mijn eerste (grote) probleem
Auteur |
Bericht |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 959 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
mijn eerste (grote) probleem
Vandaag even op de A31 180 km gereden. op de cc, niets aan het handje. Er besluit in de verte een auto te gaan inhalen, niets aan de hand. Ik druk op de pauze toets, en laat de bitch uitrollen. tijdens het uitrollen horen we een zacht plofje. Nadat de auto weer naar rechts gegaan is, druk ik weer op de pauze toets, nu wel wat aan het handje. Auto schakelt wel terug maar versnelt niet. Rustig door gereden, want je kan beter op 5min stranden dan op 25 min van huis. Thuis gekeken, en ik mis de kap over de appendage riem(riem over de dynamo /aircopomp), ook lekt zij nu olie (rechts voor) en ze heeft nog nooit gelekt. Ik ga zo de diagbox op haar loslaten, maar daar heb ik weinig hoop op ,omdat ik negens een melding van gehad heb. Ze rijdt verder normaal, alleen veel trager Zij maakt nu ook een ander geluid. Ik hoor het mijn vriendin niet.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
14 maart 2017 17:01 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 783 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
De riem zit er nog wel op?
1 van de turbo's misschien kapot?
|
14 maart 2017 17:29 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
mijn eerste (grote) probleem
Slang van het vacuum(turbo) ergens los geschoten ?? Ook vanwege het " plof " geluid ?
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 maart 2017 17:39 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 959 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
we hebben de codes P2279 en P0299 en P3008.lek na turbo komt overal boven drijven. Dus daar kan de olie ook vandaan komen.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
14 maart 2017 17:48 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Check de pers slang vanaf de turbo naar de inlaat. Als die los komt of scheurt, perst ze haar turbodruk onder de motorkap ipv in de inlaat. Geeft geen pdc maar wel een supertrage auto. Komt vrij vaak voor.
Dat olieverlies klinkt wel ernstig....goed kijken en eventueel schoonmaken en nogmaals goed kijken waar het vandaan komt. Succez
|
14 maart 2017 18:04 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Als een slang naar de intercooler losgeschoten/geploft is bij een van de aansluitingen daarop, kan daar olie vrijkomen. In andere draadjes is daar al vaker over gesproken, dat is geen reden tot paniek.
Eerst dat maar even checken, lijkt me.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 maart 2017 19:05 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Klopt...maar dat kan (mag) nooit heel veel zijn.
|
14 maart 2017 19:15 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 959 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Gisteren even naar de dealer geweest. Er was een slang losgeschoten, en deze is kosteloos weer vast gezet. Maar is dit service of hebben ze hem met de distrie riem vervangen niet goed vast gezet ?. Maar hij rijdt weer als vanouds, met het bekende geluid. Op weg naar huis kreeg ik wel de melding kans op verstopping roetfilter met het service lampje. Deze gingen beide uit met gas loslaten en kwamen weer terug met gas geven, bijna thuis waren ze uit en bleven ze uit. straks naar mijn werk en maar afwachten wat er dan gebeurd.(ze zullen wel uitblijven)
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
16 maart 2017 09:56 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Gelukkig geen grote ellende dus. Enig idee welke slang?
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
16 maart 2017 13:37 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Frans 99 schreef: ........ Thuis gekeken, en ik mis de kap over de appendage riem(riem over de dynamo /aircopomp), ook lekt zij nu olie (rechts voor) en ze heeft nog nooit gelekt. ........ Hoe zit het daarmee? Is die kap nog ergens gevonden, of zit er nu een nieuwe op? En die olie, kwam die inderdaad uit de intercooler? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 maart 2017 13:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Dat is vast de turboslang geweest. Daar kan ook de melding van het roetfilter door worden veroorzaakt. Inderdaad moet die slang los bij het monteren van de distributieriem
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 maart 2017 20:15 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Dat gaf ik ook al aan.... Daar hoeft ze toch niet voor naar de garage? Voortaan gewoon even zelf de kap open gooien!
|
16 maart 2017 20:22 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
@boes Met een V6 in het vooronder is het heel erg lastig kijken vanaf de bovenkant. Het motorruim ligt zo ongelofelijk vol, als je dus niet weet waar je moet kijken ga je het langs boven echt niet vinden. Edit: Ter info: de distributie wissel heeft een doorloop tijd van 9 uur. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
16 maart 2017 21:55 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
hier staat 5,5 uur ,de tekeningen moet ik er apart bij doen Montagehandleiding
Getande riem uit-/inbouwen
Standaard
CITROËN; C5 III (RD_); 3.0 HDi 240; kW: 177
OPMERKING Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. De getande riem mag niet met olie of koelvloeistof in aanraking komen! Afstelwerkzaamheden aan de getande riem alleen bij koude motor uitvoeren. Radiocode noteren. Minpool van de accu losnemen. Achterklep open laten. Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen! Benodigd speciaal gereedschap 4peu03006p000087.jpg Motorophangkabel OE (0195-N) 4peu03006p000086.jpg Centreerpen(nen) OE (0195-K) 4cit03006p000003.jpg Bevestigingsklem(men) OE (0189-K) 4peu03006p000085.jpg Blokkeerpen(nen) nokkenas OE (0195-H) 4cit03006p000021.jpg Afsluitstop(pen) OE (0188-T) 4peu03006p000144.jpg Tang OE (4145-T)
Benodigde tijden/aanhaalmomenten
Richttijd Getande riem vervangen 5,50 h
Aanhaalmomenten Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden. Trillingsdemper (1) (zie afbeelding 1) 210 Nm Steun(en) (2) (3) (zie afbeelding 1) Moer(en) 60 Nm; Bout(en) 60 Nm Motorophanging (7) (zie afbeelding 1) op carrosserie 28 Nm; aan motorsteun 60 Nm; aan motorsteun, Moer(en) 65 Nm; Steun 60 Nm Motorsteun (9) (zie afbeelding 1) 82 Nm Bout(en) van nokkenastandwielen (2) (zie afbeelding 3) Nieuwe bout(en) gebruiken. Inlaatnokkenastandwiel Wiel 23 Nm; Centrale bout 80 Nm + 90° Bout(en) van nokkenastandwielen (2) (zie afbeelding 3) Nieuwe bout(en) gebruiken. Uitlaatnokkenaswiel Wiel 23 Nm; Centrale bout 80 Nm + 90° Distributieriemkap onder (zie afbeelding 4) 9 Nm Poelie water/koelvloeistofpomp (zie afbeelding 4) 25 Nm Bout(en) van trillingsdemper (zie afbeelding 4) 210 Nm Bout(en) van spanrol (1) (zie afbeelding 5) 26 Nm Distributieriemkap boven 9 Nm
Uitbouwen: Getande riem van motorbesturing :
Minpool van de accu losnemen. Motorafdekking verwijderen. Onderste motorafdekking(en) verwijderen. Wiel rechtsvoor verwijderen. Wiel rechtsvoor verwijderen. Koelsysteem aftappen. Klem(men) losdraaien. Tang OE (4145-T) Uitlaatgasrecirculatiebuis uitbouwen. Brandstofleiding(en) met doppen afsluiten. OE (0188-T) Stekker van koelvleoistoftemperatuursensor losmaken. Koelvloeistofslang verwijderen. Bevestiging(en) koelvloeistofslang verwijderen. Kabelboom verwijderen.
Multiriem/V-snaar verwijderen.
Motorophangkabel(s) aan motor bevestigen. Motorophangkabel OE (0195-N) Motor met een geschikte werkplaatskraan zekeren.
Trillingsdemper verwijderen. (1) Moer(en) van steun verwijderen. (2) Bout(en) van steun verwijderen. (3) Steun(en) uitbouwen. (4) Bout(en) van bevestigingsbeugel verwijderen. (5) Bevestigingsbeugel verwijderen. (6) Bout(en) van motorsteun verwijderen. (7) Motorsteun uitbouwen. (8) Bout(en) van motorsteun verwijderen. (9) Motorsteun verwijderen. (zie afbeelding 1)
Distributieriemkap boven verwijderen. afbeelding 1 2peu03006p000143.jpg 1 Trillingsdemper 2 Moer(en) van steun(en) 3 Bout(en) van steun 4 Steun(en) 5 Bout(en) - bevestigingsbeugel 6 Bevestigingsbeugel 7 Bout(en) van motorsteun 7 Motorophanging 9 Bout(en) van motorsteun 10 Motorsteun )
Motor in fixeerstand brengen.
Katalysator(en) verwijderen. Afsluitstop(pen) op motorblok verwijderen. Centreerpen(nen) in vliegwiel aanbrengen. (1) Centreerpen(nen) OE (0195-K) (zie afbeelding 2) afbeelding 2 2cit03006p000145.jpg 1 Centreerpen(nen) Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (1) Blokkeerpen(nen) nokkenas OE (0195-H) (zie afbeelding 3) afbeelding 3 2peu03006p000088.jpg 1 Blokkeerpen(nen) nokkenas 2 Bout(en) van nokkenastandwielen
Poelie voor koelvloeistofpomp verwijderen. (1) Krukaspoelie verwijderen. (2) Distributieriemkap onder verwijderen. (3) (zie afbeelding 4) afbeelding 4 2peu03006p000145.jpg 1 Poelie water/koelvloeistofpomp 2 Krukaspoelie 3 Distributieriemkap onder Bout(en) van spanrol losdraaien. (1) Getande riem verwijderen. (zie afbeelding 5)
Bout(en) van nokkenastandwielen losmaken. (2) (zie afbeelding 3)
Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. afbeelding 5 2peu03006p000082.jpg 1 Bout(en) van spanrol 2 uitsparing 3 Referentiemerkteken(s)
Inbouwen: Getande riem van motorbesturing :
Spanrol en omlooprol controleren, indien nodig vervangen.
Getande riem op het krukastandwiel plaatsen en met de bevestigingsklem bevestigen. OE (0188-K)
Bout(en) van nokkenastandwielen handvast aandraaien. (2) Nokkenastandwielen met de wijzers van de klok mee tegen de aanslag draaien. Opmerking(en) : Nokkenastandwiel op gangbaarheid controleren. (zie afbeelding 3)
Getande riem beginnend bij het krukastandwiel tegen de wijzers van de klok in monteren. ( Looprichting van getande riem controleren. )
Opmerking(en) : Indien nodig nokkenastandwiel iets tegen de wijzers van de klok in draaien. De verschil mag niet meer dan één tandbreedte bij het nokkenaswiel bedragen.
Bevestigingsklemmen verwijderen. OE (0188-K)
Spanrol tegen de wijzers van de klok in draaien tot de uitsparing met het referentiemerkteken in lijn staat. (2 ) (3) Bout(en) van spanrol vastdraaien. (1) (zie afbeelding 5)
Bout(en) van nokkenastandwielen vastdraaien. (2) Blokkeerpen(nen) nokkenas verwijderen. (1) (zie afbeelding 3)
Centreerpen(nen) in vliegwiel verwijderen. (1) (zie afbeelding 2)
Motor acht omwentelingen in draairichting draaien.
Motor in fixeerstand brengen. Centreerpen(nen) in vliegwiel aanbrengen. (1) (zie afbeelding 2)
Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (1) Een bout van het nokkenastandwiel verwijderen en controleren of de bouten zich niet tegen de aanslag van de sleufgaten bevinden, anders moet de getande riem opnieuw worden gemonteerd. (2) (zie afbeelding 3)
Controleren of het referentiemerkteken en de uitsparing van de spanrol op in lijn liggen. (2) (3) (zie afbeelding 5)
Blokkeerpen(nen) nokkenas verwijderen. (1) (zie afbeelding 3)
Centreerpen(nen) in vliegwiel verwijderen. (1) (zie afbeelding 2)
Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
Multi-riem/V-snaar opleggen.
Inspuitbegin statisch controleren, indien nodig afstellen.
Koelsysteem vullen. Koelsysteem ontluchten.
Radio decoderen en snelkeuzetoetsen programmeren. Motor starten en op werking controleren. Foutcodegeheugen uitlezen. Proefrit uitvoeren. Getande riemvervanging registreren.
Uitbouwen: Getande riem van hogedrukpomp :
Minpool van de accu losnemen.
Luchtfilterhuis verwijderen. Luchtaanzuigslangen verwijderen. Laadluchtslang verwijderen.
Kabelboomgeleider verwijderen. (2) Bedrading losmaken. (1) Distributieriemkap verwijderen. (3) (zie afbeelding 6) afbeelding 6 2peu03006p000090.jpg 1 Leiding(en) 2 Kabelboomgeleider 3 Distributieriemkap Bout(en) van spanrol losdraaien. (1) Spanrol met geschikt werktuig blokkeren. Bout(en) van spanrol verwijderen. (1) Spanrol verwijderen. (2) Getande riem verwijderen. (3) (zie afbeelding 7) afbeelding 7 2peu03006p000089.jpg 1 Bout(en) van spanrol 2 Spanrol 3 Getande riem
Inbouwen: Getande riem van hogedrukpomp :
Bij vervanging van de getande riem moet de spanrol worden vervangen.
Getande riem monteren. (3) Spanrol monteren. (2) Bout(en) van spanrol monteren. (1) Borgpen(nen) van spanrol verwijderen. (zie afbeelding 7)
Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
Multi-riem/V-snaar opleggen.
Inspuitbegin statisch controleren, indien nodig afstellen.
Radio decoderen en snelkeuzetoetsen programmeren. Motor starten en op werking controleren. Foutcodegeheugen uitlezen. Proefrit uitvoeren. Getande riemvervanging registreren. © by TecAlliance GmbH
|
16 maart 2017 22:15 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: mijn eerste (grote) probleem
Succes Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
16 maart 2017 22:25 |
|
|
|