Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Auteur |
Bericht |
Houtman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jul 2015 07:42 Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Omdat ik regelmatig een redelijk zware caravan trek (ruime 1500 kg.) heb ik, na een Peugeot 607, vorige jaar een C5 lll gekocht met een 2.2 liter HDI-motor. Uitstekende combinatie. Een vriend van me vertelde dat, na problemen met de turbo van zijn VAG-dieselmotor, de garagist hem had aangeraden de motor, na een rit met de caravan, niet direct af te zetten maar hem nog een paar minuten stationair te laten draaien. Zijn argument was dat de turbo wordt gekoeld/gesmeerd door de motorolie en dat deze afkoeling/smering abrupt zou stoppen als de motor wordt afgezet. De turbo is dan behoorlijk heet en maakt nog een hoog aantal toeren.
Heeft iemand van jullie hier wel eens van gehoord? Klopt de theorie of is het klare nonsens?
|
08 mei 2016 08:16 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Bij zware belasting kan de uitlaatgas temperatuur flink oplopen 350/400 graden en dan is 150 graden bij stationair relatief koel en dat is voor de turbo wel zo prettig. Het "nadraaien" geeft de motor de kans om via het koelcircuit zijn overtollige warmte kwijt te raken. Bij grote diesels (generatoren en scheepsmotoren) is het heel nadraaien heel normaal. Dus geen broodje aap verhaal Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
08 mei 2016 08:28 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Eigenlijk moet je dat altijd doen. Niet alleen na een pittige rit.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
08 mei 2016 08:58 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50 Berichten: 928 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Staat ook zo in instructieboekje van een (benzine) THP: na een rit eventjes stationair laten draaien. Vraag me wel af of er qua afkoelen van de turbo verschil is tussen stationair draaien enerzijds en rustig de woonwijk inrijden met lage toeren anderzijds.
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).
|
08 mei 2016 09:53 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02 Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
staat ook zo in het instructieboekje van de diesel al jaren
|
08 mei 2016 09:56 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Hoe dan ook, pas uitzetten als hij stationair draait. Vroeger gaven mensen vaak eerst nog wat gas alvorens 'm uit te zetten, dat is funest voor een turbo.
Er zijn ook auto's waarbij de turbo gekoeld wordt met water, en daar zit dan vaak ook nog een pomp op om die watercirculatie even op gang te houden na uitzetten van de motor. Bij auto's met een elektrische waterpomp is dat een simpel programmeer klusje.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 mei 2016 09:59 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Oliecirculatie valt weg na uitzetten motor. Met een bloedhete turbo zal olie in de turbolagers verbranden. Dat komt de smering bij volgende ritten en dus de levensduur niet ten goede. Tenzij er in jouw C5 een aparte oliepomp is ingebouwd die nog een tijdje nacirculeert (daar zijn ook after market oplossingen voor).
|
08 mei 2016 17:00 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Hoe zit dat dan met het start-stop systeem in mijn 1.6 HDI? De motor slaat na een behoorlijke rit op de autosnelweg gewoon af voor het eerste de beste stoplicht. En dat keer op keer. Lijkt me toch funest dan voor de turbo. Moet wel zeggen dat ik voor iedere rit het start-stop systeem uitschakel. Ten eerste omdat ik een hekel heb aan het afslaan van de motor en ten tweede vanwege de levensduur van de turbo. Alhoewel ik de eerste 1.6 HDI's met start-stop al ben tegengekomen met dik over de 2 ton heb ik eigenlijk nog nooit gehoord over kapotte turbo's. Dus het schijnt dan blijkbaar wel goed te gaan.
|
08 mei 2016 18:41 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Wellicht blijft bij een start stop systeem de olie circuleren. Ik kan me dat goed voorstellen. Wellicht zijn er forumleden die daar meer kennis van hebben.
|
08 mei 2016 20:09 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Ik begreep van één van de mannen van JO dat de olie inderdaad door blijft circuleren tijdens het werken van het start/stop systeem. Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten.....
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
08 mei 2016 21:33 |
|
|
Houtman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jul 2015 07:42 Berichten: 43
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Roman schreef: staat ook zo in het instructieboekje van de diesel al jaren Je hebt volkomen gelijk. Inderdaad staat dat vermeld als advies bij dieselmotoren met turbo. Er wordt gesproken over "enkele seconden". Ten overvloede staat vermeld dat, vóór het afzetten van de motor, geen gas moet worden gegeven. Dit komt de levensduur van de turbo niet ten goede. Weer wat geleerd.
|
08 mei 2016 21:48 |
|
|
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 07:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Ik had met de hdi in de 206 altijd al de gewoonte om hem even stationair te laten lopen, denk dan aan ~15 sec nadat ik geparkeerd was. Die is met 350k en de originele turbo weer verkocht, hetzelfde doe ik dus ook automatisch met de C5, het is mij in ieder geval goed bevallen, geen grote kostenposten door kapotte turbo's enzo
|
09 mei 2016 06:21 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Biedzjee schreef: Staat ook zo in instructieboekje van een (benzine) THP: na een rit eventjes stationair laten draaien. Vraag me wel af of er qua afkoelen van de turbo verschil is tussen stationair draaien enerzijds en rustig de woonwijk inrijden met lage toeren anderzijds. Hier zit niet zo'n verschil in. Kern is dat de motor na een zware belasting even (enige tijd) rustig draait en niet meteen heet afgezet wordt. Dat heet afzetten gebeurt vooral tijdens een snelle autowegrit en dan tanken. De motor wordt bij de pomp afgezet en heeft dan dus geen tijd om 'even tot rust te komen'.....
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
10 mei 2016 00:14 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
MichielC5 schreef: Ik begreep van één van de mannen van JO dat de olie inderdaad door blijft circuleren tijdens het werken van het start/stop systeem. Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten..... Dit is niet helemaal waar. Wel mag je verwachten dat de strategie van het start stop hierop wat is aangepast zodat na een hoge belasting de auto niet onmiddellijk wordt afgezet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 mei 2016 08:36 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31 Berichten: 33374 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Niet direct motor afzetten na pittige rit met caravan?
Ik haal onze hybrid hdi altijd van de ecomodus af na een flinke rit, ik vind het helemaal niks als de auto besluit de motor gelijk uit te zetten, ik laat hem liever even nadraaien , zo ben ik dat gewend met turbomotoren .... Want ook na een potje blazen zet de "techniek" hem gewoon gelijk uit
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
10 mei 2016 08:57 |
|
|
|