Re: Vervangen multiriem 1.6 e-hdi
Gisteren had ik eindelijk tijd om me op deze klus te storten.
Dankzij de documenten die ik van JW-C5 heb toegestuurd gekregen was het vervangen van de riem op zichzelf geen enkel probleem. Dit is echt een erg gemakkelijk klusje.
Alleen, wat ik dus al van te voren dacht, die kunststof beschermkap die gedeeltelijk om de multiriem zit........ Daar kom je dus zeer moeilijk bij en dat ding is bijna niet te verwijderen.
Eerst de kunststof afdekking aan de binnenkant van mijn wielkuip gedemonteerd om beter bij de boutjes te komen. Dat was op zichzelf geen probleem. Echter, de ruimte tussen carrosserie en motorblok is zo klein, en het kunststof afdekking dusdanig gevormd dat je hem er gewoon niet kan verwijderen. Toen maar eerst de multiriem van zijn spanning afgehaald en toen kon ik het ding eindelijk verwijderen. Daarna de nieuwe riem en spanners gemonteerd wat geen probleem was, alleen wilde ik daarna natuurlijk wel weer die kunststof afdekking monteren om het origineel te houden. Dat ging echter natuurlijk niet omdat de riem er nu weer opzit en er weer te weinig ruimte is om het ding weer terug te plaatsen. Vraag me niet hoe het is gelukt, met buigen en wrikken, maar uiteindelijk de afdekking er toch nog weer op gekregen.
Bij een paar 508's met dezelfde 1.6 hdi motor waarbij ik onder de motorkap heb gekeken en waarbij de multiriem ook was vervangen zag ik dat de dealers deze kunststofkappen niet meer terug monteren omdat ze in feite toch geen enkele functie hebben want de motorruimte is al compleet afgedekt zodat vuil en voorwerpen de motor niet kunnen bereiken.
Nu snap ik dus waarom men die afdekking niet meer terug monteert. Godsjamme, wat een gepruts
. Die nieuwe riem en spanners was een kwartier werk, dat gepruts met die kunstof kap heeft zo'n beetje 2 uur in beslag genomen
Maar goed, alles zit er weer op en aan. En, voor mij belangrijk, in originele staat.