Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Distributieketting vervangen van een 1.6 THP 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
https://de.wikipedia.org/wiki/TSI_(Motorentechnik)

Citaat:
Ab 2012 werden im Rahmen der Strategie des modularen Querbaukastens die bisherigen TSI-Motoren bis hin zum 1,4-l-TSI-Motor grundlegend modifiziert.[1][2] Die Motoren der neuen Baureihe EA211 sind leichter (beim 1,4-Liter-TSI um 22 kg) und durchgängiger modularisiert. Im Vergleich zur Vorgängerbaureihe EA111 wird anstatt der Steuerkette ein während der Lebensdauer des Motors nicht auszutauschender Zahnriemen verwendet. Das Kurbelgehäuse besteht aus Aluminiumdruckguss und nicht mehr aus Grauguss. Eine besondere Neuerung ist die Möglichkeit der Zylinderabschaltung der beiden mittleren Zylinder beim 1,4-l-Motor. Weitere Merkmale des modular aufgebauten Motors sind ein im Zylinderkopfdeckel integriertes Ventiltriebsmodul (iVM) mit variabler Ventilsteuerung der Einlassventile (beim 1,4-l-TSI mit 103 kW auch die Auslassventile), ein im Zylinderkopf integrierter wassergekühlter Abgaskrümmer, sowie eine Zweikreiskühlung.


24 okt 2016 19:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Dat is dus een geheel nieuwe motor, die niets meer met de vorige te maken heeft.
Er is dus geen sprake van "vervanging van de ketting door een riem", zoals je zou kunnen denken.

Ik veronderstel dat een geheel nieuwe motor van PSA er ook heel anders uit zal zien dan de huidige THP.
We zullen zien ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 okt 2016 23:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Inderdaad, en de nieuwe motor is dus niet vanaf 2012 (!!) wel even goed lezen.
Ze hebben nog gewoon kettingen hoor.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 okt 2016 11:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Wat ik me afvraag, zit er in het setje
00000805K1 1.00 54.44 65.87
SPROCK AND BOLT
00000805K3 1.00 41.77 50.54
SPROCK AND BOLT
00000513C8 1.00 15.06 18.22
TIMING PINION
V861831780 1.00 38.79 46.94
TIMING CHAIN

Ook nog onderdelen die sinds een bepaald bouwjjaar gemodificeerd zijn (om reke tegen te gaan)

Ik begrijp dat er in elke geval een andere kettingspanner is die meer kan opvangen, maar is de ketting ook verbeterd? Of kun je een andere ketting vinden elders die beter is (zal wel niet...)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


25 okt 2016 15:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Tja, het is de onderdelenlijst op dit moment.

Ik had al eerder een nieuwe kettingspanner besteld en dat had ik niet bij Citroen gedaan. Die spanner was op basis van het typenummer van de langere variant die BMW tegenwoordig in de mini's doet. Hij was inderdaad iets langer dan het origineel.

Deze: http://www.autodoc.nl/febi-bilstein/8014135

Verder is er blijkbaar tegenwoordig wel een gewijzigd kleppendeksel. Wat daar de voordelen van zijn is mij nog niet geheel duidelijk.

Ik ben vanmiddag met demontage begonnen, klepdeksel zit er nog op. Maar ik ga ook direct de hele kop er af halen en wegbrengen voor reinigen, kleppen slijpen, nieuwe klepsteelpakkingen, etc. Dus hele uitlaatzijde + inlaatzijde moeten er ook af. Dat is nu bijna helemaal klaar, morgen verder.


25 okt 2016 19:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Dat nieuwe klepdeksel moet voorkomen dat de carterventilatie olie afzetting deponeert bij de inlaatkleppen. En dus vervuiling tegen gaan.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


25 okt 2016 21:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ik heb gisteren alles gedemonteerd.

Ben trouwens nog wat verder gegaan en heb ook de kop gedemonteerd en weggebracht voor reiniging en nieuwe klepsteelpakkingen.

Maar wel wat interessante constateringen:

1. De ketting is exact even lang als een nieuwe. Van rek is dus geen sprake. De tandwielen en geleiders zagen er ook nog prima uit. Wel mis ik - na demontage - een klein stukje plastic van een van de geleiders.

Bijlage:
ketting-oud-nieuw.jpg


en het missende stukje plastic:

Bijlage:
geleider-afgebroken.jpg


Voor demontage heb ik wel gecontroleerd of de ontsteking op tijd stond. Niet dus! Met de nokkenassen vast in de middenpositie stond de krukas ongeveer 30 graden van de middenpositie af. Ik denk dat ik dus had kunnen volstaan met alleen op tijd zetten om weer normale prestaties te krijgen. De laatste distributiewissel was op 60k door de dealer.

Maar er was ook weer sprake van forse vervuiling, ca 30k km na een granulaatreining:

Bijlage:
cilinderkop-vervuild.jpg


Bijlage:
inlaatklep-vervuild.jpg


Er moest dus echt wat gebeuren. In de luchtinlaatslangen trof ik ook veel olie aan en het olieverbruik was inmiddels opgelopen tot 2 liter per 1000km.

Nog wat andere constateringen: het kleppendeksel zweette olie langs de rand aan de achterzijde, tussen het afdekkapje dat er bovenop zit (maar niet los te krijgen is) en de rand. Dat is een luchtkanaal voor de carterventilatie maar is dus niet geheel dicht bij mijn (oude) deksel.

Ik heb dus nu ook een nieuw deksel besteld in de hoop dat hiermee ook de vervuilingsopbouw afneemt.

Morgen is de kop klaar en dan ga ik weer monteren. Er gaat ook een nieuwe hogedruk brandstofpomp op en dus een nieuw setje voor de distributie. Ik vervang ook direct alle pakkingen inclusief de krukaspakking en de pakking bij het uitlaatspruitstuk - al lijkt me de metalen plaat die er tussenzit herbruikbaar.

En dan hopen dat 'ie weer als nu rijdt, en dan nu langer dan 30.000 km.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


27 okt 2016 10:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Je pakt het wel heel rigoureus aan :smt023

Je schreef:
Citaat:
Voor demontage heb ik wel gecontroleerd of de ontsteking op tijd stond. Niet dus! Met de nokkenassen vast in de middenpositie stond de krukas ongeveer 30 graden van de middenpositie af. Ik denk dat ik dus had kunnen volstaan met alleen op tijd zetten om weer normale prestaties te krijgen.

Op hoeveel graden moet hij dan wél staan?
En hoe verstel je dat?

Overigens, op die foto lijken de kettingen níet even lang :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2016 11:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Het geheel staat op tijd als:

- de krukas in de middenpositie staat - dat is de positie waarin hij vergrendeld kan worden met een pinnetje in het vliegwiel..
- de nokkenassen beide met de merktekens naar boven vergrendeld staan met de daarvoor bedoelde tools.
- de ketting strak staat (van krukas naar uitlaat naar inlaat).

Toen ik de nokkenassen vergrendeld had stond de motor zeker niet in de middenpositie. Beide buitenste cylinders stonden hoger dan de twee binnenste. En ik kon dus pas de krukas vergrendelen nadat ik alles los had gedraaid en de krukas ca 30 graden had gedraaid. Dat is dus slip geweest op het onderste tandwieltje.


27 okt 2016 11:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
maar 30 graden vind ik toch veel


27 okt 2016 11:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Dat betekent dus dat de nokkenassen zo'n 15 graden verkeerd stonden :shock:
Verbazingwekkend dat de motor dan nog een beetje redelijk liep.

En je zou haast bang worden dat er een klep tegen een zuiger zou kunnen komen, als de nokkenasverstelling op z'n maximum is.
Of gaat dat dan juist de goede kant op?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2016 12:00
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
"Fatsoenlijk liep" is een groot woord. Eerder: hortend en stotend, vooral koud en met fors minder vermogen dan die hoort. Afgelopen weekend nog op de autobahn het gas vol ingetrapt: 170 lukte wel, maar meer dan dat alleen heuvelaf.

Warm liep de motor redelijk, maar waarschijnlijk met dank aan de variabele inlaat timing van deze motor. Stationair en op lage toeren haperde 'ie en als je de motor op lage toeren belastte dan vlogen de misfire storingen je om de oren (1336 - 1339).

Hij stonk ook nog continu naar olie, en dat is ook wel logisch met een verbruik van 1 liter per 500km. Dat is ouderwetse mengsmering 1:50, zal ook niet bevordelijk zijn voor de ontsteking :-).

Twee weken geleden stond ik in de Eurotunnel shuttle, op de terugweg naar Calais, en liep de mevrouw die de tussendeuren dichtmaakt nog een extra rondje in onze coupe, ruikend en naar haar neus wijzend op de ietswat vreemde geur.. Gelukkig dacht ze dat het van de auto voor mij kwam die zijn motor nog aan had staan.

Ik pak het nu inderdaad grondig aan. Het is heel simpel: de auto in die staat verkopen of inruilen levert niets op. Alles laten doen is zodanig duur dat je je kunt afvragen of het wel de moeite waard is. Ik twijfel ook sterk aan de grondigheid waarmee het gedaan wordt en hoeveel aandacht er bijvoorbeeld geschonken wordt aan het vetvrij en met het goede aanhaalmoment monteren van de drie tandwielen van de distributie zodat toekomstige slip wordt voorkomen. Immers, mijn dealer had het al twee keer gedaan, en beide keren verliep het zaakje weer.

Als 'ie dit weekend weer klaar is en hopelijk weer als nieuw rijdt dan ga ik me nog eens bezinnen op verkoop of niet. Maarja, verder is het een heerlijke auto, en ik ken hem nu van binnen en van buiten. En in de toekomst een keertje de distributie opnieuw stellen als dat opnieuw zou verlopen is in feite een peuleschil - ik heb nu ook het benodigde afstelgereedschap. Het enige euvel dat dan blijft is de vervuiling van de inlaat en wellicht olieverbruik. Maar hopelijk dat dat met het nieuwe kleppendeksel en de nieuwe klepsteelpakkingen ook gewoon weer acceptabel is.


27 okt 2016 12:43
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
roelbouwman schreef:
1. De ketting is exact even lang als een nieuwe. Van rek is dus geen sprake.

Ik weet niet hoe je kettingrek bepaald hebt, maar je kunt het niet bepalen adh van de foto. Je zult de kettingen naast elkaar moeten ophangen aan de bovenste schakel, en het verschil meten bij de onderste schakels. Zo pak je nl. ook evt. uitgelubberde gaten in de schakels mee, evenals slijtage op de pennen van iedere schakel.


27 okt 2016 13:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Had ik al gedaan. No difference at all.


27 okt 2016 18:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Merkwaardig......

Aan de rechterkant liggen de schakels gelijk, links ziet de nieuwe er korter uit, daar zijn de schakels verschoven.
Dat is wat het plaatje laat zien, maar dat klopt dus niet?

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2016 19:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.