Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische storing 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 28 jun 2016 20:17
Berichten: 2
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische storing
Hallo allemaal,


Al een tijdje actief aan het researchen op dit forum al hopende het probleem van mijn C5 op te lossen, maar helaas. Ik ben er nog niet vanaf!

Hoe het begon...

Zomer 2016, 150.000 km, met de sleurhut naar Frankrijk. Vond al dat de automaatbak veel schakelde tussen de 3e en 4e versnelling berg opwaarts, wat ook logisch was. Ineens de hartverzakkende storing;" Storing Versnellingsbak" en de auto stond in de noodloop. Niet erg, want met de hut kan je toch niet veel harder. Na wat bellen met het thuisfront en wat Google speurwerk kwamen we al snel tot de conclusie dat de olie in de automaat de solenoïds zou hebben vervuild want hij begon wat hakkelig te schakelen. Vooral terug naar de 1e versnelling. Wat mij betreft gevolg van onnozelheid van mijzelf. Ik had de olie moeten vervangen bij aanschaf en tijdens het rijden de bak vast in zijn 3. Afijn, na een paar keer starten storing weg en geen vuiltje meer aan de lucht. Het flushen moest nog gebeuren.

Voorjaar 2017, 165.000km, had nog geen melding gehad van de bak, dus het onderhoud nog even uitgesteld. Dit kwam mede omdat ik het zelf wilde doen maar nooit geen tijd daarvoor heb. Wel werd de bak steeds lomper qua overschakelen. Vaak een flinke bonk. Ik had die dag een aanhanger mee en merkte dat de bak ook ineens haperde. Alsof je op een hele hobbelige weg reed. Vervolgens bijna thuis aangekomen een flinke knal in de bak en het was over. Met gas geven, auto blokkeerde, motor viel uit, diverse storingen, de versnelling niet willen pakken en slippen..
volgende dag gebeld met Johan; die stelde mij gerust en zei dat het waarschijnlijk gewoon de olie en de klepjes waren. Moest hem de volgende dag nog een keertje testen en als hij het dan deed wisten we het zeker. Ik kon het bijna niet geloven, maar de dag erna reed de auto weer! Dus, direct klepjes en olie vervangen. Olie was echt drab. Echter, zonder resultaat. De bak was nog niet goed, zelfde symptomen, haperen, slippen in de 2e versnelling.. ik dach shit. Die bak is echt overleden... dus, een nieuwe bak op de kop getikt bij hèt geweldige bedrijf Bartebben. Bak geplaatst en jawel, de storingen waren weg! Tot 30km verderop. Bats, weer slippen en bonken.. bijna dezelfde storingen als voorheen. Het moet dus ergens in de aansturing zitten. Even naar de citoen dealer in Groningen, die hadden werkelijk geen idee waar dit aan zou kunnen liggen. Storingen uitgelezen, werden we niet wijzer van. De update van die automaat computer zat er al in.. volgens de mannen lag het aan de nieuwe bak. Dat konden wij ons niet voorstellen. Een beetje verslagen eenmaal thuis eens de motorkap open. Een klap op de computer, wat trekken en friemelen aan kabels en stekkers en ja hoor, die auto liep weer als nieuw! Ben ermee naar Zuid Frankrijk geweest met caravan, geen enkel probleem gehad.. alhoewel ik natuurlijk niet heel comfortabel in de stoel zat!
Het enige wat 'ie wel ineens begon te doen is sputteren tijdens een koude start. LPG of benzine geen verschil. Auto starten, in de D, gas geven, toeren zakken juist weg, motor valt nog net niet uit, ineens pakt ie hem weer, je rijdt 200 meter en het is weer goed. Hierop volgend nog bougies vervangen, gaskleppen huis schoongemaakt, motorolie was al vervangen en het luchtfilter schoongemaakt.

Afin, ik ben een beetje ten einde raad en kan volgens mij alleen maar 1 voor 1 zaken gaan uitwisselen. Ik wilde beginnen met de BSM. Zat hier nou een fabricage fout in? De mijne is van 01/2009. Type R-02. Ik had wel het idee dat de zekering onder water hebben gestaan. Wellicht door de onhandige plek van de BSM, pal onder de afwatering van het voorspatbord...

Nou, al met al een heel verhaal zo, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sowieso misschien prettig als ik hiermee iemand anders kan behoeden voor onnodige kosten, zoals de bak uitwisselen.


15 okt 2017 08:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische sto
je kunt de behuizing van de BSM is eraf doen en naar de printplaat kijken , of je daar iets abnormaal ziet.


15 okt 2017 09:09
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 28 jun 2016 20:17
Berichten: 2
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische sto
Ha Willy,

Hij zit helemaal ingegoten! :(


15 okt 2017 15:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische sto
dat is minder soms kon je ze herstellen.


15 okt 2017 16:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5, 2.0l 16v, Automaat toch niet stuk? Electronische sto
Dat wegzakken van de toeren ligt vaak aan de vervuilde mapsensor. Heb je die al schoongemaakt?

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


16 okt 2017 20:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.