Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Distributieketting vervangen van een 1.6 THP 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ook voor deze motor is de eerste "Oilsaver" in productie gegaan. Hij gaat volgende week naar de eerste "klant". Wellicht kan ook hier het excorbitante olieverbruik drastisch ingeperkt worden op zéér eenvoudige wijze. :smt203

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 nov 2016 14:55
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Ben wel geinteresseerd als er wat meer onderbouwing en ervaring mee is. Nu zit ik op ongeveer 1 liter per 4000 km. Dat vind ik rijkelijk veel voor een moderne motor die nog maar 45.000 km heeft gelopen. Of moet ik niet zeuren?

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


01 nov 2016 19:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13868
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
als er wat meer onderbouwing en ervaring mee is , dat is een wijze beslissing


01 nov 2016 19:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Tja......wat zal ik zeggen. Als het mag.......
Ondertussen zijn er zo'n dikke 35 gebruikers van de Oilsaver en zijn er al vele duizenden kilometers ervaring met het vernuftige ding. Er zijn geen problemen gesignaleerd en bijna iedereen relaiseert een verbetering van meer dan 80%.
Maar goed, ik heb er belang bij en rijd nu al een jaar met het ding in mijn eigen C5.
Laat anderen maar inhaken met hun ervaringen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 nov 2016 21:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13868
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
als ge hier weer gaat beginnen stop daar mee,blijf op dat andere forum daar mee
dat zijn hier allemaal mensen die liegen dan
https://www.google.com/#q=+slechte+carterontluchting


01 nov 2016 21:06
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33385
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
Zullen we weer verder met de THP, mensen die zo'n ding willen weten GW te vinden ! ;-)

Niet weer deze discussie aub ,...
Thnx :-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


01 nov 2016 21:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
BJG schreef:
.....

Deze motor heeft idd variabele nokkenas verstelling (vanos). Daarom is de afstelling van de ketting ook belangrijk voor de mengselregeling........


Voor de duidelijkheid en ter aanvulling: die VANOS is er bij deze motor alleen voor de inlaatnokkenas.

In het CitDoc D4EA02Y4P0 Beschrijving - Werking : Inlaatnokkenasverstelling is over die verstelling, en de voorwaarden waaronder dat gebeurt een heleboel te lezen.
Onder andere:
Citaat:
2.2. Maximale vertraging sluiten inlaatkleppen


OPMERKING : Het sluiten van de inlaatkleppen wordt maximaal vertraagd als de elektroklep van de faseverstelling niet wordt gevoed (de vervroeging van het openen van de inlaat is minimaal als de elektroklep van de faseverstelling niet wordt gevoed).

De vertraging voor het sluiten van de inlaat wordt in de volgende gevallen vergroot :
•Hoog motortoerental en bij belasting : De inlaatnokkenasverstelling vertraagt het sluiten van de inlaatkleppen zodat de cilinders met meer lucht kunnen worden gevuld
•Stationair toerental : De inlaatnokkenasverstelling vertraagt het sluiten van de inlaatkleppen om de vooropening van de inlaatkleppen te verminderen en aldus de overlap van de inlaat- en uitlaatkleppen te verkleinen (betere verbranding)


Er zijn dus nogal wat zaken die dit proces beïnvloeden.
Daarbij speelt zeker ook de "elektroklep", die zorgt voor de veranderen van de oliedruk en toevoer in het verstelmechanisme, een grote rol.
Gelukkig zijn dit geen "groene monsters" zoals dat bij de ES9A wél het geval is ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 nov 2016 00:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.