Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Turbodruk 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
BJG schreef:
Helaas kunnen we met deze meetwaarden niet zoveel. :smt017
De lambdasonde is een breedbandsonde. Dus moet je kijken naar de pompstroom.



Breedband sondes hebben toch 5 draden?
Beide lambdas hebben bij mij 4.


01 feb 2018 13:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6071
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat ligt er aan:
Er zijn Denso breedbandsondes met 4 draden.
De 4 draads Bosch lambdasondes zijn altijd conventioneel, herkenbaar aan de draadkleuren (2x wit, grijs en zwart).

De THP is er met twee typen geleverd: Denso of Bosch.
Dus mijn veronderstelling dat we het over een breedbandsonde hebben is niet zonder meer juist. Excuses daarvoor :oops: Dat was een aaname zonder even in de documentatie te kijken. En aannames zijn dodelijk.

Wanneer het een conventionele bosch sonde is dan hebben we het wel over sondespanning inderdaad, maar dan nog zijn de meetwaarden onbetrouwbaar.

Ik heb ooit een sonde vervangen omdat deze boven 1V kwam in de meetwaarden, je raadt het al, de nieuwe sonde deed in meetwaarden exact hetzelfde. Gemeten met de multimeter zag ik keurig het pendelgedrag tussen 0,1 en 0,9V.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


01 feb 2018 18:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Door interne sluiting kan de spanning groter worden dan 0.9 volt.
Dit is wat erbij de code werd aangegeven. Het pendelgedrag werkt op zich nog steeds.
Bij mij niet meer dan 0.7 volt. En dat duidt op slijtage.
Tevens kan de impulssnelheid trager worden maar dit kan ik niet uit de grafiek halen.
Beide verschijnselen hebben invloed ook al zal je er in de praktijk misschien weinig van merken.


01 feb 2018 21:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6071
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Ja daar kan ik geen speld tussen krijgen.
Alleen is er nu geen foutcode en de mengselregeling werkt goed. Of de lambdasonde de waarheid spreekt is redelijk eenvoudig te controleren met een 4-gasmeting. Laat die lambdasonde maar even rusten.

Ik denk nog steeds dat je moet beginnen met stap 1, 2 en 3.

Wat is je readyness?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


01 feb 2018 22:51
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Ik vind het ook vreemd van die lambdas.
Vandaag zijn de waardes op zich ok.
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Enkel de waardes van de regelsonde is laag. Niet hoger dan 0.7 volt.


01 feb 2018 22:57
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Hier een uitdraai.
Bijlage:
Screenshot_20180201-155235.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


01 feb 2018 22:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6071
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Zeevijver schreef:
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Bij wissen reset je de mengselaanpassing.

Je zegt dat de trims nu OK zijn, maar dat is niet zonder meer zo.
Je kunt zien aan de SFT (die in principe goed werkt = tegengesteld aan de lambda) dat hij weer/nog aan het leren is en nog niet klaar.
Daar zijn de trimwaarden ook voor bedoeld, zien wat er gebeurt.

Kijk nog eens weer als hij klaar is met leren. Mengselregeling moet je altijd als geheel beschouwen en niet zien als een paar meetwaarden die je moet beoordelen.

Je kunt pas een uitspraak doen als hij uitgeleerd is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


02 feb 2018 10:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat zou kunnen valt wel op dat de correctie van de sft de goede kan corrigeert en de lft naar beneden wil hebb5en niet weer richting de 12.
Je ziet in een van de 2 schaalverdeling 1.1 als hoogste waarde bij de andere niet.
De schaal Wordt bij overschrijden verhoogt.

Dit betekent dat de topwaarde uit de schaal is gelopen. Dit zie je niet in dit plaatje maar is er zeker geweest.

Maar even terugkomen op de turbodruk,
De turbo reageert echt traag op de gevraagde waarde. Ik merk dit de response van het gas ook niet echt vlot is.

Zelf vermoed ik dat het asje van de wastegateklep uitgelubbert is waardoor de klep op een kier blijft staan.
Als ik tijd heb zal ik dit eens controleren


02 feb 2018 10:53
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 14912
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245245
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Je kunt blijven kijken naar de plaatjes, en proberen langs die weg je probleem "op te lossen".

Maar gisteren schreef BJG nog eens:
BJG schreef:
........Als ik je was zou ik (zoals ik reeds zei) het volgende doen:
1. Even de ketting controleren en afstellen
2. Het behaalde vacuüm controleren na de solenoid
3. Kijken of de wastegate volledig sluit.

Oftewel: aan het echte werk, zou ik zeggen ........

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 feb 2018 13:01
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Een begin is er. Punt 3.
Nu nog de tijd en wat beter weer.
Voor de lambda is een nieuwe onderweg. Die kun je wel los sleutelen om te kijken maar dat heeft weinig zin. ;)


02 feb 2018 14:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1660
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Meten = weten! Zonde van het geld als het niet de juiste is....

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


02 feb 2018 15:52
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Over de turbo op zich hoef ik denk ik niet meer te twijfelen.
Als ik het stangetje van de wastegate bij een niet draaiende motor axiaal op en neer haal rammelt die.
dit zou toch geen speling mogen vertonen?
Je kan het zonder demonteren van de hitteschild niet zien maar rammelen lijkt mij niet de bedoeling, toch?

En na ruim 2 ton op de teller zou het ook niet echt vreemd zijn.


04 feb 2018 13:46
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 210
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Het turbunehuis is reeds besteld voor nog geen 70 euro.
Ik zag op oudere bijdragen al langs komen dat bij de dealer daarvoor de gehele turbo voor vervangen werd. Vreemd dat zij geen deelreparaties doen.


05 feb 2018 08:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 3888
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 175000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat de waste gate as uitlubbert bij de THP is een bekend euvel. Citroen levert alleen maar volledige turbos, dus als je beperkt tot originele onderdelen zul je nooit alleen turbinehuis vervangen.

Veel dealers kijken niet verder, en dat wordt zeker ook niet door citroen gestimuleerd .

De turbo is ook gereviseerd verkrijgbaar, bv bij turbos Hoet. Dat doen sommige dealers wel. Dat is echter nog steeds een stuk duurder als 7 tientjes.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding Voorheen Ph2V6: Afbeelding


05 feb 2018 14:10
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10616
Woonplaats: Belgium
Auto: Honda CRV
Opties: 4 wielen, stuur remmen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 10
Kleur: Urban titanium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Is voor een dealer ook niet belangrijk, sterker nog auto’s boven de 5 jaar en 120k mogen in onderhoud bij eurorepair..
Dat zijn ex citroen/peug dealers.
De klant moet nieuw kopen!

Dit verhaal veel gehoord van verschillende dealers.

Top uitspraak, voor iemand die het achter te duur wordt (werkplaats)moet voor(showroom) een nieuwe kopen.
En het liefst met onderhoudscontract of private lease

_________________
exit, evasion,berlingo,c3,c5-2,c1,c5-3,c3p,c4p,c2,c4,c3,crv
en nu renegade en crv 2.0


05 feb 2018 14:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: