Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Auteur |
Bericht |
frenkyvee
C5club Rookie
Geregistreerd: 22 jul 2015 21:35 Berichten: 23
Auto: C5 1.6 THP Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 74k
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Hoi, ik heb een C5 Tourer 1.6 THP uit 2010. Ik wil hiervan de distributieketting, geleiders, spanners en klepdekselpakkingen gaan vervangen. Nu ben ik op zoek naar een stappenplan, handleiding zodat ik weet hoe ik het bij een Citroen het beste kan vervangen. Kan iemand mij daaraan helpen? Alvast dank.
Frank
|
20 mei 2016 14:12 |
|
|
tafkap72
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 dec 2014 17:31 Berichten: 145 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Er staan behoorlijk veel filmpjes op internet van de wisseling van de ketting bij een mini cooper met dezelfde motor. Hierbij een voorbeeld. https://www.youtube.com/watch?v=1MnsjMMd8ao
|
20 mei 2016 14:26 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Koop een werkplaatshandboek; in 1 keer terugverdiend. http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep34.html
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 mei 2016 14:32 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Kun je dit niet door citroen laten doen onder coulance?
Zoek een garage die een goede case kan opbouwen en niet eentje die je wegstuurt met "garantie afgelopen"
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
20 mei 2016 14:42 |
|
|
frenkyvee
C5club Rookie
Geregistreerd: 22 jul 2015 21:35 Berichten: 23
Auto: C5 1.6 THP Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 74k
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
@Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.
@Tafkap72, bedankt voor de url. Daar kan ik al mee op weg gaan.
|
21 mei 2016 09:14 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Heb je dit inmiddels uitgevoerd? Ik ga het ook doen en was zojuist mijn bestellijstje aan het samenstellen. Heb je het gereedschap gekocht of geleend? En als je het zelf hebt gekocht, doe je ook aan uitlenen ? Heb je ook de krukaspakking vervangen? Onderdelen bij de dealer of een complete set van een aftermarket leverancier? Tot slot: nieuwe pakking voor het klepdekselpakking? Mijn bestellijstje op dit moment is: Tandwielen en ketting: 00000805K1 1.00 54.44 65.87 SPROCK AND BOLT 00000805K3 1.00 41.77 50.54 SPROCK AND BOLT 00000513C8 1.00 15.06 18.22 TIMING PINION V861831780 1.00 38.79 46.94 TIMING CHAIN Geleiders (zijkant 2x + boven) 0000081830 1.00 6.31 7.64 CHAIN GUIDE 0000081831 1.00 8.17 9.89 CHAIN GUIDE 9816058680 1.00 8.29 10.03 ENGN TIMING PAD Bouten geleider bovenzijde: 0000025057 2.00 2.28 2.76 SCREW WITH BASE Bouten zijgeleiders: 0000082026 2.00 5.74 6.94 BOLT PIN (onderzijde incl pakking) 0000082027 1.00 1.74 2.11 BOLT PIN (bovenzijde) 0000082028 1.00 0.31 0.38 TENSIONR GASKET (pakking bovenzijde) Pakking krukas en nieuwe schroeven: 00000514C8 1.00 26.47 32.03 CRANKSHAFT SEAL 00000516K5 3.00 3.96 4.80 PULLEY SCREW 1606466680 1.00 2.18 2.64 PULLEY SCREW Spanner en pakking: 00000829G3 1.00 35.62 43.10 TIMING TENSIONR V763197280 1.00 2.43 2.94 WEATHERSTRIP Klepdekselpakkingen en schroeven: 00000249E6 1.00 24.23 29.32 GASKET - ROCKER 00000249E7 2.00 26.58 32.16 GASKET - ROCKER 00006922A9 6.00 7.44 9.00 SELF-TAP SCREWS PARTS TOTAL EXCL VAT 311.81 EUR PARTS TOTAL INCL VAT 377.31 EUR De spanner heb ik laatst al vervangen dus die zet ik om. Kom ik op een kostenplaatje voor onderdelen van ongeveer 335 euro. 225 euro voor de ketting, tandwielen, geleiders en bouten 70 euro voor nieuwe pakkingen en schroeven voor het klepdeksel 40 euro voor een nieuwe krukaspakking en schroeven Daarbij nog een gereedschapssetje, op ebay uit duitsland voor 107 euro inclusief verzenden: http://www.ebay.nl/itm/Motor-Einstellwe ... SwHQ9WXbNTTot slot staan nog op het speciale gereedschaplijstje: - Steeksleutel 27 - Draaihoek meter Mis ik hierbij nog iets?
|
20 okt 2016 14:39 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ik bedenk me ook dat de carterpan er af moet. In de tekeningen op service.citroen.com staat hier geen pakking ingetekend. Als ik online zoek dan vind ik wel een BMW onderdeel: 11137565928. Hoe zat dat bij jou? Zat er een pakking tussen of was er vloeibare pakking gebruikt?
|
20 okt 2016 15:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
De carterpan hoeft er niet onderuit.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 okt 2016 19:16 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Zodat alle plastic resten van de kapotte geleiders lekker onderin de carterpan blijven liggen en mogelijkerwijs een aanzuigleiding blokkeren?
Ik doe het dan toch liever helemaal goed en maak het goed schoon.
|
21 okt 2016 01:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Zekerheid voor alles. Maar als de plastic geleiders defect zijn zodat er stukken onderin liggen zou ik nu al niet meer rijden, dan verspringt hij onherroepelijk. Bovendien is bij demontage van de ketting en geleiders goed te zien of er iets stuk of weg is, zodat je dan nog kunt bepalen of je de carterpan gaat demonteren. Meestal is de ketting gewoon gerekt en is het niet nodig.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 okt 2016 10:13 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ik denk niet dat TS veel aan dit boek zal hebben. Dit boek behandelt alleen maar de diesel uitvoeringen van de C5. Zelfs over de nieuwere 1.6 hdi 8v staat niets beschreven. Citaat: @Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.
Kan de dealer die de auto destijds geleverd heeft in Duitsland niets voor je betekenen? Mijn ervaring met Duitse Citroën dealers is dat ze de beroerdste nog niet zijn..... Ook liggen hun werkplaatstarieven veel lager als in Nederland. Neem bijv. ééns contact op met deze dealer in Oberhausen kort over de grens bij Arnhem: http://www.citroen-haendler.de/postert-oberhausen. Ik heb zeer goede ervaringen met hun! Een dealer die bovendien gespecialiseerd is in het tunen van PSA motoren en gespecialiseerd is in de THP problematiek. Vind het trouwens wel erg dat Citroën NL en Citroën D op die manier met hun klanten omgaan en je als klant met de brokken laten zitten als het voor de zoveelste keer weer ééns misgaat met deze uitermate beruchte THP motor waarvan algemeen bekend is dat er geen enkele de 50tkm zonder problemen haalt. Ik vind dat je als fabrikant je verantwoording moet nemen als je deze rotzooi aan je klanten durft te leveren. Ik vraag me bovendien af of deze motor überhaupt is getest voordat deze in productie werd genomen. Een testcyclus van 100tkm zou de bekende problemen met deze motor heus wel aan het licht hebben gebracht. Alles wat je over deze motor hoort is één en al ellende zowel op de Peugeot, Mini als Citroën fora en de verantwoordelijke fabrikanten trekken gewoon hun neus op als het weer ééns misgaat. Een kwalijke zaak en voor mij een reden om over te stappen naar een ander merk. VW heeft ook zo haar problemen gehad met de TSI motor maar die stellen zich itt. PSA stukken coulanter op. Ze vergoeden zelfs motorschades aan VW's die inmiddels 8 jaar oud zijn.
|
22 okt 2016 12:03 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ik begrijp je opmerking over de houding van PSA. Die klopt niet. Wat betreft het niet testen van de motor en de verantwoordelijkheid nemen begrijp ik je opmerking. BMW heeft de motor ontwikkeld, PSA bouwt hem. PSA claimt reparaties door naar BMW, maar die stelt daaraan behoorlijk wat eisen. Zodat het niet eenvoudig is om coulant te zijn. Uiteindelijk hebben ze samen iets afgesproken, en het is voor beiden niet goed afgelopen. PSA verkocht zeer veel van die THP motoren, zodat het leed voor BMW niet te overzien is geworden.
Wat betreft de garantie: ieder land krijgt een garantiebudget. NL wil natuurlijk niet opdraaien voor een auto uit D. En andersom zegt de Duitse zonemanager, weg is weg. Niet leuk, maar ik begrijp wel waarom het gebeurt. Dit is één van de risico's van het importeren van een auto.
Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten. En motorschades zijn niet het zelfde als TFSI problematiek. Over het coulant zijn van VAG: Dat is helaas niet waar weet ik uit ervaring....
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 okt 2016 14:05 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
BJG, Dat coulanter zijn van VW, ik deel helaas je ervaring en je mening. Na 4 jaar VW golf 6. 1.6TDI, rijden heb ik al enkele malen een aanvaring gehad met de dealer/importeur. En ook op VW fora lees je probleemverhalen over coulance, en dealer of Pon. En dan gaat het niet over een "toevallig" individueel probleem, maar over structurele problemen. Soms ook al erkende problemen. Nee coulance en VW zijn geen vriendjes! Sorry VW leidt me af. Gauw weer on-topic
|
22 okt 2016 14:50 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Citaat: Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten. De huidige TSI's vanaf bj. 2012 schijnen probleemloos te zijn. Dit komt doordat VW de beruchte distributieketting vervangen heeft door een distributieriem. Op de Franse fora wordt regelmatig beweerd dat de THP motoren vanaf bj. 2012 ook zo goed als probleemloos zouden functioneren. Echter, ik zet hierbij mijn vraagtekens omdat ik oa. op de Peugeot fora alweer verhalen lees van Peugeot 208 GTI eigenaren en zelfs eigenaren van de nieuwe 308, ja zelfs een eigenaar van een bj. 2015 508 die ook weer te maken kregen met problemen met de distributieketting. Naar het schijnt is het probleem dus nog steeds niet opgelost en dat na 10 jaar productietijd want het motortje verscheen voor het eerst in 2006 in de 207. Het verbaast me dan dat PSA deze motor zo lang ongewijzigd in productie laat en haar klanten opzadelt met een ondeugdelijk product, daarna vrolijk haar handen aftrekt van het probleem en de klanten met de brokken/kosten laten zitten. Dit probleem zou in feite toch op te lossen moeten zijn? Zeker in dik 10 jaar tijd! Of zou het gewoon gemakzucht zijn omdat op de grootste afzetmarkten voor PSA in Europa, Frankrijk, Spanje en Italië men sowieso alleen maar diesels verkoopt en die THP motor daar niet of nauwelijks verkocht wordt? Zoek maar eens een gebruikte C5 of 508 THP in Frankrijk. Die vind je nauwelijks tot niet. Het wordt tijd dat PSA met een opvolger op de proppen komt voor deze motor zeker nu diesel rijden in de toekomst ontmoedigd gaat worden.
|
23 okt 2016 13:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Welke TSI heeft dan nu een riem ipv een ketting? Uit dit overzicht kan ik dat niet opmaken. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 okt 2016 13:55 |
|
|
|