Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Koelvloeistof bijvullen 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 291
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 143.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koelvloeistof bijvullen
Vorige week bij de controle van het oliepeil zag ik dat het koelvloeistof niveau in het reservoir wat was gezakt. Het niveau stond bijna tot op het min. peil bij koude motor.
Ik wilde dus bijvullen maar wist niet met welke koelvloeistof. Normaal voor PSA auto's is de SP14. Dat is de groene kleur. In mijn reservoir zit een oranje kleur. Die kleur kan ik nergens vinden. Ik las op het net dat je nooit de groene met een rood/oranje mag mengen. Heb dus maar het zekere voor het onzekere genomen en vanmorgen bijgevuld met de universele Coolant -38 Organic NF van Kroon-oil. https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/onderhoud_koelvloeistoffen/185/coolant-38-organic-nf/103/
Is iemand bekend met de oranje kleur?

Ik vraag me wel af wat de oorzaak kan zijn van de plotselinge daling van het koelvloeistof niveau. Ik hoop geen lekkage bij de waterpomp! Moet wel zeggen dat ik laatst in een zeer lange file heb gestaan met steeds optrekken en afremmen. Toen ik vanmorgen het niveau wilde bijvullen en de dop losdraaide kwam er een sissend geluid uit het reservoir. Er ontweek duidelijk druk uit het vat en dat terwijl de motor 100% koud is en de auto de hele nacht buiten had gestaan.
Ik hoop dat de universele koelvloeistof zich goed verdraagt met het goedje wat er nu in zit en ga de komende tijd het koelvloeistofniveau in de gaten houden.


28 nov 2017 21:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1804
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Klinkt weinig spannend. Eerst maar eens afwachten wat hij doet na het bijvullen.

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


28 nov 2017 22:48
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Die oranje kleur kan komen doordat het wat verkleurd is in het systeem of wellicht is er e.e.a. vermengd in het verleden. Zat deze KVS er al in toen je hem kocht? Er hoort groen/blauwe SP14 in. Als ik het zou moeten beslissen, zou ik het huidige mengsel eruit halen; spoelen en dan opnieuw vullen met de juiste KVS. Nogmaals dat zou mijn keuze zijn, maar de specialisten hier kunnen je vast vertellen of dat ook echt nodig is. ;)

Wat betreft het peil. Het is een gesloten systeem dus als het niveau zakt, heb je ergens verlies/lekkage. Dat moet onderzocht worden. Ik zou eens goed kijken in de motorruimte of je wat kunt zien wat duidt op een lek. Bijvoorbeeld rond de waterpomp of de slangen rondom de radiateur. Is de mat aan de passagierszijde nog droog? Geen bruine/beige prut aan je oliedop?


29 nov 2017 10:23
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15745
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Je schreef:
Citaat:
Toen ik vanmorgen het niveau wilde bijvullen en de dop losdraaide kwam er een sissend geluid uit het reservoir. Er ontweek duidelijk druk uit het vat en dat terwijl de motor 100% koud is en de auto de hele nacht buiten had gestaan.

Dat zou ook onderdruk kunnen zijn, naar ik denk.
En dat zou op zich niet gek zijn, na afkoeling van de motor........

Verder eens met arendonk's gedachte: ook ik zou 'm leeghalen, spoelen en vullen met de juiste kvs.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 nov 2017 10:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Zou het onderdruk zijn dan zouden de slangen plat zuigen, dat zou dan ook te zien moeten zijn.

Ik vind het overigens niet vreemd dat er iets druk in het koelsysteem blijft staan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


29 nov 2017 11:00
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15745
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Eensch ;)

Maar wat zou jij doen, laten zitten of verversen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 nov 2017 11:04
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Als het overdruk zou zijn, zou het peil dan wat moeten stijgen als je de dop losdraait.


29 nov 2017 11:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6704
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Als de kvs verkleurd is als gevolg van verontreininging/veroudering, zou ik het zeker verversen.
Is het ooit ververst/vervangen door een G11 of G12 oranje variant dan zou ik het laten zitten.

Er zijn van die mooie teststrips voor om de zuurgraad te bepalen. Daaraan kun je zien of hij ververst moet worden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


30 nov 2017 09:16
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 291
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 143.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
arendonk schreef:
Die oranje kleur kan komen doordat het wat verkleurd is in het systeem of wellicht is er e.e.a. vermengd in het verleden. Zat deze KVS er al in toen je hem kocht? Er hoort groen/blauwe SP14 in. Als ik het zou moeten beslissen, zou ik het huidige mengsel eruit halen; spoelen en dan opnieuw vullen met de juiste KVS. Nogmaals dat zou mijn keuze zijn, maar de specialisten hier kunnen je vast vertellen of dat ook echt nodig is. ;)

Wat betreft het peil. Het is een gesloten systeem dus als het niveau zakt, heb je ergens verlies/lekkage. Dat moet onderzocht worden. Ik zou eens goed kijken in de motorruimte of je wat kunt zien wat duidt op een lek. Bijvoorbeeld rond de waterpomp of de slangen rondom de radiateur. Is de mat aan de passagierszijde nog droog? Geen bruine/beige prut aan je oliedop?


Ik ben vandaag even overal wezen navragen.
1. Bij de officiële Citroën dealer. Die verklaarde mij zowat voor gek dat ik het systeem met de universele koelvloeistof van Kroon-Oil had bijgevuld. Nooit geen verschillende soorten koelvloeistof mengen vertelde men mij. Dit kan leiden tot klonteren en verstopping van het koelwatercircuit. Hij vertelde mij ook dat de oranje kleur de originele koelvloeistof is van Total. Dat kan zijn want als ik wat koelvloeistof uit het expansievat haal is de vloeistof helder oranje van kleur dus niet roestbruin en er zit ook geen vuil in de vloeistof. Ik moest de auto bij hun een beurt laten doen en zij zouden de originele Total vloeistof dan bijvullen. Ze hadden de vloeistof alleen maar in bulk aanwezig en kon de vloeistof zelf niet los kopen.
2. Ook bij de lokale Peugeot dealer nagevraagd. Die beweerde dat ik het systeem met iedere kleur mocht bijvullen. De kleur is niet belangrijk zolang de koelvloeistof maar van een goede kwaliteit is. Het verhaal van de Citroën dealer deed hij af als een commercieel verhaal. Verder vertelde hij dat het normaal is dat ieder jaar een beetje koelvloeistof moet worden bijgevuld zolang het geen grote hoeveelheden zijn. Ieder systeem verbruikt wel iets koelvloeistof namelijk.
Toen ik aangaf het systeem te hebben bijgevuld met de Total Coolant -38 NF zij hij dat dit prima is.

Verder heb ik even op het net gezocht waar ik die officiële koelvloeistof los kan kopen. Het gaat dan om de Total Coolelf Auto Supra -37 die volgens de specificaties inderdaad oranje van kleur is. Er was 1 webwinkel die deze aanbood maar dan komen er direct 6 euro verzendkosten bij. 10 euro voor een litertje koelvloeistof die normaal in de Retail amper 3.50 euro is is mij teveel van het goede zeker na het verhaal van de Peugeot dealer.
Wie weet overigens of een Total tankstation die koelvloeistof ook aanbiedt?

Ik ga er dan maar vanuit dat ik het juiste heb gedaan en houd het peil in de gaten. Maar na het verhaal van de Peugeot dealer denk ik dat er niets aan de hand is. Dit is overigens wel de eerste keer in de 4 jaar dat ik de auto heb dat ik koelvloeistof heb moeten bijvullen.


30 nov 2017 22:33
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Ik ben niet bekend met koelvloeistofverbruik. :smt017


01 dec 2017 00:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1804
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Zoals eerder aangegeven zou ik me er niet druk om maken. Ik heb voor de zomer vakantie mijn radiateur vervangen en het hele systeem gevuld met G12, werkt prima. Zuurgraad is het gene wat belangrijk is zoals ook BJG al aangeeft. Dat de C-dealer de KVS niet aan jou wilt verkopen ligt aan de dealer, ik ken genoeg garages waar dit wel mogelijk is.

Wat je nu hebt gedaan is prima. Bij twijfel of de werking van KVS nog voldoende is kun je zuurtegraad meten met een test stripje.

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


01 dec 2017 11:54
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1741
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
Ik zie dat toch anders en blijf persoonlijk bij het advies om te spoelen en te vervangen voor het juiste middel. Ik zou er dan ook nooit g12 inmikken als sp14 wordt voorgeschreven.


01 dec 2017 17:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10873
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zonder meer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.


01 dec 2017 19:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10873
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
hier nog iets er over,
http://www.infogarage.be/frontend/files ... stofNL.pdf


01 dec 2017 19:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 1804
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelvloeistof bijvullen
arendonk schreef:
Ik zie dat toch anders en blijf persoonlijk bij het advies om te spoelen en te vervangen voor het juiste middel. Ik zou er dan ook nooit g12 inmikken als sp14 wordt voorgeschreven.



Heb je de specificaties al eens naast elkaar gelegd? Bijna 100% gelijk alleen de dichtheid bij 15 graden Celcius, allebei uitermate geschikt voor aluminium en magnesium onderdelen en de additieven zorgen voor een uitstekende corrosiebescherming, daarnaast is SP12 ook geschikt voor gebruik in gietijzeren koppen. SP12 (G12+) is gewoon ook goed.

Dat verschillende soorten mengen slecht is, klopt volledig. Maar bij het aflaten van het systeem, doorspoelen en opnieuw afvullen is dat anders.

Dit zou bijna een zelfde discussie zijn dat als we geen Total motorolie in een Citroën gooien de motor schade oploopt. Er zit ook een stuk marketing achter (wij van wc-eend adviseren.......)

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


02 dec 2017 15:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: