Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeken 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeken
Ik ga morgen mijn schoongemaakte en van nieuwe klepsteelpakkingen voorziene cilinderkop ophalen en weer terug monteren.

Nu heb ik uit een aantal bronnen de volgorde en aanhaalmomenten gehaald.

Daaruit haal ik de volgende procedure:

1. Eerst alle kopbouten, behalve de twee meest linkse, tot 30Nm aanhalen
2. De twee meest linkse aanhalen tot 25Nm
3. Achterste bout tot 15Nm aanhalen
4. Kopbouten nahalen met 90 graden

Volgorde:

- intake -
11 - 08 04 01 05 09
12 - 07 03 02 06 10
- exhaust -

5. Bout aan achterzijde nahalen met 90 graden
6. Twee meest linkse bouten aanhalen tot 30 Nm

Elders vind ik echter tegenstrijdige info:

Namelijk:
- 30Nm voor de achterste bout, niet meer nahalen.
- 15Nm voor de meest twee linkse bouten
- Twee maal 90 graden nahalen voor alle kopbouten, inclusief de twee linkse.

Wat is het? Is er iemand met toegang tot de Citroen documentatie? Om precies te zijn document B1DG0142P0.


27 okt 2016 19:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
ben je hier iets mee ;)

Omschrijving Waarde Eenheid Opmerking
Motoroliedruk 1.7±0.3/Stationair BAR/TPM
Motoroliedruk 1.8±0.3/1000 BAR/TPM
Motoroliedruk 2±0.3/2000 BAR/TPM
Motoroliedruk 2.6±0.3/3000 BAR/TPM
Motoroliedruk 3.5±0.3/4000 BAR/TPM
Inlaatklepspeling Hydraulisch MM
Uitlaatklepspeling Hydraulisch MM
Aanhaalmoment (Gloei)Bougies 23 NM
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 9 NM/°
Verzenden Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten Nieuwe Bouten Gebruiken
Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten: 1-10
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 15 NM/° Bouten: 11-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 25 NM/° Bout: 13
Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 +90° NM/° Bouten: 1-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 +90° NM/° Bouten: 1-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +30° NM/° Bout: 13
Verzenden Aanhaalmoment Nokkenaslagerkap 10 NM/°
Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Controle En Afstelling Distributieketting
Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Uit- En Inbouwen Distributieketting
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Inlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +180° NM/° Fase 2 Inlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Uitlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +90° ±5° NM/° Fase 2 Uitlaatnokkenas
Aanhaalmoment Distr. Kettingspan. 85 NM/°
Aanhaalmoment Krukaspoelie 50 NM/° Fase 1 Nieuwe Bout Gebruiken
Aanhaalmoment Krukaspoelie +180° NM/° Fase 2
Aanhaalmoment Krukaspoelie 28 NM/° Poelie Boutjes


27 okt 2016 19:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
Omschrijving Waarde Eenheid Opmerking
Aanhaalmoment (Gloei)Bougies 23 NM
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 9 NM/°
Verzenden Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten Nieuwe Bouten Gebruiken
Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten: 1-10
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 15 NM/° Bouten: 11-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 25 NM/° Bout: 13
Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 +90° NM/° Bouten: 1-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 +90° NM/° Bouten: 1-12
Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +30° NM/° Bout: 13
Verzenden Aanhaalmoment Nokkenaslagerkap 10 NM/°
Aanhaalmoment Inlaatspruitstuk 20 NM/°
Aanhaalmoment Uitlaatspruitstuk 20 NM/°
Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Controle En Afstelling Distributieketting
Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Uit- En Inbouwen Distributieketting
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Inlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +180° NM/° Fase 2 Inlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Uitlaatnokkenas
Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +90° ±5° NM/° Fase 2 Uitlaatnokkenas
Aanhaalmoment Distr. Kettingspan. 85 NM/°
Aanhaalmoment Krukaspoelie 50 NM/° Fase 1 Nieuwe Bout Gebruiken
Aanhaalmoment Krukaspoelie +180° NM/° Fase 2
Aanhaalmoment Krukaspoelie 28 NM/° Poelie Boutjes
Verzenden Aanhaalmoment Hoofdlagerkap 30 NM/° Fase 1
Aanhaalmoment Hoofdlagerkap +150° NM/° Fase 2
Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap 5 NM/° Fase 1
Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap 15 NM/° Fase 2
Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap +130° NM/° Fase 3
Aanhaalmoment Vliegwiel 8 NM/° Fase 1
Aanhaalmoment Vliegwiel 30 NM/° Fase 2
Aanhaalmoment Vliegwiel +90° NM/° Fase 3
Aanhaalmoment Carterpanbouten 12 NM/°
Aanhaalmoment Motorolieaftapplug 30 NM/°
Aanhaalmoment Waterpomp 9 NM/°
Aanhaalmoment Waterpomp 8 NM/° Poelie Boutjes
Aanhaalmoment Drukgroepbout 20 NM/°
Verzenden Beschrijving Wielophanging Voorzijde
Verzenden Beschrijving Wielophanging Achterzijde
Aanhaalmoment Wielbout 90 NM/°
Aanhaalmoment Wielbout 100 NM/° Stalen Wielen
Aanhaalmoment Naafmoer Voor 325 NM/°
Aanhaalmoment Naafmoer Achter 250 NM/°
Aanhaalmoment Stuurwielmoer 33 ±3 NM/° Loctite Aanbrengen
Aanhaalmoment Remzadel/Fusee Voor 115 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken
Aanhaalmoment Remzadel/Fusee Acht. 108 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken
Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Voor 29 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Trw
Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Voor 27 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Teves
Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Acht. 28 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Trw
Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Acht. 35 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Teves
Aanhaalmoment Remschijf 6 NM/°
Verzenden Afbeelding Remmen Trw Voorzijde
Verzenden Afbeelding Remmen Teves Voorzijde
Verzenden Afbeelding Remmen Trw Achterzijde
Verzenden Afbeelding Remmen Teves Achterzijde


27 okt 2016 19:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
Top! Heel erg bedankt!

Ik had inderdaad al meer bronnen die twee maal 90 graden aangaven. En inderdaad geen hoek op de achterste bout. Dat komt overeen met wat jij postte, al staat hier dan nog een extra hoek van 30 graden bij de achterste bout.


27 okt 2016 19:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
moet je tekeningen ook hebben


27 okt 2016 19:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
dat heb ik ook nog , tekeningen heb ik ook nog


CONTROLE EN AFSTELLING DISTRIBUTIEKETTING.

OVERZICHT AANHAALMOMENTEN

- (1) bevestigingsbouten (frictieschijf koelvloeistofpomp) : 9 Nm.
- (2) bougie: 23 Nm.
- (3) bovenste kettinggeleider: 9 Nm.
- (4) bout van inlaatnokkenastandwiel: 20 Nm + 180°.
- (5) bout van uitlaatnokkenastandwiel: 20 Nm + 90°.
- (6) bovenste bevestigingsbout vaste geleider: 25 Nm.
- (7) onderste bevestigingsbouten van de distributiegeleiders: 24 Nm.
- (8) distributiekettingspanner: 85 Nm.
- (9) krukaspoelie aan krukasflens: 28 Nm.
- (10) krukasbout: 50 Nm + 180°.
- (11) bevestigingsbouten aansturing elektroklep distributie: 9 Nm.


Benodigd gereedschap:
- blokkeer- en afstelgereedschap inlaatnokkenas (0197-A2).
- blokkeer- en afstelgereedschap uitlaatnokkenas(0197-A1).
- bevestigingsbout van blokkeergereedschappen (A).
- gereedschap voor tegenhouden van de distributieketting (0197-E).
- blokkeerpen krukas (0197-BZ).
- dummy distributiekettingspanner (0197-M).
- hellingshoekmeter (1376-A).
- blokhaak (Type SAM E100).
- momentschroevendraaier (Type Facom A.301MT).

CONTROLEPROCEDURE VOOR AFSTELLING DISTRIBUTIEKETTING (stappenplan):

A- verwijderen afdekkingen en klepdeksel.
B- controle van de blokkering van de poelie van de nokkenasverstelling.
C- controle positie van krukas.
D- meting van de afstelhoek van de inlaatnokkenas met behulp van de hellingshoekmeter [1376-A] :
- correcte afstelling : Monteer het kleppendeksel.(ga naar stap F)
- afstelling niet correct : Controle van de kettinglengte (ga naar stap E).
E- meting van de kettinglengte :
voorbereidingen:
E.1: verwijderen van de bouten van de nokkenaspoelies.
E.2: verwijderen distributiekettingspanner.
E.3: montage van dummy-spanner voor de distributieketting.
- kettinglengte in orde: ga verder naar procedure "AFSTELLING DISTRIBUTIE".
(zie verderop in dit document).
- kettinglengte niet in orde: ga naar de procedure "UIT - EN INBOUWEN DISTRIBUTIEKETTING" en vervang
de aangegeven onderdelen. (zie apart document in Autotools).
F- aanbrengen kleppendeksel.

A. VERWIJDEREN
- zet de auto op een tweekoloms hefbrug.
- maak de accukabels los.
- verwijder het rechter voorwiel.
- verwijder de bescherming onder de motor.
- verwijder de spatplaat rechtsvoor.
- verwijder het kleppendeksel.

B. CONTROLE VAN DE BLOKKERING VAN DE POELIE VAN DE NOKKENASVERSTELLING
- draai de motor 2 omwentelingen rechtsom aan de krukasbout om de nokkenasverstelling te blokkeren.

LET OP : draai de motor niet rond via de nokkenassen.
OPMERKING : de nokkenasverstelling is vergrendeld als het tandwiel tegelijk met de nokkenas ronddraait.

Controleer of de nokkenasverstelling geblokkeerd blijft en verbonden is met de nokkenas door de
nokkenas enigszins in de 2 richtingen te bewegen (bij "B").
Zo niet, beweeg dan de inlaatnokkenas linksom in de richting van de pijl (bij "C") tot aan de
inwendige aanslag van de nokkenasverstelling (bij "A") (= maximaal 35°).

OPMERKING : Als een mechanische vergrendeling van de nokkenasversteller niet mogelijk is; vervang de
nokkenasversteller (Nokkenasversteller gezien vanaf distributiezijde).

C. CONTROLE POSITIE KRUKAS.

LET OP : Als de motor is geblokkeerd, bevinden de zuigers zich halverwege.
Verwijder: de 2 bougies (zie "D").

Draai de krukas rechtsom aan de krukasbout tot de blokkeerstand van het vliegwiel is bereikt. De
afgeronde zijde van het referentievlak ("E") van de nokkenassen moet naar beneden wijzen.
LET OP : Controleer of de zuigers halverwege staan met behulp van 2 meetdraden met dezelfde lengte
Gebruik bijvoorbeeld een lasdraad.(zie D); de draden moeten even veel uitsteken.

Plaats de blokkeerpen van de krukas (0197-BZ) in het gat (bij "F") die zich op het krukashuis bevindt.
Breng de blokkeerpen in het vliegwiel aan (bij "F").

Controleer of de krukas goed is geblokkeerd door te proberen of de krukasbout rechtsom en linksom te
draaien is; Gebruik hiervoor een geschikte sleutel.

LET OP: Als het gat voor de blokkeerpen wordt gepasseerd, draai dan NOOIT terug; draai nogmaals 2
motoromwentelingen RECHTSOM.

D. METING VAN DE AFSTELHOEK VAN DE INLAATNOKKENAS

Meten A : Plaats de blokhaak type SAM E100 op de cilinderkop tussen de lagerkap van de inlaatnokkenas
en de lagerkap van de uitlaatnokkenas van cilinder nummer 1. (cilinder 1 is aan de vliegwielzijde).
Plaats de hellingshoekmeter (1376-A) op de blokhaak en ijk de meter door op de knop "Calibrate" te
drukken.

Meten B : Kantel de hellingshoekmeter en de blokhaak 90° rechtsom en druk het geheel tegen het
verticale vlak van de markeringsnok van de inlaatnokkenas (bij "G").
LET OP : Wijzig het referentiepunt niet; draai de hellingshoekmeter met de blokhaak niet in
tegengestelde richting.

Lees de gemeten hoek af :
- nieuwe motor

10 000 km : (87.9°- 90.5°)

Als de meting niet binnen de hierboven weergegeven waarden valt, is de afstelling niet in orde ;
Ga naar stap E: "Meting van de kettinglengte".

Als de meting binnen de hierboven weergegeven waarden valt, is de afstelling in orde; Verwijder de
blokkeerpen uit het vliegwiel; Ga verder met montage van de onderdelen.
LET OP: volg de aanwijzingen voor het aanbrengen van het kleppendeksel.
(stap F"AANBRENGEN KLEPPENDEKSEL")


- "C" (= hoek vervroeging): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de
daadwerkelijke hoek.
- "D" (= haakse hoek): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is gelijk aan de
daadwerkelijke hoek.
- "E" (= hoek verlating): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk
aan de daadwerkelijke hoek.

Als het middelpunt "D" is overschreden:
- de hellingshoekmeter geeft de waarde in tegengestelde richting aan.
- de richting van het aflezen van de waarde is omgekeerd.
- de richting van de pijlen is omgekeerd.

Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - Afgelezen waarde "E"°.
Voorbeeld: daadwerkelijke hoek "E" = 180° - 89° = 91°.

E. METING VAN DE KETTINGLENGTE
E.1. VERWIJDEREN VAN DE BOUTEN VAN DE NOKKENASPOELIES

Plaats de afstelgereedschappen voor de nokkenassen (0197-A1) en (0197-A2).
Zet de gereedschappen (0197-A1) en (0197-A2) vast met behulp van bouten (2).
De gereedschappen moeten stevig bevestigd zijn op de cilinderkop (bij "H").

OPMERKING : Om het aanbrengen van de afstelgereedschappen te vergemakkelijken, mogen de
nokkenassen iets worden verdraaid (rechtsom en linksom) (bij "B") ;
Gebruik een steek/ringsleutel van 27 mm. (zie afbeelding hieronder).

Monteer de gereedschappen (0197-A1) en (0197-A2) met behulp van een bevestigingsbout (A).
Draai de bouten van de nokkenaspoelies (3) en (4) los.

LET OP : Zet de bouten (3) en (4) vast; draai ze daarna 90° los;
de nokkenaspoelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten.


Als de blokkeergereedschappen voor de nokkenassen (0197-A1) en (0197-A2) niet geplaatst kunnen worden;
houd de nokkenassen tegen met behulp van een steek/ringsleutel van 27 mm (bij "B").

OPMERKING: handelingen moeten door twee personen uitgevoerd worden.
Draai de bouten van de nokkenaspoelies (3) en (4) los.
LET OP: zet de bouten (3) en (4) vast; draai ze daarna 90° los;
de poelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten.

E.2. VERWIJDEREN DISTRIBUTIEKETTINGSPANNER

LET OP: de spanner (7) van de distributieketting niet verwijderen zonder eerst de krukas en de
nokkenassen te blokkeren anders kan de distributieketting verspringen.
- maak de klemband (5) los.
- kantel de inlaatluchtleiding (6).
LET OP: bescherm de multiriem en de aandrijfpoelies tegen opspattende olie bij het
verwijderen van de spanner (7).
- verwijder de spanner (7).
- controleer de staat van de spanner; bedien de drukstift handmatig; vervang bij
blokkering van de plunjer de spanner (7).

LET OP: indien het motornummer lager is dan 42987; vervang de spanner (7); op de nieuwe spanner staat
V7 597 895 80.

E.3. MONTAGE VAN DE DUMMY-SPANNER

LET OP: olie de schroefdraad van de bout ("J") in.
Zet het huis van de dummy-spanner (0197-M) op de cilinderkop vast.
Draai de bout ("J") van de dummy-spanner met het voorgeschreven aanhaalmoment vast totdat deze
(bij "I") tegen de kettinggeleider (8) aan komt; aanhaalmoment: 0,6 Nm.
Blokkeer het geheel met de contramoer ("K").

E.4. CONTROLE VAN DE SLIJTAGE VAN DE COMPLETE DISTRIBUTIEKETTING

LET OP: de distributieketting kan een tand verspringen bij het verwijderen van de dummy-spanner
als de afstelgereedschappen voor de nokkenas (0197-A1) en (0197-A2) verwijderd zijn.

Verwijder de dummy-spanner en noteer de maat "F" tussen het contactvlak van het huis van
de dummy-spanner (0197-M) en het uiteinde van de bout ("J").

Als de maat "F" kleiner dan of gelijk is aan 68 mm: de gemonteerde distributieketting vertoont geen
slijtage; voer de werkzaamheden uit zoals beschreven bij de procedure "AFSTELLING DISTRIBUTIE".
(zie hoofdstuk hieronder).

Als de maat "F" groter is dan 68 mm: Pas de methode "UIT- EN INBOUWEN DISTRIBUTIEKETTING" toe en
vernieuw de distributieketting.

F. AANBRENGEN KLEPPENDEKSEL

LET OP: monteer het kleppendeksel met het juiste aanhaalmoment (9 Nm) en in de juiste aanhaalvolgorde.
LET OP: vervang de kleppendekselpakking.

- reinig het pakkingvlak van het kleppendeksel en verwijder de oude pakking bij "M".
- breng aan elke kant van de lagerkap (bij "M") een strook pakking met een lengte van 20 mm en een
breedte van 5 mm aan .
- monteer het kleppendeksel met een nieuwe pakking.
- draai de klepdekselbouten van met 9 Nm in de aangegeven volgorde.(zie afbeelding hierboven).
- monteer de gedemonteerde onderdelen in omgekeerde volgorde.

PROCEDURE AFSTELLING DISTRIBUTIE

1 - verwijder de nokkenastandwielen.
2 - reinig de contactvlakken van de nokkenastandwielen.
3 - spannen dummy-kettingspanner.
4 - monteren en vastzetten van nokkenastandwielen met nieuwe bouten.
5 - controle van de afstelling van de distributie.
5.1 - correcte afstelling; bouw de gedemonteerde onderdelen weer in omgekeerde volgorde in.
5.2 - afstelling niet correct: hoekverdraaiing van de inlaatnokkenas meten met hellingshoekmeter(1376-A).

1. VERWIJDEREN NOKKENASTANDWIELEN

- draai de moer van dummy-spanner (0197-M) los (zie "A").
- draai de bout van dummy-spanner (0197-M) los (zie "B").
- verwijder de bout (1) van de inlaatnokkenasverstelling (5).
- verwijder de inlaatnokkenasversteller (5).
- verwijder de bout (3) van het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4).
- verwijder het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4).

2. REINIG DE CONTACTVLAKKEN VAN DE NOKKENASTANDWIELEN

- reinig de contactvlakken van de nokkenastandwielen.
- plaats de distributieketting (6) achter de geleider die het klapperen tegen moet gaan.
- reinig en ontvet de contactvlakken van de inlaatnokkenasverstelling (bij "K").
- reinig en ontvet de contactvlakken van het uitlaatnokkenastandwiel (bij "L").
- reinig en ontvet de contactvlakken van de de inlaatnokkenas (bij "N").
- reinig en ontvet de contactvlakken van de uitlaatnokkenas (bij "M").

LET OP: draai na het reinigen de inlaatnokkenasverstelling met het contactvlak (bij "K")
naar boven om olielekkage te voorkomen.

3. SPANNEN VAN DE DUMMY-SPANNER

LET OP:
De bevestigingsbouten (1) en (3) van de nokkenaspoelies vernieuwen.
Aanbrengen :
- monteer het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4) ;
- plaats de ketting (6).
- monteer de nieuwe bout (3) van het uitlaatnokkenastandwiel (4).
- monteer de inlaatnokkenasversteller (5).
- plaats de ketting (6).
- monteer de nieuwe bout (1) van de inlaatnokkenasverstelling (5).
LET OP :
- zet de bouten (1) en (3) vast; draai ze 90° los;
de poelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten.
- draai de bout (bij "B") van de dummy-spanner met het voorgeschreven aanhaalmoment vast tot
de dummy-spanner (bij "P") tegen de geleider aan komt; aanhaalmoment: 0,6 Nm.
- blokkeer het geheel met de contramoer (bij "A").

4. MONTEREN EN VASTZETTEN VAN DE NOKKENASTANDWIELEN MET NIEUWE BOUTEN

LET OP: monteer de onderdelen met het voorgeschreven aanhaalmoment.
Zet de bout (1) geleidelijk vast en oefen tegelijkertijd een kracht in de aantrekrichting uit op de
inlaatnokkenas (bij "Q"); gebruik een steek/ringsleutel van 27 mm.
OPMERKING : hiervoor zijn twee monteurs vereist.


- blijf kracht zetten op de inlaatnokkenas (bij "Q") en draai de bout (3) geleidelijk vast.
OPMERKING : Hiervoor zijn twee monteurs vereist.

- oefen geen kracht meer uit bij "Q".
- draai de moer ("zie A") los.
- verwijderen de bout "B" los en verwijder de dummy-spanner (0197-M).
- LET OP: bescherm de multiriem (7) en de aandrijfpoelies tegen opspattende olie bij het
verwijderen van de dummy-spanner (0197-M).

5. CONTROLE VAN DE AFSTELLING VAN DE DISTRIBUTIE

LET OP :
- De kettingspanner (23) en de afdichting (24) vernieuwen.
- plaats de nieuwe kettingspanner (23).
LET OP : draai de blokkeerbout (A) van de blokkeergereedschappen van de nokkenassen niet los.
- verwijder hierna de blokkeergereedschappen van de nokkenassen (0197-A1) en (0917-A2).


LET OP : als de motor is geblokkeerd, bevinden de zuigers zich halverwege.
- draai de krukas 2 wentelingen met de klok mee tot het punt waarop de blokkeerpen "bij F" geplaatst
kan worden. De afgeronde zijde van het referentievlak (E) van de nokkenassen moet naar beneden
wijzen.
- controleer of de zuigers halverwege staan met behulp van 2 meetdraden met dezelfde lengte
(type "lasdraad") (bij "D") ; De draden moeten even veel uitsteken.

- plaats de blokkeerpen (0197-BZ) in het gat (bij "F") die zich op het krukashuis bevindt.
- breng de blokkeerpen in het vliegwiel aan (bij "F").
- controleer of de krukas goed is geblokkeerd door de krukasbout te proberen rechtsom en linksom te
draaien.
- LET OP: Als het gat voor de blokkeerpen wordt gepasseerd, draai dan nooit terug; draai nogmaals 2
motoromwentelingen rechtsom.


LET OP: draai de blokkeerbout ("A") van de blokkeergereedschappen van de nokkenassen niet los.
- monteer de blokkeergereedschappen van de nokkenassen (0197-A1 en 0197-A2).
- de gereedschappen moeten volledig aangebracht kunnen worden zonder kracht uit te oefenen op de
nokkenassen en moeten contact maken met de 2 pakkingvlakken van het kleppendeksel (bij "U");
de afstelling is nu correct; bouw alle onderdelen in omgekeerde volgorde weer in.
- als de gereedschappen niet of niet goed gemonteerd kunnen worden controleer dan de hoekverdraaiing
van de nokkenas (zoals hieronder is beschreven).

5.2 CONTROLE HOEKVERDRAAIING NOKKENAS

Meten A :
- plaats de blokhaak type SAM E100 op de cilinderkop tussen de lagerkap van de inlaatnokkenas en
de lagerkap van de uitlaatnokkenas van cilinder nr.1.
- plaats de hellingshoekmeter [1376-A] op de haak en ijk de meter door op de knop "Calibrate" te
drukken.

Meten B :
- kantel de hellingshoekmeter en de haak 90° rechtsom en druk het geheel tegen het verticale vlak
van de markeringsnok van de inlaatnokkenas (bij "G").

LET OP : wijzig het referentiepunt niet; draai de hellingshoekmeter met de haak niet in
tegengestelde richting.
De gemeten waarde moet binnen het gebied (89°- 91 °) liggen.
- als de waarde binnen het hierboven weergegeven gebied valt, is de afstelling in orde.
- verwijder de blokkeerpen (0197- BZ) en ga verder met monteren; bouw de gedemonteerde onderdelen in
omgekeerde volgorde weer in.

- als de waarde niet binnen het hierboven weergegeven gebied valt, is de afstelling niet in orde;
voer de handelingen voor het afstellen van de distributie opnieuw uit.
- vervang nogmaals de bout (1) van het inlaatnokkenastandwiel.
- vervang nogmaals de bout (3) van het uitlaatnokkenastandwiel.
- vervang nogmaals het rubber (24) (van de kettingspanner).


Let op: het display van de hellingshoekmeter geeft geen waarde aan die hoger is dan 90°.
- "C" (= hoek vervroeging): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de
daadwerkelijke hoek.
- "D" (= haakse hoek): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is gelijk aan de
daadwerkelijke hoek.
- "E" (= hoek verlating): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de
daadwerkelijke hoek.

Als het middelpunt "D" is overschreden:
- de hellingshoekmeter geeft de waarde in tegengestelde richting aan.
- de richting van het aflezen van de waarde is omgekeerd.
- de richting van de pijlen is omgekeerd.

Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - Afgelezen waarde "E"°.
Voorbeeld : Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - 89° = 91°.
-----


27 okt 2016 20:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
Via je VIN kom ik op het CitDoc B1BB016GP0 Aanhaalkoppels : Motor EP (Direct ingespoten)

Daarin staat:
Bijlage:
EP aanhaalkoppels 1.jpg

en voorts:
Bijlage:
EP aanhaalkoppels 2.jpg


Desgewenst kan ik je dat document sturen, geef dan even je mailadres via een PB

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2016 20:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
zo zijn er verschillende foto/tekeningen bij ,maar ik weet niet hoe ik ze moet mee sturen
Afbeelding
Afbeelding


27 okt 2016 21:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
Bedankt voor de informatie. Ik ben toch benieuwd waarom Citroen zo moeilijk doet met die hellingmeters. Het is toch simpel: als na het blokkeren de nokkenas-blokkersteuntjes perfect passen staat het op tijd, anders niet. En of het dan meer dan 1 graad afwijkt dat kun je toch ook wel met het oog inschatten..

Maar mijn motorblok zit weer helemaal in elkaar! Loopt een stuk beter dan voorheen, maar ik ben toch nog niet helemaal tevreden. Stationair is wat aan de hoge kant en onder de 2k toeren is het nog niet overtuigend. Maar daarboven loopt het weer soepel..

Weet iemand trouwens wat het gat midden achter op het carterdeksel is? Daar zat bij mijn nieuwe deksel een rode plug op. Bij de oude niet.


29 okt 2016 21:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
wat bedoel je met het carterdeksel?
Ik ben toch benieuwd waarom Citroen zo moeilijk doet met die hellingmeters
zo zijn er nog dingens die ik soms niet begrijp


29 okt 2016 22:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
Sorry, kleppendeksel :-)


29 okt 2016 23:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke
De rode plug aan de binnenkant is de keerklep die enerzijds turbodruk moet tegenhouden, en anderzijds olie binnen moet houden. Wat beide onvoldoende werkt (!). Afpluggen is beter tegen vervuiling, maar zorgt voor verminderde carterventilatie.

Die graad marge is er in verband met de fijnafstemming. Past de brug niet dan moet je meten. Past hij wel, dan is er minder dan 1 graad afwijking.

Wil je de levensduur zo lang mogelijk houden dan stel je zo vroeg mogelijk, maar dan heb je wel de nieuwste softwareversie nodig, anders loopt hij minder mooi of geeft zelfs mengselregeling storing.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 okt 2016 23:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.