Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Turbodruk 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Sorry maar begrijp je wel wat ik bedoel?

De aansturing heeft er niets mee te maken in dit geval.

Lees eens goed welke metingen ik adviseer en probeer te begrijpen waarom.
Iedere meting levert informatie op adhv het resultaat kom je een stap verder in de diagnose en bepalen we de volgende stap. Als je de achterliggende gedachte niet vat wordt het niets. Sorry ik klink bot, maar dat is wat het is.

Ik probeer je te helpen maar ik krijg allerlei tegenwerpingen waarna ik nogmaals uitleg en adviseer.
En vervolgens herhaalt zich dit weer.

Daar heb ik niet zoveel zin meer in.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 feb 2018 17:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Ik lees geen tegenwerping?
Ik heb toch gezegd wat ik ga doen.
Gaf enkel aan wat ik zie wat de ecu aanstuurt en dat ik niet verwacht dat uit de meting blijkt dat dit afwijkt.
Mag ik dat laatste niet aangeven in wat ik verwacht?


18 feb 2018 18:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat mag.

Nog één tip:
Je hebt je turbine huis al besteld. Ik zou dat gewoon monteren. Mogelijk lost dit je probleem op.

Dan heb je de diagnose gegokt. Dat maakt niets uit als het is opgelost. Wel als het dan nog niet klaar is...

In de tijd die ik heb gespendeerd aan alle reacties had ik een 100% sluitende diagnose kunnen stellen. Want heel erg spannend zijn de metingen en eventuele volgende stappen echt niet. En dit bedoel ik echt niet arrogant, meer als een indicatie zoals ik het beleef.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, dat is niet de bedoeling. Maar probeer het eens van de andere kant te zien.
Wellicht helpt het om het draadje van begin tot eind eens met een frisse blik door te lezen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 feb 2018 18:48
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
De pakkingen liggen op moment nog op het vliegveld.
Als ze binnen zijn en het weer het toelaat komt ie er zeker in.
Vooralsnog heb ik nog even tijd om wat zaken na te lopen.

Ik neem aan dat je graag bezig bent om voor het forum wat extra tijd te investeren. Dit neem ik en vele anderen je vast in dank af.
Dat we allen verschillen zal je te harte moeten nemen. Eveneens dat ik dat ook soe.
Bedankt alvast voor je bijdrage hierin.


18 feb 2018 20:10
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Vacuüm meter gaat niet verder dan 3kpa.
Je gaf aan 100 mbar. Op je site veel meer, welke info is juist?
Navraag bij een turborevisie bedrijf gaf aan al wat ik aangaf dat de selonoid vollrdig wordt aangetrokken bij stationaire loop dat dat gewoon ok is.

Zij gaven aan dat er ook zijn die drukgestuurd zijn. Die werken anders.


19 feb 2018 16:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Beide is juist.
Let op het verschil absoluut en vacuüm.

100mbar absoluut is 900 mbar vacuüm.

Natuurlijk wordt de wastegate aangetrokken stationair,

Maar je mist m.i (nog steeds) de achterliggende gedachte :smt190

Het doel van de meting is om te bepalen wat het behaalde vacuüm is en of de wastegate daarbij volledig wordt gesloten. Dat kun je niet zien maar moet je zoals ik beschreef meten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 feb 2018 16:45
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
In principe wordt de term vacuüm verkeerd gebruikt. Vacuüm is totale luchtledigheid.
Onderdruk tav de luchtdruk buiten is beter. (absoluut)

Anyway...ik begreep BJG overigens prima maar ik begrijp TS minder.
Ga gewoon eens meten?


19 feb 2018 17:00
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Sorry Boes, maar absolute druk is ten opzichte van het luchtledige. De spanning in mijn voorbanden is dus 3,5 bar absoluut.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


19 feb 2018 17:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
boes schreef:
In principe wordt de term vacuüm verkeerd gebruikt. Vacuüm is totale luchtledigheid.
Onderdruk tav de luchtdruk buiten is beter. (absoluut)

Anyway...ik begreep BJG overigens prima maar ik begrijp TS minder.
Ga gewoon eens meten?


Als ik de middelen heb zeker. Ga ze er niet speciaal voor aanschaffen.


19 feb 2018 18:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
is het zo niet als je het echt wil hebben dat je dan rekening moet houden met de luchtdruk.


19 feb 2018 18:10
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
jantje1948 schreef:
Sorry Boes, maar absolute druk is ten opzichte van het luchtledige. De spanning in mijn voorbanden is dus 3,5 bar absoluut.

Je zegt hetzelfde als ik bedoel,.....maar teruglezend snap ik de gedachtegang.


19 feb 2018 18:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
En verwarrend werkt het als je relatief en absoluut de ene keer wel toepast en de andere keer niet zonder dot toe te voegen aan de opgegeven waarde.

Kom zelf uit de meet en regeltechniek en dat ik wat meer theoretisch de zaken benader is daarom niet zo vreemd.
Als ik een regeling half zie uitsturen en het proces wordt gehaald zit het in de praktijk nagenoeg altijd wel snor.


19 feb 2018 19:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
De ellende en het verwarrende is dat we continu switchen tussen absolute en relatieve druk.

Als we over bandenspanning praten, gebruiken we relatieve druk, overdruk dus tov de luchtdruk waarin we verkeren.
Maar heb je het over de barometerstand, dan hebben we het over 1000 mbar/hectopascal. En dat is weer absolute druk.....

Wat er precies gebruikt wordt bij turbodrukken is niet altijd zeker.
Mijn inschatting is dat daar meestal relatieve druk oftewel overdruk gebruikt wordt.

Ga je naar vacuum, dan is absolute druk uiteraard gebruikelijk. Als je het in relatieve druk zou aangeven, zou je -900 mbar moeten schrijven ipv 100 mbar absoluut.
Toch kom je dat wel eens tegen, men heeft het dan over onderdruk......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 feb 2018 19:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Vandaar het verschil van de website van bjg en wat ik zou moeten meten.
Maar goed beide begrippen waren niet toereikend voor wat er gemeten zou moeten worden.

Wat betreft de vacuum pomp. Waar zit ie? er zitten er meer als 1 op begreep ik. 1 voor de rembekrachtiger iig en die is goed te zien met de kap open.
Kan dan wellicht iig de slang aansluitingen nog checken.


19 feb 2018 19:47
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Verschoning, maar kan het toch niet laten. Het is niet kpa maar kPa. Eenheden afgeleid van de naam van een persoon zijn altijd met een hoofdletter. En Blaise Pascal was niet de minste.

Adri

_________________
Afbeelding


19 feb 2018 20:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.