Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Een vreemd koppeling probleem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=17435
Pagina 2 van 2

Auteur:  Jooster [ 24 feb 2016 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

@gjrod: Is dus eigenlijk een Dual Mess Flywheel...

Auteur:  gjrod [ 24 feb 2016 23:49 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Het begon met het fenomeen slippende koppeling bij de hogere versnellingen", dat kwam er gelijdelijk in, daarna vrij snel verslechterd tot niet meer vrij komen /ontkoppelen. Toen is bij de Citroen dealer in Polen DMF + koppeling vervangen. een en ander 'lost in translation' vanwege pools-engelse vertaling. maar kennelijk waren er delen van het dmf gaan zwerven (?).

2de keer begon het met een kort ratelend geluid bij het optrekken, met daarbij heel licht schokkend, (alsof het aangrijpen niet geleidelijk verliep.) Begon heel geleidelijk,viel niet direct op, maar in een maand of 2 tijd (zeg 5000-6000km) was dat rateltje bij optrekken vanuit stilstand geen twijfelaar mee. Ook begon het slippen van de koppeling in de hogere versnellingen weer op te treden. Het liep toen tegen de vakantie, dus preventief de zaak laten vervangen. Toen bleek dat er nog weinig te zien was aan de koppelingsplaten zelf. De conclusie is toen getrokken dat het veermechanisme binnen in het DMF zijn beste tijd had gehad.

Auteur:  JJvanB [ 24 feb 2016 23:56 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Wat waren de kosten van deze laatste reparatie?
Kun je stellen dat een 163 pk set beter bestand is tegen zware omstandigheden (met caravan en uren file) dan een 140 pk set?

Auteur:  gjrod [ 25 feb 2016 00:00 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Dat was 1180 euro.

Auteur:  JJvanB [ 25 feb 2016 00:01 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Dat liegt er niet om :o

Auteur:  gjrod [ 25 feb 2016 00:19 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Inderdaad niet , lijkt dus een beetje een onder bemeten koppeling te wezen.
Rij vrij normaal, gedurende een project in polen een jaar lang relatief stevig doorgereden (hellevoetsluis -swinoujscie), maar laatste jaren voornl. A15, 105-115km/uur op de teller - 100km per dag. Weinig stadsverkeer... dus zeg het maar. (en nee, mijn linkervoet ligt niet te slapen op het linkerpedaal...)

Auteur:  JW-C5 [ 25 feb 2016 00:27 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Wellicht wat krap bemeten en om die reden wordt er met enige regelmaat een 160 PK set gemonteerd.
Die kan meer vermogen en koppel aan.

Als daarmee een caravan getrokken moet worden is het zeker aan te bevelen.
Maar ik zou dat sowieso doen als een koppeling wissel nodig is :idea:

Groet,
JW

Auteur:  gjrod [ 25 feb 2016 00:29 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Mee eens!

Auteur:  JJvanB [ 25 feb 2016 01:15 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Dank voor alle antwoorden. Ik ga voor een 163 pk set en dan maar hopen dat we files vermijden, al is het alleen maar omdat het zonde van de tijd is. :smt023

Auteur:  ceevijfke [ 26 feb 2016 12:58 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Hallo,
Het probleem wat je hebt is inderdaad te wijten aan een koppelingsplaat die te hard is geworden en wellicht ook wat is versleten inmiddels. Het trillen en schudden wordt veroorzaakt door de frictie van de plaat die geen houvast krijgt op vliegwiel/drukgroep en zo "stuitert" om grip te krijgen.
Ik zou het advies willen geven om enkel de plaat te vervangen door een kwaliteit koppelingsplaat die je op het internet kunt vinden. De platen van Citroen zijn niet de beste en dat zal nog wel enige tijd zo blijven.
De platen van Valeo zijn wat beter, maar je moet meer in de rallysport gaan zoeken. Deze gebruiken veel betere materialen en zijn niet zo heel veel duurder. Sachs of Cera bijvoorbeeld, kunnen heel wat krachten aan en het slippen is hiermee wel opgelost.
Om de drukgroep te vervangen is wellicht niet nodig, mits deze beschadigd of verbrand is, maar dat zal wel meevallen, maar vervang wel altijd je druklager, want deze kost vrijwel niets. Je kan je drukgroep overigens laten testen, dat scheelt je wat in kosten.

Auteur:  BJG [ 26 feb 2016 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

Citroen maakt geen koppelingen, de zelfstellende drukgroepset is van Sachs (of LUK).

Bij slippen van de koppeling is juist deze zelfstellende drukgroep meestal het probleem, en zou ik dus niet terug plaatsen. Nu gaat het weliswaar om een andere klacht, maar alsnog zou ik dit niet doen. Mij lijkt de 163 pk set ook de beste optie.

Valeo maakt deze zelfstellende set niet, en is dus geen optie tenzij je een ombouw wilt naar een normaal vliegwiel.

Auteur:  JJvanB [ 28 feb 2016 00:31 ]
Berichttitel:  Re: Een vreemd koppeling probleem

:smt017

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/