Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

P0016 1.6 thp motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18117
Pagina 3 van 5

Auteur:  exroosje [ 16 nov 2016 18:33 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Helaas geldt het omgekeerde ook niet

Er is ook geen reden om aan te nemen dat een nieuwe ketting langer mee zal gaan als de eerste.

Dat is natuurlijk het echte probleem. Je zou een verbeterde ketting willen die langer meegaat.

Dat er na 50-100K een kettingrek optreedt en dat cit dit onder coulance verhelpt is 1, maar daarna zou je er vanaf willen zijn. In elk geval voor een redelijke termijn dat je mag verwachten dat een niet-slijtage deel mee gaat (300000km). Kennelijk is dat erg lastig....

Beter staal, of iets in de constructie die dit veroorzaakt wegnemen. Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

Auteur:  JW-C5 [ 16 nov 2016 19:04 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

FF OT: de SM had ook zo'n probleem, door kettingrek en problemen met de spanners liep de timing uit de pas, of soms zelfs nog erger.

Maar als ik het goed heb is dat probleem nu wel verholpen, daar is wat op gevonden.
Onder andere te lezen in http://www.citroensmclub.nl/files/Subliem-78.pdf vanaf pagina 16

Groet,
JW

Auteur:  P+M [ 16 nov 2016 19:36 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Is uberhaubt bekend of bij een (vroegtijdige) vervanging een ketting met dezelfde eigenschappen wordt gebruikt? Of is het er één die verbeterd is? Mijn C5 staat momenteel bij de dealer voor een nieuwe ketting. Ik ga sowieso deze vragen stellen aan de dealer, maar ben benieuwd naar wat het forum ervan zegt.

Auteur:  Frans 99 [ 16 nov 2016 20:13 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Ik zit de kettingproblematiek ook te lezen en het valt mij op dat er nog nooit iemand erop is gekomen om een ketting van een ander merk te monteren.
De maten zullen wel standaard wezen.je kan ze volgens mij per meter kopen.
nu weet ik dat er reactie gaat komen op de sluitschakel (dat dit niet betrouwbaar zal zijn).
bullshit in mijn ogen.ik heb in het verleden een micra k12 gedaan en die rijdt nog steeds rond met die sluitschakel.
:smt193 :smt193 :smt193
ik weet niet waar,maar google doet wonderen

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 20:17 ]
Berichttitel:  P0016 1.6 thp motor

als je hem juist monteert is dat normaal geen probleem

Auteur:  BJG [ 16 nov 2016 21:00 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

exroosje schreef:
Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

Dat is helaas niet waar, zoek maar eens welke Euro5 motoren kettingen hebben en hoe lang die dan heel blijft. Een ketting is helaas een slijtage-onderdeel geworden net als de distributieriem dat is. En dat accepteren klanten niet, wat ik op zich uiteraard begrijp. Het vervangen is duurder dan een distributieriem.

Vroegah, toen de interne wrijving niet zoveel uitmaakte bleven ze heel.

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 21:12 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

vroeger waren alle motoren uitgerust met een ketting .en er waren toch niet zoveel problemen
alleen dat ik weet was een peugeot 404

Auteur:  BJG [ 16 nov 2016 21:25 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Klopt, toen waren het dikke vaak dubbele kettingen. Nu vanwege de interne wrijving en rendement zijn ze lichter en slijten harder.

Auteur:  JW-C5 [ 16 nov 2016 21:40 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Die dubbele ketting zat in de SM, Citroën wilde er zelfs een drievoudige in.
Maar daar was geen plek voor :(

Groet,
JW

Auteur:  jdquick [ 16 nov 2016 22:05 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

dat een ketting een slijtage deel is vind ik niet zo erg en heel veel duurder dan een distributie riem is het ook niet ik heb een rekening hiervoor staan van 920 euro in mijn vorige auto moest de distributie er af bij 120 000 kilometers en koste me bijna 900 euro.

echter wat ik wel zeer bezwaarlijk vind is dat de leveranciers blijven zeggen dat dit 240 000 mee moet gaan maar bij 90.000 beginnen de problemen, niet dat dit zo heel erg is want mijn auto staat inmiddels op 131000 km en geeft regelmatig bij koude motor een stom lampje.

ik denk dat ik gewoon door ga tot de 150k en dan de ketting eens gaan vervangen, de rek is net genoeg om met koude motor en remmen een te hoge waarde te geven aan de nokassensor.

ik rijd er al een jaar mee, en heb niet het idee dat de motor er ook maar 1 slag minder om draait, tuurlijk als de ketting breekt kan ik me hele motor en auto afschrijven, maar ja dat is wat ik in vele forums lees met nieuwe kettingen hetzelfde risico omdat ze allemaal uitrekken.

Auteur:  BJG [ 16 nov 2016 23:03 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Klopt, de leveranciers wekken verkeerde verwachtingen waardoor de acceptatie van de ketting ellende nog minder is.
Begrijp mij goed. Ik vind het ook vervelend en jammer, maar kan er ook niets aan doen. Het is gewoon wat het is, een slijtagedeel dat moet worden vervangen, en misschien wel preventief zelfs.

Auteur:  Citroenfan39 [ 17 nov 2016 10:26 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

BJG schreef:
Klopt, de leveranciers wekken verkeerde verwachtingen waardoor de acceptatie van de ketting ellende nog minder is.
Begrijp mij goed. Ik vind het ook vervelend en jammer, maar kan er ook niets aan doen. Het is gewoon wat het is, een slijtagedeel dat moet worden vervangen, en misschien wel preventief zelfs.


Toch kan het wel hoor, een motor bouwen met ketting aangedreven distributie dat tot in lengte van dagen probleemloos en storingsvrij functioneert.
Onder het motto, vroeger was alles beter, kijk maar ééns naar de vroegere PSA motoren oa. met 1.0, 1.1 en 1.4 liter inhoud : de zogenaamde X motor
Die motoren waren kettingaangedreven en ken er voorbeelden van die 7 ton liepen zonder storingen aan de ketting.

Auteur:  exroosje [ 17 nov 2016 13:44 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Ik geloof ook niet dat het slecht lopen door de ketting alleen komt. Dat is veel meer de vervuiling, olieafzettingen en ook de inspuitpomp (die gek gaat doen maar geen eigen sensor heeft).

De 1e keer dat bij mij de ketting vervangen is gingen de problemen pas over nadat ook de inspuitpomp vervangen was.

De 2e keer moest tegelijkertijd veel vervuiling verwijderd worden.

Standaard procedure is echter om eerst de ketting te checken en bij rek hem vervangen. Daarna pas verder kijken....

Auteur:  BJG [ 17 nov 2016 18:59 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

Citroenfan39 schreef:
Toch kan het wel hoor, een motor bouwen met ketting aangedreven distributie dat tot in lengte van dagen probleemloos en storingsvrij functioneert.
Onder het motto, vroeger was alles beter, kijk maar ééns naar de vroegere PSA motoren oa. met 1.0, 1.1 en 1.4 liter inhoud : de zogenaamde X motor
Die motoren waren kettingaangedreven en ken er voorbeelden van die 7 ton liepen zonder storingen aan de ketting.

Klopt :smt023 en als je die motoren uit elkaar haalt begrijp je ook waarom.
Dat is ook wat ik zeg, tegenwoordig is een ketting een vervangingsonderdeel, vroeger maakte interne wrijving niets uit. De bewuste motoren liepen ook niet zo zuinig als een THP...

Die motoren waren wel een schoolvoorbeeld van Franse ingenieuziteit door de platte ligging ruimtebesparend, en motor en bak samengebouwd tot één geheel. Zelfs het synchromesh principe is bijzonder.

Auteur:  Roman [ 17 nov 2016 20:35 ]
Berichttitel:  Re: P0016 1.6 thp motor

BJG schreef:
exroosje schreef:
Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

Dat is helaas niet waar, zoek maar eens welke Euro5 motoren kettingen hebben en hoe lang die dan heel blijft. Een ketting is helaas een slijtage-onderdeel geworden net als de distributieriem dat is. .




Die van mijn auto geeft geen problemen..
Of telt dat niet :smt017

Pagina 3 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/