Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

chiptunen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18315
Pagina 2 van 4

Auteur:  exroosje [ 28 nov 2016 14:55 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

JW-C5 schreef:
....heel bijzonder dat je door tunen een kapotte HD pomp kunt krijgen...... :o

Groet,
JW

Ik vermoed dat hij bedoelt hogedruk brandstofpomp?
Die kan uitstekend kapot gaan omdat bij tunen ook de max brandstofdruk opgeschroefd wordt. En dus draait de pomp vaker en langduriger op het max van zijn kunnen.

De pomp van de HP vering zal inderdaad meestal wel heel blijven door het tunen van je motor :-)

Auteur:  JW-C5 [ 28 nov 2016 15:04 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 28 nov 2016 15:04 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

@ Jansr,
In NL doorgaans niet.
Maar in enige andere landen denkt men daar anders over, België is er daar een van.

Daar kijkt men bijvoorbeeld ook of de banden wel kloppen met het "attest", heb ik begrepen.
Zoals ze dat ook bij onze Oosterburen doen.
Hetzelfde geldt daar voor niet originele Xenon.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 28 nov 2016 15:12 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt.
normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan

Auteur:  JanSr [ 28 nov 2016 15:40 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Dus, als ik het goed begrijp, moet je veranderingen melden voor de periodieke keuring.
Dat heeft ijkt mij dan weer niets te maken met verzekering.

Auteur:  willy4 [ 28 nov 2016 15:56 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

als er iets aan de wagen veranderd word en het is niet goed gekeurd
word dat aanzien als een niet verzekerd voertuig en is niet meer verzekerd

Auteur:  BJG [ 28 nov 2016 16:05 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Dat geldt dan slechts voor het All Risk deel neem ik aan?
De WA zal naar ik denk blijven gehandhaafd.

@Simmetje: Is die tuning bij je collega mogelijk door montage van een zgn powerbox gedaan?

Auteur:  JW-C5 [ 28 nov 2016 16:14 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

WA formeel wel, de verzekeringsmaatschappij is gehouden die schade te betalen.

Maar ook in NL kan het gebeuren dat een verzekeringsmaatschappij dan een beroep doet op z'n regresrecht, de verzekeringsnemer heeft immers een polis verkregen op basis van een verkeerde voorstelling van zaken.
Dat is niet hypothetisch, lees er de jurisprudentie maar op na.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 28 nov 2016 16:19 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Dus zal de maatschappij proberen te verhalen op verzekerde inderdaad. Mits dat er wel mogelijk/aantoonbaar verband is van de wijziging met betrekking tot de schade neem ik dan aan?

Auteur:  Menno [ 28 nov 2016 17:01 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

JW-C5 schreef:
Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.



Klopt !

En desbetreffende C5 is inmiddels alweer 100k probleemloos verder ( met hete chip welteverstaan ) :)

Auteur:  Roman [ 28 nov 2016 20:39 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

willy4 schreef:
klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt.
normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan


Ja hangt er vanaf, laat je de trekhaak keuren tot max 750 kg is de keuring eenmalig en dan weer na 4 jaar als de auto gekeurd moet.
Laat je hem keuren voor >750 kg, moet je elk jaar gaan.

Auteur:  exroosje [ 28 nov 2016 22:26 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Eén van de sensoren die altijd gemanipuleerd wordt bij tuning met een box is de commonrail druksensor. De meest eenvoudige boxen doen zelfs alleen die sensor. Ingewikkelder boxen pakken ook bv de turbodruksensor mee.

Nu is chiptuning wat anders als een box, maar door de druk verder te laten oplopen kun je meer inspuiten en dat is nodig om het vermogen op te voeren. Alternatief is langer inspuiten, maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan (te laat ingespoten brandstof doet niets).

Dus het kan wel degelijk van invloed zijn op de brandstofpomp...

Auteur:  BJG [ 29 nov 2016 00:24 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Om daar echt iets inhoudelijks over te kunnen zeggen moet je thuis zijn in de tuningwereld. Dat ben ik niet. Wel heb ik eens in de keuken mogen kijken bij een vrachtwagentuner. Daar hebben ze me laten zien wat en hoe ze het doen.
Wat ik heb gezien was inspuittijd verlengen bij gelijkblijvende druk. Eigenlijk de basis waarop ieder inspuitsysteem werkt. Een hogere druk is slechts voor betere verneveling en daardoor betere verbranding, uitstoot en rendement.

De druk hoeft niet verhoogd te worden om voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Denk maar aan de oude motoren met VE en VP pomp die met drukken van 150 bar werken. Gaat prima ook bij hoger vermogen.

Auteur:  morjos [ 29 nov 2016 01:04 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Bedankt beste mensen voor de vele reacties. :smt193

Deze hebben mij geholpen mijn besluit te vormen : ik ga het laten zoals de wagen uit de fabriek gerold is. :citrofiel

In feite komt het er weer op neer wat in de 80'er jaren de maat van mijn vader (de stichter van BMW Belien in Neerpelt) me ooit zegde over het aanpassen van de ophanging en brede banden steken : zoals de ingenieurs je wagen hebben ontworpen is hij getest tot het uiterste en zo is hij het beste...wil je zelf gaan verbeteren ga je in feite verslechteren.....

Als ik dan lees wat er allemaal stuk kan gaan met chippen en daar dan nog 500€ voor moet neertellen laat ik mijn geliefde Dame beter origineel. En als leek zoals ik heb je ook nog geen benul van wat er allemaal gebeurt bij dat chippen.

Het forum heeft voor mij weer maar eens zijn nut bewezen.. :smt023 :smt023 :smt023

Auteur:  Deschruut [ 06 dec 2016 23:20 ]
Berichttitel:  Re: chiptunen

Mijn vroegere Citroën's zijn bij cth in Neerpelt "behandeld".
Nooit geen problemen mee gehad,ze liepen veel beter en waren ook nog eens zuiniger bij dezelfde rijstijl ;)
Voor mijn huidige wagen heb ik voor een 2.2 hdi 204 gekozen dan was ik meteen ook van het chippen af.

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/