Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

AdBlue
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18249
Pagina 2 van 3

Auteur:  Kukelu [ 22 maart 2017 16:17 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Beste Vrienden,
Volgens mij is adblue niet hetzelfde als eolys (wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren).
Zijn we het daarover eens? :oops:

Auteur:  Ccinq [ 22 maart 2017 16:30 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Dat lijkt me duidelijk. NOx en roet zijn verschillende zaken met verschillende aanpak. Overigens lijkt me dat AdBlue ook weer een paar leuke storingsgevoelige dingen mee te brengen als ik het zo lees. Maar ja, dat heet vooruitgang ;)

Auteur:  C5Berto [ 03 aug 2019 01:47 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

:cit2
Even dit draadje nieuw leven inblazen met een vraag:
Volgens het instructieboekje mag je absoluut geen AdBlue gebruiken die (bij sommige) benzinestations te tanken is.
Waarom niet?

Of probeert men nu het werk naar de dealer te leiden?

Auteur:  JW-C5 [ 03 aug 2019 11:33 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Wat staat daar letterlijk over in het boekje?

De huidige praktijk is dat je aan de buitenkant een aparte vulopening hebt voor de AdBlue, daar kun je dan op een simpele manier navullen.

De eerste modellen kon je niet op die manier navullen, daarvoor moest het eea verwijderd worden in het interieur/bagageruimte. Een ritje langs de dealer was daarvoor de aangewezen manier.
Is dat ook bij jouw C5 zó?

Groet,
JW

Auteur:  Bart-Peugeot [ 03 aug 2019 18:19 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Adblue = Adblue.

In veel instructieboekje waarschuwen ze niet bij de vrachtwagen pomp bij te vullen. Dat is in feite enkel omdat deze in de praktijk flinke hoeveelheden verpompen. En daarmee is de kans op knoeien heel groot. Bij de eerste modellen (oa 308) moest je ergens diep in de kofferbak bijvullen, en dat is dus niet zo handig.

Ik zit er zelf aan te denken een speciale trechter hiervoor aan te schaffen. Deze trechter schroef je op de tank en kun je blijven schenken, als de tank vol is omdat de trechter niet meer leeg loopt, zit er onderin de trechter een klep oid, loopt het overtollige niet alsnog in je auto. Lijkt me handig.
Maar goed, ik heb nog geen 308, dus ook nog geen praktijk ervaring.

De (nieuwere) auto's waar de Adblue van buitenaf bijgevuld wordt kun je wel gewoon bij de pomp vullen. Als je knoeit is dat aan de buitenkant en gewoon bij de pomp. Geen probleem dus.

Auteur:  willy4 [ 03 aug 2019 18:25 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

opgepast het is agressief.

Auteur:  BJG [ 03 aug 2019 19:58 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Tip voor gebruikers met een speciale vulopening in de koffer:
Koop en kleine navul-fles bij de dealer.
Vul bij.
Daarna snijd je de bodem uit de fles.
Nu heb je een trechter die je vast kunt zetten op de vulopening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  c5maarten [ 04 aug 2019 14:17 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Ik heb laatst Adblue besteld voor de Peugeot. Bij de kruiken die ik kreeg zat er een lange vulslang bij. *Tip* Doe ook wat doeken om de vulopening heen om te voorkomen dat je knoeit en draag handschoentjes. Ureum is en blijft rotzooi.

Aangaande de Peugeot 308, de eerste modellen met de 1.6 BlueHDI (2014 ->)hebben de vulopening rechts bij het reservewiel zitten. Oorspronkelijk bedoeld om tijdens de beurten bij te vullen en daarna 20dkm te kunnen rijden zonder te hoeven bijvullen. In de praktijk red je dit vaak niet.

De nieuwere modellen met de 1.5 BlueHDI hebben bij de tankklep een vulopening zitten voor de Adblue, dit omdat deze vaker ureum inspuit om aan de emissie eis te voldoen, hierdoor zal de Adblue tank iedere 5 á 6 tankbeurten ook afgevuld dienen te worden.

Auteur:  c5jan [ 04 aug 2019 14:39 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

c5maarten schreef:
Ureum is en blijft rotzooi.

Daarom willen je nieren er ook zo graag vanaf...
"Ureum bevordert dat de huid water opneemt, waardoor deze weker wordt. Daardoor verdwijnen schilfers sneller."
Goed spul, als je het nodig hebt...

Auteur:  willy4 [ 04 aug 2019 14:45 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

wat gebeurd het als de dank leeg is.
bij Land Rover gaat een lamp branden en kun je gewoon verder rijden , maar als je hem
uitzet gaat hij niet meer aan de praat tot je hem terug gevuld hebt.

Auteur:  Menno [ 04 aug 2019 15:24 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Bij psa is het volgens mij nog mogelijk een drietal keer te starten, daarna is het over ...

Auteur:  c5maarten [ 04 aug 2019 15:53 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Je krijgt een melding als je nog ongeveer 2500km kan rijden, daarna start ie niet meer totdat het reservoir is bijgevuld.

Auteur:  Roman [ 04 aug 2019 17:52 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Mijn wagen is euro 6 zonder die troep, als ik dit zo lees ben ik er ook blij om.

Auteur:  c5jan [ 04 aug 2019 18:47 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Je plast het uit, adblue is eigenlijk gewoon een mooie bijverdienste voor de rioolwaterzuivering :)
Direct de tank in is overigens niet aan te raden.

Auteur:  boes [ 04 aug 2019 19:14 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Roman schreef:
Mijn wagen is euro 6 zonder die troep, als ik dit zo lees ben ik er ook blij om.

Hoe doet die grasmaaier fabrikant dat dan?
Hebben ze slimme fopsoftware....

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/