Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=17754
Pagina 1 van 4

Auteur:  frenkyvee [ 20 mei 2016 14:12 ]
Berichttitel:  Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Hoi,
ik heb een C5 Tourer 1.6 THP uit 2010. Ik wil hiervan de distributieketting, geleiders, spanners en klepdekselpakkingen gaan vervangen. Nu ben ik op zoek naar een stappenplan, handleiding zodat ik weet hoe ik het bij een Citroen het beste kan vervangen. Kan iemand mij daaraan helpen?
Alvast dank.

Frank

Auteur:  tafkap72 [ 20 mei 2016 14:26 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Er staan behoorlijk veel filmpjes op internet van de wisseling van de ketting bij een mini cooper met dezelfde motor. Hierbij een voorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=1MnsjMMd8ao

Auteur:  GW-tje [ 20 mei 2016 14:32 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Koop een werkplaatshandboek; in 1 keer terugverdiend.

http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep34.html

Auteur:  exroosje [ 20 mei 2016 14:42 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Kun je dit niet door citroen laten doen onder coulance?

Zoek een garage die een goede case kan opbouwen en niet eentje die je wegstuurt met "garantie afgelopen"

Auteur:  frenkyvee [ 21 mei 2016 09:14 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

@Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.

@Tafkap72, bedankt voor de url. Daar kan ik al mee op weg gaan.

Auteur:  roelbouwman [ 20 okt 2016 14:39 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Heb je dit inmiddels uitgevoerd? Ik ga het ook doen en was zojuist mijn bestellijstje aan het samenstellen.

Heb je het gereedschap gekocht of geleend? En als je het zelf hebt gekocht, doe je ook aan uitlenen ;-) ?

Heb je ook de krukaspakking vervangen? Onderdelen bij de dealer of een complete set van een aftermarket leverancier? Tot slot: nieuwe pakking voor het klepdekselpakking?

Mijn bestellijstje op dit moment is:

Tandwielen en ketting:

00000805K1 1.00 54.44 65.87
SPROCK AND BOLT
00000805K3 1.00 41.77 50.54
SPROCK AND BOLT
00000513C8 1.00 15.06 18.22
TIMING PINION
V861831780 1.00 38.79 46.94
TIMING CHAIN

Geleiders (zijkant 2x + boven)

0000081830 1.00 6.31 7.64
CHAIN GUIDE
0000081831 1.00 8.17 9.89
CHAIN GUIDE
9816058680 1.00 8.29 10.03
ENGN TIMING PAD

Bouten geleider bovenzijde:

0000025057 2.00 2.28 2.76
SCREW WITH BASE

Bouten zijgeleiders:

0000082026 2.00 5.74 6.94
BOLT PIN (onderzijde incl pakking)
0000082027 1.00 1.74 2.11
BOLT PIN (bovenzijde)
0000082028 1.00 0.31 0.38
TENSIONR GASKET (pakking bovenzijde)

Pakking krukas en nieuwe schroeven:

00000514C8 1.00 26.47 32.03
CRANKSHAFT SEAL
00000516K5 3.00 3.96 4.80
PULLEY SCREW
1606466680 1.00 2.18 2.64
PULLEY SCREW

Spanner en pakking:

00000829G3 1.00 35.62 43.10
TIMING TENSIONR
V763197280 1.00 2.43 2.94
WEATHERSTRIP

Klepdekselpakkingen en schroeven:

00000249E6 1.00 24.23 29.32
GASKET - ROCKER
00000249E7 2.00 26.58 32.16
GASKET - ROCKER
00006922A9 6.00 7.44 9.00
SELF-TAP SCREWS

PARTS TOTAL EXCL VAT 311.81 EUR
PARTS TOTAL INCL VAT 377.31 EUR

De spanner heb ik laatst al vervangen dus die zet ik om. Kom ik op een kostenplaatje voor onderdelen van ongeveer 335 euro.

225 euro voor de ketting, tandwielen, geleiders en bouten
70 euro voor nieuwe pakkingen en schroeven voor het klepdeksel
40 euro voor een nieuwe krukaspakking en schroeven

Daarbij nog een gereedschapssetje, op ebay uit duitsland voor 107 euro inclusief verzenden:

http://www.ebay.nl/itm/Motor-Einstellwe ... SwHQ9WXbNT

Tot slot staan nog op het speciale gereedschaplijstje:

- Steeksleutel 27
- Draaihoek meter

Mis ik hierbij nog iets?

Auteur:  roelbouwman [ 20 okt 2016 15:05 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Ik bedenk me ook dat de carterpan er af moet. In de tekeningen op service.citroen.com staat hier geen pakking ingetekend. Als ik online zoek dan vind ik wel een BMW onderdeel: 11137565928. Hoe zat dat bij jou? Zat er een pakking tussen of was er vloeibare pakking gebruikt?

Auteur:  BJG [ 20 okt 2016 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

De carterpan hoeft er niet onderuit.

Auteur:  roelbouwman [ 21 okt 2016 01:12 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Zodat alle plastic resten van de kapotte geleiders lekker onderin de carterpan blijven liggen en mogelijkerwijs een aanzuigleiding blokkeren?

Ik doe het dan toch liever helemaal goed en maak het goed schoon.

Auteur:  BJG [ 21 okt 2016 10:13 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

:smt023
Zekerheid voor alles.

Maar als de plastic geleiders defect zijn zodat er stukken onderin liggen zou ik nu al niet meer rijden, dan verspringt hij onherroepelijk.
Bovendien is bij demontage van de ketting en geleiders goed te zien of er iets stuk of weg is, zodat je dan nog kunt bepalen of je de carterpan gaat demonteren. Meestal is de ketting gewoon gerekt en is het niet nodig.

Auteur:  Citroenfan39 [ 22 okt 2016 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

GW-tje schreef:
Koop een werkplaatshandboek; in 1 keer terugverdiend.

http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep34.html


Ik denk niet dat TS veel aan dit boek zal hebben. Dit boek behandelt alleen maar de diesel uitvoeringen van de C5. Zelfs over de nieuwere 1.6 hdi 8v staat niets beschreven.

Citaat:
@Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.

Kan de dealer die de auto destijds geleverd heeft in Duitsland niets voor je betekenen?
Mijn ervaring met Duitse Citroën dealers is dat ze de beroerdste nog niet zijn..... Ook liggen hun werkplaatstarieven veel lager als in Nederland. Neem bijv. ééns contact op met deze dealer in Oberhausen kort over de grens bij Arnhem: http://www.citroen-haendler.de/postert-oberhausen. Ik heb zeer goede ervaringen met hun! Een dealer die bovendien gespecialiseerd is in het tunen van PSA motoren en gespecialiseerd is in de THP problematiek.
Vind het trouwens wel erg dat Citroën NL en Citroën D op die manier met hun klanten omgaan en je als klant met de brokken laten zitten als het voor de zoveelste keer weer ééns misgaat met deze uitermate beruchte THP motor waarvan algemeen bekend is dat er geen enkele de 50tkm zonder problemen haalt. Ik vind dat je als fabrikant je verantwoording moet nemen als je deze rotzooi aan je klanten durft te leveren. Ik vraag me bovendien af of deze motor überhaupt is getest voordat deze in productie werd genomen. Een testcyclus van 100tkm zou de bekende problemen met deze motor heus wel aan het licht hebben gebracht. Alles wat je over deze motor hoort is één en al ellende zowel op de Peugeot, Mini als Citroën fora en de verantwoordelijke fabrikanten trekken gewoon hun neus op als het weer ééns misgaat. Een kwalijke zaak en voor mij een reden om over te stappen naar een ander merk.
VW heeft ook zo haar problemen gehad met de TSI motor maar die stellen zich itt. PSA stukken coulanter op. Ze vergoeden zelfs motorschades aan VW's die inmiddels 8 jaar oud zijn.

Auteur:  BJG [ 22 okt 2016 14:05 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Ik begrijp je opmerking over de houding van PSA. Die klopt niet.
Wat betreft het niet testen van de motor en de verantwoordelijkheid nemen begrijp ik je opmerking. BMW heeft de motor ontwikkeld, PSA bouwt hem. PSA claimt reparaties door naar BMW, maar die stelt daaraan behoorlijk wat eisen. Zodat het niet eenvoudig is om coulant te zijn.
Uiteindelijk hebben ze samen iets afgesproken, en het is voor beiden niet goed afgelopen. PSA verkocht zeer veel van die THP motoren, zodat het leed voor BMW niet te overzien is geworden.

Wat betreft de garantie: ieder land krijgt een garantiebudget. NL wil natuurlijk niet opdraaien voor een auto uit D. En andersom zegt de Duitse zonemanager, weg is weg. Niet leuk, maar ik begrijp wel waarom het gebeurt. Dit is één van de risico's van het importeren van een auto.

Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten. En motorschades zijn niet het zelfde als TFSI problematiek.
Over het coulant zijn van VAG: Dat is helaas niet waar weet ik uit ervaring....

Auteur:  JHV [ 22 okt 2016 14:50 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

BJG,
Dat coulanter zijn van VW, ik deel helaas je ervaring en je mening.
Na 4 jaar VW golf 6. 1.6TDI, rijden heb ik al enkele malen een aanvaring gehad met de dealer/importeur.
En ook op VW fora lees je probleemverhalen over coulance, en dealer of Pon.
En dan gaat het niet over een "toevallig" individueel probleem, maar over structurele problemen.
Soms ook al erkende problemen.
Nee coulance en VW zijn geen vriendjes!

Sorry VW leidt me af. :mrgreen:
Gauw weer on-topic :smt203

Auteur:  Citroenfan39 [ 23 okt 2016 13:38 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Citaat:
Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten.

De huidige TSI's vanaf bj. 2012 schijnen probleemloos te zijn. Dit komt doordat VW de beruchte distributieketting vervangen heeft door een distributieriem.
Op de Franse fora wordt regelmatig beweerd dat de THP motoren vanaf bj. 2012 ook zo goed als probleemloos zouden functioneren. Echter, ik zet hierbij mijn vraagtekens omdat ik oa. op de Peugeot fora alweer verhalen lees van Peugeot 208 GTI eigenaren en zelfs eigenaren van de nieuwe 308, ja zelfs een eigenaar van een bj. 2015 508 die ook weer te maken kregen met problemen met de distributieketting. Naar het schijnt is het probleem dus nog steeds niet opgelost en dat na 10 jaar productietijd want het motortje verscheen voor het eerst in 2006 in de 207.
Het verbaast me dan dat PSA deze motor zo lang ongewijzigd in productie laat en haar klanten opzadelt met een ondeugdelijk product, daarna vrolijk haar handen aftrekt van het probleem en de klanten met de brokken/kosten laten zitten. Dit probleem zou in feite toch op te lossen moeten zijn? Zeker in dik 10 jaar tijd! Of zou het gewoon gemakzucht zijn omdat op de grootste afzetmarkten voor PSA in Europa, Frankrijk, Spanje en Italië men sowieso alleen maar diesels verkoopt en die THP motor daar niet of nauwelijks verkocht wordt? Zoek maar eens een gebruikte C5 of 508 THP in Frankrijk. Die vind je nauwelijks tot niet.
Het wordt tijd dat PSA met een opvolger op de proppen komt voor deze motor zeker nu diesel rijden in de toekomst ontmoedigd gaat worden.

Auteur:  JW-C5 [ 23 okt 2016 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Welke TSI heeft dan nu een riem ipv een ketting?
Uit dit overzicht kan ik dat niet opmaken.

Groet,
JW

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/