Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Een beetje schokkerig rijden 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 26 feb 2010 10:46
Berichten: 35
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Een beetje schokkerig rijden
Onze C5 (2.2HDIF, 6-traps automaat, 150,000 gereden) rijdt schokkerig (niet ernstig, maar wel een beetje). Je merkt het het meestel als je zo 50-70 rijdt rond de 1500 toeren. Overigens, zet je de automaat op manueel en schakel je terug, dan voel je het nog steeds, en dat vind ik raar).

Heb eerder in het jaar wat kuren gehad dat er ook een melding uitlaatgas kwam. De garage vertelde dat deze auto vanwege de afstelling van de automaat eigenlijk nooit voldoende toeren maakt om de motor schoon te houden en dat de EGR klep kon blijven hangen. Die motoren schijnen vol met rotzooi te zitten als je ze open maakt.

We hebben er wat schoonmaakmiddel bij gegooid en ik heb een tijdje regelmatig geprobeerd periodes met wat hogere toeren te rijden. Hoger dan 4200 krijg je hem trouwens niet, zelfs in de handstand van de automatische bak schakelt hij dan terug. Alleen in de vrijloop kun je hem hoger krijgen, maar dat schijnt onverstandig te zijn (waarom?). Maar goed, sinds die tijd geen meldingen meer gezien.

Maar het schokkerige is wel weer aan het toenemen. Nu wil ik niet een enorme tijd bezig zijn met het ene na het andere te laten vervangen zonder dat het helpt, dus ik ben eigenlijk op zoek wat de beste volgorde is om te laten repareren/vervangen.

Ik zat te denken aan het spoelen van de transmissie (aanpassing bericht: ik bedenk me net dat ik dat vorig jaar al gedaan heb laten doen bij Autrans), EGR-klep (maar heb nu geen storingsmeldingen) en ik las ergens raildruksensor.

Wat is de beste manier om dit probleem boven water te krijgen zonder dat he je een vermogen kost?


04 okt 2015 11:40
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Begin eens met uitlezen bij een goede garage.


04 okt 2015 11:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Om te kijken of de egr-klep dit gedrag veroorzaakt kan een diagnosespecialist kijken naar de luchtwaardes.
Een andere eenvoudige mogelijkheid is een tijdelijk plaatje tussen de egr om te kijken of het gedrag verandert.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 okt 2015 12:00
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 26 feb 2010 10:46
Berichten: 35
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Ik vermoed dat ik de oorzaak te pakken heb.

Het was vooral schokkerig rijden als je erg weinig gas gaf. Want ook als je terugschakelde, dan moest je bij die snelheid nog steeds erg weinig gas geven. Het zat hem dus kennelijk niet in het toerental en waarschijnlijk niet in de bak.

Dat gaf de gedachte dat het wel eens vervuiling van de injectoren zou kunnen zijn die dan niet mooi sproeien en bij weinig verbranding ben je daar extra gevoelig voor (grotere variatie).

Ik heb schoonmaakmiddel voor diesels er in gegooid en ben vervolgens op Shell V-Power gaan rijden ipv gewone diesel. Het effect was na een tijdje weg. Dat kan toeval zijn, maar ik heb nu 4 maanden doorgereden op V-Power diesel en het blijft weg.

Mijn conclusie: deze zuinig gereden diesels, met vooral lage toeren e.d. zijn erg gevoelig voor aanslag/vervuiling. Daarom heb je denk ik tegenwoordig ook die 'add blue' systemen die wat schoonmaak erbij gooien om al die aanslag te voorkomen. In Shell V-Power (en wellicht in andere) zit ook schoonmaakmiddel.

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik ben zelf wel overtuigd.


28 feb 2016 12:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
dit zit in add blue;

Ureum is een stikstofhoudende organische verbinding met als molecuulformule (NH2)2CO. Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever. Het wordt gebruikt als meststof in de plantenteelt en als selectieve katalysator om stikstofoxiden die vrijkomen bij dieselverbranding om te zetten in stikstof en water. Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret.


28 feb 2016 12:44
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Rij je soms relatief veel korte ritjes? Dus wel veel km's maar steeds korte stukjes?

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


28 feb 2016 14:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Mooi dat je probleem opgelost is :smt023

gctwnl schreef:
...... Daarom heb je denk ik tegenwoordig ook die 'add blue' systemen die wat schoonmaak erbij gooien om al die aanslag te voorkomen......
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik ben zelf wel overtuigd.


Dat zit inderdaad wat anders ;)
AdBlue wordt pas ingespoten in de hete uitlaatgassen, dus niet in de brandstof en gaat daarmee niet door het verbrandingsproces heen.
De bedoeling daarvan is NOx reductie, dat gebeurt dan in een speciale katalysator die in het uitlaatsysteem gemonteerd is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 feb 2016 14:21
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Ik heb laatst met de Diagbox eens gekeken naar de toestand van de EGR-kleppen (zag in de log ergens iets over een incorrecte stand of zo, 1x) in mijn auto , er bleek een testprogramma in de software te zitten waarmee volautomatisch bij lopende motor een procedure doorlopen werd met toerentalvariaties, duurde paar minuten. Kwamen geen rare dingen uit. Zou dit ook kunnen bij de oudere types?

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


29 feb 2016 00:13
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 22 jan 2016 17:11
Berichten: 12
Auto: C5 tourer HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
gctwnl schreef:
Ik heb schoonmaakmiddel voor diesels er in gegooid en ben vervolgens op Shell V-Power gaan rijden ipv gewone diesel. Het effect was na een tijdje weg. Dat kan toeval zijn, maar ik heb nu 4 maanden doorgereden op V-Power diesel en het blijft weg.


Ik stond hier heel sceptisch tegenover, maar mijn 1.6 HDI schokte ook behoorlijk zo rond de 1400 tpm, in 3e en 4e en 5e versnelling en bij lage constante belasting. Best lastig in de file of in de stad. Ik heb 'tegen beter weten" in ook maar eens zo'n busje reiniger erin gegooid en V power getankt. Is goedkoper dan een onderhoudsbeurt en veel kwaad zal het niet kunnen. En ja hoor, het probleem was 90% verholpen. De eerste kilometer merkte ik al verschil, de motor liep ronder, stiller en soepeler.

Ik wist niet welk van de twee het gedaan heeft, dat busje of de diesel, dus na een tank V power heb ik 2 halve tanken gewone diesel getankt, en het probleem kwam langzaam terug. Terug V power erin, en probleem terug zo goed als opgelost. Perfect is het nog niet, 50 KmH in 4e durft ie soms nog wel eens schokken, maar in 5e kan ik nu zelfs 60 rijden. Met andere diesel moest ik minstens 75 rijden in 5.

Nu vermoed ik wel dat de echte oorzaak iets is in het brandstof systeem, misschien moeten de injectoren opnieuw ingeleerd worden of zo? Hoe dan ook, daar laat ik de dealer wel naar kijken als hij nog eens binnen moet, tot dan tank ik gewoon v power.


06 mei 2016 20:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 07 jan 2009 20:17
Berichten: 473
Auto: x


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Ook ik heb last van dit gedrag (zie andere post van mij )
Vpower is een optie maar zijn er ook andere merken die soortgelijk hebben ?
Shell zit namelijk niet echt op mijn routes :smt004

nu tank ik al lang Tinq of ander goedkoop merk dus is zeker een goede poging waard


08 mei 2016 20:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Schokken bij een laag toerental kan meerdere oorzaken hebben. EGR werking heeft hier invloed. Maar ook bijvoorbeeld een DMF.
Lastig.
Brandstofkwaliteit zal zeker van invloed zijn, maar of het ook bepalend is?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 mei 2016 22:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 22 jan 2016 17:11
Berichten: 12
Auto: C5 tourer HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
websurfer schreef:
Ook ik heb last van dit gedrag (zie andere post van mij )
Vpower is een optie maar zijn er ook andere merken die soortgelijk hebben ?
Shell zit namelijk niet echt op mijn routes :smt004


Ik denk dat het grote verschil tussen vpower en gewone diesel, zo'n additief is. Van de website van shell: 'De unieke formule van Shell V-Power Diesel is ontwikkeld om vuilafzettingen te verwijderen en te voorkomen, en om ervoor te zorgen dat dieselmotoren een verbeterde rijervaring bieden'

Ik zou in jou plaats dan ook gewoon een busje reiniger kopen en gooi dat in je tank. FWIW, ik gebruikte 'Bardahl Common rail Diesel Injector Cleaner'.


09 mei 2016 06:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Gebruikte je dat bij een HDi met FaP, roetfilter dus?

Bij een oudere diesel was dit een bekend recept, maar bij een FaP die met Eolys toevoeging werkt, stelt Citroën dat dit niet toegestaan is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 mei 2016 09:14
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 22 jan 2016 17:11
Berichten: 12
Auto: C5 tourer HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Mja, zo ver ik weet zeggen alle fabrikanten dat je geen brandstof additieven mag gebruiken. En dat is ook wel begrijpelijk, ze kunnen moeilijk alles op de markt testen en er gerust in zijn dat het schadeloos is en/of ook echt werkt. Maar of dat ook wil zeggen dat het schadelijk is, is een ander verhaal.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen van fan van 'snake oil' en sta sceptisch tegenover al die busjes. Maar in mijn geval helpt het duidelijk en of shell die cleaner nu in zijn vpower diesel mengt, of je doet het zelf, lijkt me niet zo heel anders.


09 mei 2016 11:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een beetje schokkerig rijden
Mijn vraag was:
Citaat:
Gebruikte je dat bij een HDi met FaP, roetfilter dus?


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 mei 2016 11:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.