Re: Motorfabrikant C5 HDI
@ Roman,
Ook jij hebt het bij het juiste eind mbt de twee liter HDi's
Het verhaal is lang, en begint midden jaren '90.
Bosch ontwikkelt het commonrail diesel systeem voor personenauto's, en heeft daarvoor een partner nodig om het te implementeren.
Daarvoor biedt Alfa zich aan, en vervolgens ook PSA.
Samen met Alfa komt dan in '97 de JTD op de markt, kort daarna komt PSA met de HDi.
Die HDi is er in eerste instantie als DW10ATED, de 110 PK versie. Bedoeld als opvolger van de 2.1TD.
Daarna ook de DW10TED, de 90 PK versie, dat is de opvolger van de 1.9 TD zoals die eerst onder andere in de BX, en later ook in de Xantia zat.
Die PSA motoren zijn gebaseerd op de PSA XUD, zie ook de posting van Boes hierboven.
Beide motoren zitten ook in de C5 PH1.
Maar er moest wat meer gebeuren.
Deze eerste generatie HDi's hebben een relatief simpel Bosch inspuit systeem, met enkele inspuiting.
Om meer vermogen en koppel uit deze motoren te halen is er meer nodig, en dat biedt het Siemens piezo multijet systeem, dat gelaagde inspuitingen mogelijk maakt. Daardoor zijn die systemen ook stiller, zuiniger en schoner.
Die ontwikkeling werd samen gedaan met Ford, zo zijn die FoMoCo-Double Chevron motoren ontstaan.
Dat zijn de 136PK DW10BTED motoren, met in de basis nog het oude onderblok, maar met een nieuw ontwikkelde 16-kleps kop en dat Siemens injectie systeem. Later kwam daar (ook) een Delphi injectie op
Nog weer wat later kwam de 163PK DW10CTED versie, onder andere gemonteerd in de PH3.
Hopelijk heb ik het goed op een rijtje gezet, en is het zo een beetje duidelijk
Groet,
JW