelijk gemaakt door de naam van de eenheid:
ata = atmosfeer absoluut
ato = atmosfeer overdruk
Maar naar die tijd kunnen en hoeven we niet meer terug.

Kan best hoor.
Ik gebruik regelmatig barg (bar gauge) en bara (bar absolute)

Auteur:  Zeevijver [ 31 jan 2018 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ik had ergens gelezen dat een te hoge lft kan komen als de timing niet goed staat.
Iemand daar bekend mee?

Auteur:  BJG [ 31 jan 2018 12:18 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Lees mijn laatste post nog eens door, daar heb je het gelezen denk ik, in ieder geval geef ik daar het antwoord op je vraag ;) Ook op de site heb je het kunnen lezen, ook daar wordt de link tussen timing en mengselregeling overduidelijk gelegd.

Voorwaarde is wel dat je de werking van LFT begrijpt. Wat is de LFT eigenlijk? Het is zoals gezegd de geleerde correctie op het basismengel, waaraan je dus kunt zien wat er gebeurt in de mengselregeling.

Maar dan nog steeds is het niet gezegd dat een hoge lft (positieve of negatieve) altijd wordt veroorzaakt door de ketting. Je basismengsel is in feite iets te arm, daarop zijn oa VVT, de kettingtiming (rek) maar ook de injectoren en de (gevoelige) brandstofpomp van invloed.

Verder denk ik dat het na 25 k km sowieso verstandig is de ketting even weer goed te zetten. Zoals ook het advies op de site.

Auteur:  Zeevijver [ 31 jan 2018 12:49 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

De drukken van de hogedruk pomp kloppen die heb ik kunnen controleren.

Het vreemde is dat de lft niet zo lang geleden nog correct was. Ik spreek over een paar maanden dat ik ook al eens gekeken had. Toen was het net boven de nul.

Auteur:  BJG [ 31 jan 2018 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Wat doet de lft? Of integrator zo wordt hij ook wel eens genoemd.
Verder is een lft van + 12 niet per definitie fout het zegt alleen iets over de geleerde waarde.

Je moet de mengselregeling als totaalplaatje bekijken. Neem daarbij ook de pompstroom van de lambdasonde mee. Ook dat is op de site uitgelegd.

Auteur:  Zeevijver [ 31 jan 2018 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ik heb de lambdas eens bekeken.
De regellambda heeft een keer een code vastgelegd in de storing.
Nu met volgen zie ik pieken zo nu en dan.
Tevens komt deze niet hoger dan zo'n 800 mv.

Ik heb de fap geregistreerd om meer te kunnen zien.
Wat opvalt is bij de turbodruk dat de gewenste waarde heel traag gevolgd wordt door de werkelijke drukopbouw.
Dit zal en merk ook wel dat de wagen niet echt pit heeft.
De waste gate waarden die ik kan uitlezeb zitten tussen de 22 en 85%.
Lijkt erop dat deze niet volledig opent en sluit.

Auteur:  BJG [ 31 jan 2018 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Helaas kunnen we met deze meetwaarden niet zoveel. :smt017
De lambdasonde is een breedbandsonde. Dus moet je kijken naar de pompstroom.

Dat de gemeten druk na-ijlt is normaal.

De wastegate heeft geen feedbacksensor op de thp. Ik denk dat je kijkt naar de aansturing van de solenoïde?? Of is het de dumpvalve??
Dus hier kun je geen conclusies uit trekken.

In mijn beleving heeft het niet zoveel zin wat onsamenhangend allerlei meetwaarden te bekijken.
Sorry, ik bedoel het niet zo bot, maar ik kan er niets anders van maken.

Auteur:  Zeevijver [ 31 jan 2018 22:53 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

hier een uitdraai

Auteur:  Zeevijver [ 31 jan 2018 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Als je naar de min en max kijkt van de o2 sensors dan zie je hele vreemde piekwaarden.

Auteur:  BJG [ 01 feb 2018 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Wat bedoel je precies?

Auteur:  Zeevijver [ 01 feb 2018 13:23 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

In het plaatje staat onder het onderdeel de min en max waarden aangegeven.
Die zijn ruim boven de 900 mv.
Live neem je dit waar en zie je met enige regelmaat een hele hoge piek. Dit is een fractie van een seconde.

Auteur:  BJG [ 01 feb 2018 13:38 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Geen idee waar dat vandaan komt, dit kom ik vaker tegen. Niet wakker van liggen. Meetwaarden zijn wel vaker onbetrouwbaar/onduidelijk

Zoals ik al zei klopt het sowieso niet omdat we het hebben over een breedbandsonde, dus is de spanning helemaal geen meetwaarde, of het zou de spanning van de meetcel moeten zijn, maar dan is deze constant 450mV. Dat is hier duidelijk niet het geval.
Niet meer naar kijken, heeft geen zin.

Wil je iets checken dan de pompstroom onder OBD, in combinatie met de integrator (SFT) en LFT, maar alleen als je begrijpt hoe het werkt, anders gaat het alsnog mis bij de interpretatie.

Als ik je was zou ik (zoals ik reeds zei) het volgende doen:
1. Even de ketting controleren en afstellen
2. Het behaalde vacuüm controleren na de solenoid
3. Kijken of de wastegate volledig sluit.

Pagina 2 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/