Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Tussen het oliefilter en het carter zit bij deze motor een water gekoelde warmtewisselaar.

En er zit er ook eentje op de Aisin6.

Ze hebben een dubbel doel.
Enerzijds zorgen ze voor afkoeling van de olie als de temperatuur daarvan te hoog wordt.
Maar ze zorgen er ook voor dat die olie sneller op temperatuur komt en dat is goed voor de motor en voor de bak.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 jun 2016 17:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 feb 2014 08:44
Berichten: 21
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
OK. Zou het kunnen zijn dat die warmtewisselaar een defect heeft? Wat kan het anders zijn?


15 jun 2016 19:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 okt 2010 23:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Volgens mij had BJG al aangegeven dat er te weinig toeren worden gemaakt voor de genoemde omstandigheden. Er hoeft dus niets stuk te zijn.
Ik had in mijn vorige c5 een aftermarket cc die afschakelde als het naar zijn mening te steil werd. Ik kon dat voorkomen door de sportstand van de automaat te kiezen. Dan ging ie wat eerder terug en dan lukte het wel. Ergo: meer terugschakelen.
Misschien is het verschil tussen nu en een paar jaar terug ook dat het toevallig wat warmer was, waardoor er minder koeling van de buitenlucht is?

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


16 jun 2016 20:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2007 17:04
Berichten: 53
Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Meer toeren maken, heb ik toen ook uitgeprobeerd, maar heeft helemaal niks geholpen. Het enige dat hielp was de snelheid naar onder de 80 km/u brengen.

De temperatuur was inderdaad iets hoger, pas 's middags en 's morgens had ik al vrij snel een hogere olietemperatuur.

En de eerste keer dat het mij overkwam, na de kapotte ventilator, was de buitentemperatuur zeker niet hoger.

_________________
Groetjes,

Tom


16 jun 2016 21:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 okt 2010 23:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Zou er sprake kunnen zijn van vermogensverlies door slijtage of anderszins kapotte onderdelen, evt zonder dat dat zich uitdrukt in foutmeldingen? Kun je het vermogen van een motor eenvoudig meten? Moet dat op een rollenbank? Ik kocht een auto met matig vermogen, maar pas toen de turbo gerepareerd was wist ik wat ik gemist had. Ik bedoel, zeker met zo'n v6 heb je al gauw genoeg vermogen voor het dagelijkse werk.

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


17 jun 2016 09:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 feb 2014 08:44
Berichten: 21
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Van de week naar Zeeland geweest met de caravan. Nu eens beter geanalyseerd. Als je 96km rijd in de 5 manueel is er geen probleem. Het verbruik is dan ongeveer 11liter op de 100km. Ga ik manueel in de 4de versnelling rijden, dan gaat het toerental van 2000 naar 2400 ongeveer. Het verbruik stijgt dan naar 12,5 liter per 100km. Dan loopt ook direct de temp van de olie op.

Ik kan er wel mee leven nu. Als ik straks naar Kroatie ga zal ik de Alpen over moeten. Ik ben bang dat dat regelmatig stoppen wordt.

Groet,
Jeroen


26 jun 2016 17:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Bij een oplopend toerental wordt de belasting lager, dus zou de olietemperatuur lager moeten zijn.
er is iets niet goed.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 jun 2016 18:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2007 17:04
Berichten: 53
Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Wij wilden in juli met de caravan op vakantie gaan en vanwege de steeds te hoog oplopende olietemperatuur, een uitgebreid gesprek gehad met de chef van de werkplaats. Ook gesproken over de verschillende suggesties hier op het forum gedaan.

Wat het rijden met hogere toerental betreft, geeft hij aan, dat hierdoor ook meer verbranding is en dus ook een hogere temperatuur kan ontstaan. Dus de mindere belasting wordt teniet gedaan door meer verbranding.

De watertemperatuurwijzer is vrij grof ingesteld, dat betekend dat een streepje meer pas aangegeven wordt indien de temperatuur boven de 120° komt. Dit in tegenstelling tot de olietemperatuurwijzer, die vrij gevoelig reageert. Dit houdt dus in dat, niet alleen de olietemperatuur hoger werd, maar ook de watertemperatuur hoger was, zonder dat dit aangegeven werd.

De auto moest sowieso een grote beurt krijgen en wij hebben afgesproken, dat het hele waterkoelsysteem, radiator, ventilatoren, warmtewisselaar met de olie, alles nagekeken en schoon gemaakt zou worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Geen fouten gevonden en helaas ook geen verandering van het te warm worden van de motorolie, die in de laatste weken toch al sneller, ook zonder caravan, hoger werd. Met een bezwaard hart op vakantie gegaan, waar uiteindelijk toch alles beter werd. Het volgend bericht wordt een klein verslag van een paar dagen rijden.

_________________
Groetjes,

Tom


17 aug 2016 18:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2007 17:04
Berichten: 53
Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Dag 1: buitentemperatuur 37°
Op de autobaan ging de water- en olietemperatuur bij een snelheid van 90 km/u beide een streepje te hoog. Kort 100 gereden en toen liep de olietemperatuur op tot aan het rood. (van wege een file lang stil gestaan, kort gereden)

Dag 2: buitentemperatuur 18°
Alles het zelfde als dag 1. 's Middags, buitentemperatuur inmiddels opgelopen tot 27°, zakte de watertemperatuur ineens tot normaal. Na een uurtje 95 gaan rijden, later 100. Watertemperatuur blijft ok, olie een streepje te hoog. Alleen bergop loopt de temperatuur op als ik sneller als 80km/u rijd. Dit was al een verbetering!
Aan het eind van de rit, de laatste 10km moest ik 750 meter stijgen. Met een snelheid van 50km/u werd de olie snel te heet en liep in het rood. Ik heb twee keer een paar minuten stilgestaan om de motor af te laten koelen.

Dag 3: buitentemperatuur oplopend van 22 tot 29°
De hele tijd tussen 95 en 100 gereden, waarbij de watertemperatuur soms even een streepje meer werd, maar vooral wanneer we langzaam bergop gingen. Bergop met 80 was meestal OK, behalve bij een helling van 4km of meer.

Dag 4: buitentemperatuur 24 - 30°
Vlak rijdend op binnenwegen werd de watertemperatuur al onmiddellijk te hoog. Bij een tankstation gestopt en daar bleek dat ik 3 liter koelvloeistof moest bijvullen!
Daarna bergop met een snelheid van 90km/u, geen probleem.

Dag 5: buitentemperatuur 24°
Weer water bij moeten vullen, dus zal er wel ergens een lekkage zijn. Maar toch goed kunnen rijden. Tussen de 100 en 110 km/u zonder stijging van de watertemperatuur. Bergop was de 100 km/u ook geen probleem, behalve bij een lange helling, 3km, maar kon wel met 90 km/u verder blijven rijden.

De lekkage bleek een gat in de kunststof aansluiting van de waterslang op het motorblok te zijn. Dat is nu ook gerepareerd.

Als het zo blijft, is alles weer zoals het was. Ik vermoed dat er ergens een verstopping geweest is, die op dag 2 begonnen is op te lossen, waardoor er weer meer water door de radiator kon stromen en het water dus beter gekoeld werd.

_________________
Groetjes,

Tom


17 aug 2016 18:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Er was dus wel degelijk iets aan de hand. Fijn dat het is opgelost.

Tommie schreef:
Wat het rijden met hogere toerental betreft, geeft hij aan, dat hierdoor ook meer verbranding is en dus ook een hogere temperatuur kan ontstaan. Dus de mindere belasting wordt teniet gedaan door meer verbranding

Ik denk dat die meneer nooit met zware lasten in berggebied heeft gereden, dan had hij het geweten ;)

Dat is subjectief, daarom de technische onderbouwing:
1. De snelheid blijft hetzelfde. Het geleverd vermogen is dus ook hetzelfde. Alleen met een hoger toerental.
2. Dus ook de warmte die ontstaat is hetzelfde (+ ietsje meer door een wat lager rendement bij geringere belasting).
3. Het toerental is hoger en daarmee de circulatiesnelheid in het koelsysteem. De warmteafvoer van het koelsysteem hangt af van de koelcapaciteit, de hoeveelheid koelvloeistof (medium) en de circulatiesnelheid daarvan. Het is een vermenigvuldigingsformule. Dus verhoog je de circulatiesnelheid (het enige waar je invloed op hebt) verhoog je de afvoercapaciteit en daarmee verlaag je de temperatuur.

Leuke anekdote:
Ooit eens een gevalletje gehad van iemand die al 3 jaar achtereen in de zomer koelingsproblemen ondervond met de caravan. Daar was al verscheidene keren naar gekeken en diverse reparaties waren al dan niet terecht uitgevoerd zonder verbetering van het koelingsprobleem.
Uiteindelijk moest het nu eens goed worden opgelost. En dat was eenvoudiger dan aanvankelijk leek. Een gesprekje met de klant loste alles op. Na doorvragen reed de klant 100 km/h in de zesde versnelling met een caravan van 1800 kg de berg op. Hij dacht dat een laag toerental voor minder verbranding dus minder warmte zorgde. Hij heeft het advies opgevolgd om met een hoger toerental te gaan rijden, en heeft nooit weer koelingsproblemen gehad.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 aug 2016 10:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2007 17:04
Berichten: 53
Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Het is lang geleden dat ik een les in natuurkunde heb gekregen, maar soms is de praktijk toch anders dan de theorie.

Begin juli liep de olietemperatuur sneller op als voorheen en naar aanleiding van deze discussie heb ik de theorie van meer toeren maken uitgeprobeerd.

Bij een snelheid van 80 km/u heb ik manueel de versnelling van de 5 naar de 4 geschakeld, de temperatuur van de olie liep hierbij juist nog sneller op. Dit is precies wat Jeroen ook al opgemerkt had. Dus kennelijk speelt er nog een factor mee, die de theorie niet laat werken.

_________________
Groetjes,

Tom


22 aug 2016 20:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Tja, dat mag je denken. Ik geloof ook je waarneming wel hoor.

Maar Jeroentje heeft nog niet weer van zich laten horen na de tip mbt het advies terug te schakelen.
Toch heb ik wel enige praktijkervaring met caravan en andere aanhangers in de bergen en ik weet dat het niet slechts theorie is maar ook dat het in de praktijk werkt. Natuurlijk is er ergens een grens. En loopt de temperatuur op tgv iets anders dan een foute belasting dan doe je er niets aan. Ook niet door terug te schakelen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 aug 2016 21:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 feb 2014 08:44
Berichten: 21
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Jeroentje was helaas maar weer eens op vakantie. Met de caravan naar Kroatie.

Kleine uiteenzetting van hetgeen ik geconstateerd heb.

Het eerste stuk over de 61 richting Koblenz: buitentamp. 30 gr. Bij geen stijging geen probleem. ook niet bij 110 per uur.
Bij lichte stijging loopt het meteen op. Lagere versnelling en snelheid omlaag moet dan.

De volgende dag naar de Bodensee over de 6 en de 8. Hetzelfde fenomeen. je kan er prima rekening mee houden en ik rijd gewoon door ook al staat die meter in het rood. Niet alle 4 natuurlijk.

De alpen over via de Reschenpas. Geen enkel probleem. Temp blijft de gehele rit normaal.
Deze rit was over N wegen.

Het doet zich dus alleen voor op de snelweg. Stijgend. 1 keer gaf ineens ie helemaal geen temperatuur meer aan en begon de watertemperatuur op te lopen. Ik ben meteen gestopt en de motor laten lopen tot het weer normaal was. (duur 5 min)

Het lijkt erop dat de sensor erg gevoelig is. Ik heb nooit een stoplampje gezien.

Groet,


15 sep 2016 20:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.