Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 P0016 1.6 thp motor 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 3953
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Helaas geldt het omgekeerde ook niet

Er is ook geen reden om aan te nemen dat een nieuwe ketting langer mee zal gaan als de eerste.

Dat is natuurlijk het echte probleem. Je zou een verbeterde ketting willen die langer meegaat.

Dat er na 50-100K een kettingrek optreedt en dat cit dit onder coulance verhelpt is 1, maar daarna zou je er vanaf willen zijn. In elk geval voor een redelijke termijn dat je mag verwachten dat een niet-slijtage deel mee gaat (300000km). Kennelijk is dat erg lastig....

Beter staal, of iets in de constructie die dit veroorzaakt wegnemen. Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 nov 2016 19:33
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15882
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
FF OT: de SM had ook zo'n probleem, door kettingrek en problemen met de spanners liep de timing uit de pas, of soms zelfs nog erger.

Maar als ik het goed heb is dat probleem nu wel verholpen, daar is wat op gevonden.
Onder andere te lezen in http://www.citroensmclub.nl/files/Subliem-78.pdf vanaf pagina 16

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 nov 2016 20:04
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 09 aug 2012 21:00
Berichten: 81
Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Is uberhaubt bekend of bij een (vroegtijdige) vervanging een ketting met dezelfde eigenschappen wordt gebruikt? Of is het er één die verbeterd is? Mijn C5 staat momenteel bij de dealer voor een nieuwe ketting. Ik ga sowieso deze vragen stellen aan de dealer, maar ben benieuwd naar wat het forum ervan zegt.


16 nov 2016 20:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58
Berichten: 490
Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 274,700.1
Kleur: zwart KTVD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ik zit de kettingproblematiek ook te lezen en het valt mij op dat er nog nooit iemand erop is gekomen om een ketting van een ander merk te monteren.
De maten zullen wel standaard wezen.je kan ze volgens mij per meter kopen.
nu weet ik dat er reactie gaat komen op de sluitschakel (dat dit niet betrouwbaar zal zijn).
bullshit in mijn ogen.ik heb in het verleden een micra k12 gedaan en die rijdt nog steeds rond met die sluitschakel.
:smt193 :smt193 :smt193
ik weet niet waar,maar google doet wonderen

_________________
Mit freundlichen grüßen DER Frans(z).
ZOOO niet mii.


16 nov 2016 21:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10875
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht P0016 1.6 thp motor
als je hem juist monteert is dat normaal geen probleem


16 nov 2016 21:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6544
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
exroosje schreef:
Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

Dat is helaas niet waar, zoek maar eens welke Euro5 motoren kettingen hebben en hoe lang die dan heel blijft. Een ketting is helaas een slijtage-onderdeel geworden net als de distributieriem dat is. En dat accepteren klanten niet, wat ik op zich uiteraard begrijp. Het vervangen is duurder dan een distributieriem.

Vroegah, toen de interne wrijving niet zoveel uitmaakte bleven ze heel.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


16 nov 2016 22:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10875
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
vroeger waren alle motoren uitgerust met een ketting .en er waren toch niet zoveel problemen
alleen dat ik weet was een peugeot 404


16 nov 2016 22:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6544
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Klopt, toen waren het dikke vaak dubbele kettingen. Nu vanwege de interne wrijving en rendement zijn ze lichter en slijten harder.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


16 nov 2016 22:25
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15882
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Die dubbele ketting zat in de SM, Citroën wilde er zelfs een drievoudige in.
Maar daar was geen plek voor :(

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 nov 2016 22:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
dat een ketting een slijtage deel is vind ik niet zo erg en heel veel duurder dan een distributie riem is het ook niet ik heb een rekening hiervoor staan van 920 euro in mijn vorige auto moest de distributie er af bij 120 000 kilometers en koste me bijna 900 euro.

echter wat ik wel zeer bezwaarlijk vind is dat de leveranciers blijven zeggen dat dit 240 000 mee moet gaan maar bij 90.000 beginnen de problemen, niet dat dit zo heel erg is want mijn auto staat inmiddels op 131000 km en geeft regelmatig bij koude motor een stom lampje.

ik denk dat ik gewoon door ga tot de 150k en dan de ketting eens gaan vervangen, de rek is net genoeg om met koude motor en remmen een te hoge waarde te geven aan de nokassensor.

ik rijd er al een jaar mee, en heb niet het idee dat de motor er ook maar 1 slag minder om draait, tuurlijk als de ketting breekt kan ik me hele motor en auto afschrijven, maar ja dat is wat ik in vele forums lees met nieuwe kettingen hetzelfde risico omdat ze allemaal uitrekken.


16 nov 2016 23:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6544
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Klopt, de leveranciers wekken verkeerde verwachtingen waardoor de acceptatie van de ketting ellende nog minder is.
Begrijp mij goed. Ik vind het ook vervelend en jammer, maar kan er ook niets aan doen. Het is gewoon wat het is, een slijtagedeel dat moet worden vervangen, en misschien wel preventief zelfs.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


17 nov 2016 00:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40
Berichten: 279
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 137.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
BJG schreef:
Klopt, de leveranciers wekken verkeerde verwachtingen waardoor de acceptatie van de ketting ellende nog minder is.
Begrijp mij goed. Ik vind het ook vervelend en jammer, maar kan er ook niets aan doen. Het is gewoon wat het is, een slijtagedeel dat moet worden vervangen, en misschien wel preventief zelfs.


Toch kan het wel hoor, een motor bouwen met ketting aangedreven distributie dat tot in lengte van dagen probleemloos en storingsvrij functioneert.
Onder het motto, vroeger was alles beter, kijk maar ééns naar de vroegere PSA motoren oa. met 1.0, 1.1 en 1.4 liter inhoud : de zogenaamde X motor
Die motoren waren kettingaangedreven en ken er voorbeelden van die 7 ton liepen zonder storingen aan de ketting.


17 nov 2016 11:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 3953
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ik geloof ook niet dat het slecht lopen door de ketting alleen komt. Dat is veel meer de vervuiling, olieafzettingen en ook de inspuitpomp (die gek gaat doen maar geen eigen sensor heeft).

De 1e keer dat bij mij de ketting vervangen is gingen de problemen pas over nadat ook de inspuitpomp vervangen was.

De 2e keer moest tegelijkertijd veel vervuiling verwijderd worden.

Standaard procedure is echter om eerst de ketting te checken en bij rek hem vervangen. Daarna pas verder kijken....

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding Voorheen Ph2V6: Afbeelding


17 nov 2016 14:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6544
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Citroenfan39 schreef:
Toch kan het wel hoor, een motor bouwen met ketting aangedreven distributie dat tot in lengte van dagen probleemloos en storingsvrij functioneert.
Onder het motto, vroeger was alles beter, kijk maar ééns naar de vroegere PSA motoren oa. met 1.0, 1.1 en 1.4 liter inhoud : de zogenaamde X motor
Die motoren waren kettingaangedreven en ken er voorbeelden van die 7 ton liepen zonder storingen aan de ketting.

Klopt :smt023 en als je die motoren uit elkaar haalt begrijp je ook waarom.
Dat is ook wat ik zeg, tegenwoordig is een ketting een vervangingsonderdeel, vroeger maakte interne wrijving niets uit. De bewuste motoren liepen ook niet zo zuinig als een THP...

Die motoren waren wel een schoolvoorbeeld van Franse ingenieuziteit door de platte ligging ruimtebesparend, en motor en bak samengebouwd tot één geheel. Zelfs het synchromesh principe is bijzonder.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


17 nov 2016 19:59
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10809
Woonplaats: Belgium
Auto: Honda CRV
Opties: 4 wielen, stuur remmen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 10
Kleur: Urban titanium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
BJG schreef:
exroosje schreef:
Andere kettingen rekken immers ook niet /nauwelijks...

Dat is helaas niet waar, zoek maar eens welke Euro5 motoren kettingen hebben en hoe lang die dan heel blijft. Een ketting is helaas een slijtage-onderdeel geworden net als de distributieriem dat is. .




Die van mijn auto geeft geen problemen..
Of telt dat niet :smt017

_________________
exit, evasion,berlingo,c3,c5-2,c1,c5-3,c3p,c4p,c2,c4,c3,crv
en nu renegade en crv 2.0


17 nov 2016 21:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: