Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Auteur |
Bericht |
Jeroentje
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 feb 2014 09:44 Berichten: 21
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Beste medeforumleden.
Tijdens mijn (geslaagde) vakantie in Bretagne met een caravan erachter (Dethleffs 1350kg) loopt bij snelheden boven de 98 km per uur de temperatuur van de olie op tot in het "rood" Dit gebeurd ook wanneer het lang bergop gaan. Een paar kilometer per uur minder per uur en het zakt weer.
Weet iemand wat er aan gedaan kan worden?
Je hebt meer dan genoeg vermogen alleen je kan het niet gebruiken daardoor.
Groet, Jeroen
|
16 mei 2016 20:11 |
|
|
Janjaap1974
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 apr 2016 10:27 Berichten: 26 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: Citroën C5 V6 Break Automaat (2-2004)
Opties: Pack Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09872CJ
Productienummer: 10233
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 217000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Is je oliekoeler schoon? Bel anders de dealer. Die kan je een indicatie geven wat normaal is... Automaten kunnen namelijk erg heet worden met een caravan helling op. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het een probleem is.
Je kunt altijd een grotere koeler (laten) monteren...
_________________ Life is like a box of chocolates...
|
04 jun 2016 13:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
De ph3 V6 heeft geen oliekoeler. Wel een kleine olie/water wtw onder het oliefilter. Ik heb wel een tip: Probeer eens handmatig te schakelen op hellingen en houd daarbij een hoog toerental aan, dan is er betere doorstroming en koeling. De kans is groot dat je nog 1 of zelfs twee trappen terug kunt in vergelijking met wat de automaat doet. We hebben het over een extreme situatie dan moet je als bestuurder ingrijpen. Is het oliepeil wel tot maximumniveau gevuld? Het verwijderen van de motor-onderplaat geeft enige verbetering (ook iets meer geluid)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jun 2016 17:08 |
|
|
Jeroentje
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 feb 2014 09:44 Berichten: 21
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Dank voor de antwoorden. Ik rijd in zijn 5 met ongeveer 2000 toeren. Ik kan het de volgende vakantie in de 4 met 2300 toeren proberen
|
04 jun 2016 17:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
2000 rpm is echt te weinig voor een motor die zwaar moet trekken. Probeer het eens uit, en ook eens in 3. Ik snap het wel, je rijdt op koppel met zo'n krachtige machine, maar koeltechnisch is tegen de 3000 rpm voor een dieselmotor het beste toerental.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jun 2016 23:01 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Vorig jaar steeg bij mijn 2.2HDi met automaat ook de olietemperatuur snel bergop met vouweagen. Toen schakelde ik zelf terug naar 3 en op het steilere stuk zelfs naar 2. Dat maakte meer herrie maar het wijzertje stond beter...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 jun 2016 09:19 |
|
|
Tommie
V.I.P.
Geregistreerd: 21 apr 2007 18:04 Berichten: 53 Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Met mijn auto heb ik sinds een paar jaar precies hetzelfde probleem. Het is ontstaan nadat een van de twee elektrische ventilatoren voor de radiator het begeven had. Daarvoor heb ik vaker door de Alpen gereden, zonder problemen. Rijd ik nu, met de caravan er achter, bergop dan wordt de temperatuur te hoog. Dit terwijl ik dezelfde weg (naar Zuid-Frankrijk en terug) twee jaar daarvoor ook gereden heb, echter zonder een te hoge olietemperatuur.
Bij mijn garage is alles onderzocht, een nieuwe sensor geïnstalleerd, maar niets heeft verbetering gebracht. Kan het zijn dat de nieuw geïnstalleerde ventilator niet genoeg toeren maakt?
_________________ Groetjes,
Tom
|
08 jun 2016 15:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Gaat dit over de olietemperatuur of over de koelvloeistoftemperatuur?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jun 2016 17:11 |
|
|
Tommie
V.I.P.
Geregistreerd: 21 apr 2007 18:04 Berichten: 53 Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Het gaat over de olietemperatuur. Toen de ventilator kapot was liep de olietemperatuur hard op en ging in het rood. De watertemperatuur werd later warmer, maar ging niet in het rood.
_________________ Groetjes,
Tom
|
08 jun 2016 23:01 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
....daar begrijp ik helemaal niks van..... In dat rode stuk is de olietemperatuur duidelijk boven de 150 graden, en de olie wordt niet gekoeld door de fans. Dat is uiteraard wel het geval met de koeling van het water, maar dat ging niet in het rood, begrijp ik...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 jun 2016 23:18 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Is het mogelijk dat de buitentemperatuur of de ingeschakelde versnelling twee jaar eerder anders waren? Als de versnellingsbak een update heeft gehad is het schakelgedrag bijvoorbeeld mogelijk veranderd.
De koelfan heeft bij hogere snelheden nauwelijks nog invloed, bergop bij lage snelheid wel, maar dan vooral op de koelvloeistoftemperatuur. Daardoor indirect ook op de olietemperatuur. Maar aangezien de koelvloeistoftemperatuur correct blijft zal het puur een kwestie van belasting zijn. (lees: terugschakelen voor betere koeling)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 jun 2016 09:08 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
Voor de duidelijkheid: De meter van de olietemperatuur zit rechts bij de toerenteller en die voor het water links. Althans bij een ph1 en 2.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
09 jun 2016 11:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
........... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 jun 2016 11:32 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
98 km/u in de 2.7. Daar zat nou net de grens van 5 naar 6 in een bepaalde bak-software-versie. Met een software update lukt dat niet meer. Niet meer te kiezen, ook niet handmatig. Of was het nou net andersom?
Maar wat in ieder geval klopt is dat bak/motor software-updates op de 2.7 een vrij forse invloed hebben op welke versnelling er nog gekozen kan worden bij welke snelheid, en ik praat niet over een lullige 3 km/u verschil ofzo. Vraag Johan even hoe het precies zit. Mogelijk dat een software-update je hier helpt.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
09 jun 2016 18:28 |
|
|
Tommie
V.I.P.
Geregistreerd: 21 apr 2007 18:04 Berichten: 53 Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
De buitentemperatuur kan wel een paar graden hoger zijn geweest. De versnelling weet ik niet zeker, bij bergop zeker de vijf of vier. Voorheen kan ik met 100 km/u de bergop rijden, nu maximaal 80 indien het een langere helling is, zelfs terug naar 70. En even vlot accelereren en een vrachtwagen voorbij gaan op de helling is niet meer te doen, want dan wordt ie direct te warm.
Indien de olietemperatuur langere tijd te warm is, dan loopt de watertemperatuur ook op. wanneer bij hogere belasting de olie zo snel te warm wordt, dan moet er toch iets fout gaan met de koeling van de olie? Is er een warmtewisselaar tussen de olie en de koelvloeistof? Hoe wordt de olie anders gekoeld?
_________________ Groetjes,
Tom
|
15 jun 2016 16:34 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|