Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

AdBlue
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18249
Pagina 1 van 3

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 13:14 ]
Berichttitel:  AdBlue

De werking is dat dezelfde als bij de Daf motoren , daar wordt het in de uitlaat gespoten .
Welke diesel motoren zijn er bij citroen ermee uitgerust?
En bij hoeveel KM moet het bijgevuld worden?

Auteur:  Menno [ 03 nov 2016 13:23 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

De blue HDi 'tjes , o.a. de 150 en 180 PK variant.
Je hebt die ook in minder vermogende varianten, ( maar die zitten niet in een C5 ) ....

Met één tankje ad blue doe je ongeveer 20k, als ik het goed begrepen heb ;-)

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 13:29 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

voor de mensen die het niet moest weten wat het , het is een deel van meststof
iemand van het studie bureel deed het aan zijn kiwi boom

AdBlue® is een waterige oplossing bestaande uit 32,5% ureum* met hoge zuiverheidsgraad en 67,5% gedemineraliseerd water, conform de norm ISO 22241. Ureum is een synthetisch product op basis van ammoniak en CO2 (koolstofdioxide). AdBlue® wordt gebruikt door voertuigen die uitgerust zijn met de SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction – in het Nederlands: “Selectieve katalytische reductie”) zoals vrachtwagens, bussen en vuilniswagens, en sinds september 2014, ook bepaalde personenwagens met dieselmotor. AdBlue® is biologisch afbreekbaar, oplosbaar in water en kleurloos, kristalliseert op -11°C en ontbindt vanaf 80°C in ammoniak (en een beperkt gedeelte al vanaf 30°C). AdBlue® is een gedeponeerd merk van de Duitse Vereniging voor de Automobielindustrie (VDA).

*Wat is ureum eigenlijk?

Ureum is een product van de chemische landbouwindustrie, dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor de productie van meststoffen. Het wordt vervaardigd op basis van ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (CO2). De chemische formule is CO(NH2)2. Bij verwarming wordt ureum ontbonden in gasvormig ammoniak. Het is in deze vorm dat AdBlue® de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen omzet in stikstof en water (N2, H2O).

Auteur:  JW-C5 [ 03 nov 2016 13:48 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

...en dat laatste gebeurt dan in de SCR katalysator die in de uitlaat geplaatst is.
Die is essentieel in dat proces, ik vermoed dat ook de DAF's waarover je in je openingspost spreekt daarmee uitgerust zijn.

Overigens, in de laatste AMS staan wat praktijk rijtesten met auto's die uitgerust zijn met apparatuur om de NOx uitstoot te verminderen tot waarden die ze moeten halen volgens de nieuwe normen.
Twee daarvan hadden SCR systemen, die haalden dat dan ook.
De andere zes hadden andere systemen, geen daarvan haalde die normen. De slechtste kwam er een factor 14 overheen :shock:

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 18:29 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

eerlijk gezegd JW dat weet ik niet meer .ik ben er ondertussen al 7 jaar thuis
en toen was die motor maar juist ingebouwd
wat ik wel nog weet dat we alles dat in aanraking kon komen met AdBlue dat dat in inox moest zijn , omdat het agressief is

Auteur:  BJG [ 03 nov 2016 19:25 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

:smt023

En het kristalliseert uit als het opdroogt. Dat geeft enorm vervelende vlekken bijvoorbeeld als je op de bekleding hebt gemorst bij het vullen (vulopneing zit bij PSA in kofferbak :mrgreen: )Daarnaast bevriest het onder de -10, reden waarom de leiding naar de injectoren wordt leeggezogen na inspuiting. Ook in de tank zit een verwarmingselement

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 19:57 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

ik weet ook nog dat er iets opzat als je verder reed als de tank van de AdBlue leeg was , dat kon men dan uitlezen.
zodat men je dan een boete kon geven.
je kan gerust zonder AdBlue rijden

Auteur:  BJG [ 03 nov 2016 20:59 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

In Euro 6 is afgesproken dat met een lege adblue tank niet mag worden gereden. Er verschijnt een waarschuwing 1500 km van te voren, daarna nog 3x. De laatste waarschuwing is:
na 500km starten niet meer mogelijk.
Waarna hij het ook echt niet meer doet daarna.

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 21:20 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

kan men het gewoon bijvullen , of moet het met de diagbox

Auteur:  BJG [ 03 nov 2016 21:56 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Dat kan gewoon bijgevuld worden. Er hoeft alleen een diagbox aan als er is doorgereden totdat de auto niet meer start.

Er is wel een speciale aansluiting om te vullen. Tip voor jou Willy mocht je het een keer bij de hand hebben:
Koop een fles van 1 liter bij de dealer. Die past op de vulopening. Die giet je leeg, en snijdt de bodem er uit. Dan heb je een trechter om met een normale jerrycan of pomp te vullen. Adblue is adblue...

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 21:58 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

:smt023

Auteur:  JW-C5 [ 03 nov 2016 22:41 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

BJG schreef:
..... Daarnaast bevriest het onder de -10, reden waarom de leiding naar de injectoren wordt leeggezogen na inspuiting. Ook in de tank zit een verwarmingselement


Begrijp ik daaruit dat die tankverwarming actief moet blijven onder die -10?
Dus ook als de auto langere tijd niet gebruikt wordt en dan in de vrieskou buiten staat?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 03 nov 2016 23:20 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Nee, die schakelt in bij het starten van de motor. Ook zijn de injector en de leiding vaak verwarmd.

Auteur:  willy4 [ 03 nov 2016 23:39 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

wanneer wordt die Adblue ingespoten ?
is dat altijd constant een beetje?
is er ergens een werkwijze te vinden hoe het werkt ?

Auteur:  BJG [ 03 nov 2016 23:51 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue

Er is een NOx sensor die meet de NOx uitstoot, aan de hand daarvan wordt er ingespoten. Het adblueverbruik hangt sterk samen met de rijstijl.
Dit filmpje geeft in grote lijnen aan hoe het werkt.
https://youtu.be/uPC9VGUO0pw

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/