Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Vervangen multiriem 1.6 e-hdi 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
Toen ik gisteren mijn motorkap opende zag ik dat de beide spanners van de multiriem nogal behoorlijk wild heen en weer stonden te klapperen. Vooral de bovenste spanner. Volgens mij zit daar ook een slijtage-indicator op, zoals bij de oudere 1.6 hdi's 16v, en die lijkt mij bijna over te zijn. Heb even een foto met rode pijl naar deze indicator bijgevoegd. Misschien dus tijd om de beide spanners inclusief multiriem te gaan vervangen. Echter, lawaai maken de spanners niet en de multiriem zelf is nog in een goede staat.
Mijn C5 heeft nu 103.000km gereden.
Op een Citroën Cactus met de 100pk 1.6 hdi motor met 8.000km, dus bijna nieuw, waarover ik ook de beschikking heb zitten dezelfde spanners. Echter, deze bewegen amper tot helemaal niet terwijl de motor draait.
Wat denken jullie, is het raadzaam om de multiriem nu te gaan vervangen en is dit klusje ook zelf te doen? Lijkt me in principe niet zo'n moeilijke klus als ik het zo lees op de Franse fora. Kwestie van de spanning van de beide riemspanners te halen, deze te blokkeren, riem eraf, nieuwe spanners monteren plus nieuwe riem en dan de spanning weer op de riem zetten.
Probleem is echter dat er ook nog een extra beschermkap om de multiriem zit ter hoogte van de krukaspoelie. Daarvan heb ik ook een foto bijgevoegd met rode pijl. Zit met 3 boutjes vast en daar is volgens mij moeilijk bij te komen. Zal ik dus ook de beschermplaat onder de motor en de wielkastbekleding aan de rechter voorzijde moeten demonteren?
Heeft iemand dit klusje al ééns gedaan?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


04 okt 2016 20:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
als de dynamo uitgerust is met een vrijloop , gaat deze waarschijnlijk vast zitten


04 okt 2016 20:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
Gisteren had ik eindelijk tijd om me op deze klus te storten.
Dankzij de documenten die ik van JW-C5 heb toegestuurd gekregen was het vervangen van de riem op zichzelf geen enkel probleem. Dit is echt een erg gemakkelijk klusje.
Alleen, wat ik dus al van te voren dacht, die kunststof beschermkap die gedeeltelijk om de multiriem zit........ Daar kom je dus zeer moeilijk bij en dat ding is bijna niet te verwijderen.
Eerst de kunststof afdekking aan de binnenkant van mijn wielkuip gedemonteerd om beter bij de boutjes te komen. Dat was op zichzelf geen probleem. Echter, de ruimte tussen carrosserie en motorblok is zo klein, en het kunststof afdekking dusdanig gevormd dat je hem er gewoon niet kan verwijderen. Toen maar eerst de multiriem van zijn spanning afgehaald en toen kon ik het ding eindelijk verwijderen. Daarna de nieuwe riem en spanners gemonteerd wat geen probleem was, alleen wilde ik daarna natuurlijk wel weer die kunststof afdekking monteren om het origineel te houden. Dat ging echter natuurlijk niet omdat de riem er nu weer opzit en er weer te weinig ruimte is om het ding weer terug te plaatsen. Vraag me niet hoe het is gelukt, met buigen en wrikken, maar uiteindelijk de afdekking er toch nog weer op gekregen.
Bij een paar 508's met dezelfde 1.6 hdi motor waarbij ik onder de motorkap heb gekeken en waarbij de multiriem ook was vervangen zag ik dat de dealers deze kunststofkappen niet meer terug monteren omdat ze in feite toch geen enkele functie hebben want de motorruimte is al compleet afgedekt zodat vuil en voorwerpen de motor niet kunnen bereiken.
Nu snap ik dus waarom men die afdekking niet meer terug monteert. Godsjamme, wat een gepruts :oops: . Die nieuwe riem en spanners was een kwartier werk, dat gepruts met die kunstof kap heeft zo'n beetje 2 uur in beslag genomen :lol:
Maar goed, alles zit er weer op en aan. En, voor mij belangrijk, in originele staat. :smt023


07 jun 2017 16:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
Mijn zoon heeft ze nu vervangen bij de c4 van zijn broer en ook bij zijn ds3

Hadden beide toch de nodige sporen van slijtage.

Ook de db riem was toe aan vervanging na 150k
Bij de c4 130k ook maar vervangen meteen


07 jun 2017 17:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
Dat had ik nog vergeten erbij te schrijven. Opvallend was dat de multiriem die ik eruit haalde nog geen enkel spoor van slijtage vertoonde. Geen barstjes, geen rafels helemaal niets en dat na bijna 118tkm! En dat terwijl de Citroën dealer mij laatst adviseerde de mutiriem zo snel mogelijk te vervangen. De riem zou volgens de monteur veel rafels vertonen en eerdaags knappen en de distributie invliegen met als gevolg een gigantische motorschade. Nou, die rafels zie ik niet! Ook geen breukjes in het loopvlak.
Dat mijn riem zo lang mee ging komt waarschijnlijk doordat ik het stop/start systeem standaard voor iedere rit desactiveer. Een Peugeot monteur vertelde me dat als je het stop/start systeem altijd geactiveerd laat de multiriem soms al na 40tkm aan vervanging toe is. De multiriem schijnt het zwaar te verduren te hebben met dit systeem waarbij de motor na iedere stop weer wordt aangezwengeld door de dynamo via juist deze multiriem.

Tip is dus, wil je de kosten van het vervangen van de riem beperken, gebruik dan niet het stop/start systeem.


07 jun 2017 20:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.