Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Emissiestoring C5 PH3 automaat
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16688
Pagina 1 van 1

Auteur:  Puravida1978 [ 20 jul 2015 10:43 ]
Berichttitel:  Emissiestoring C5 PH3 automaat

Goede morgen,

3 weken geleden begon mijn auto kuren te vertonen.
Regelmatig (maar niet altijd) wanneer ik snel accelereerde (meestal met Kickdown) hield de auto even in en genereerde dan een emissiestoring.
Deze storing verdween na ongeveer 2 dagen weer uit beeld.

Dit gebeurde vrijwel dagelijks ongeveer 1 week lang.
Toeval of niet, meer net 2 dagen ervoor had ik getankt bij een ander pompstation dan normaal.

Na ongeveer anderhalve week de tank flink leeg gereden te hebben ben ik weer naar mijn vertrouwde adres gegaan en heb daar getankt, waarna de problemen niet direct weg waren.

Ik kon op het moment dat de storing zelf in beeld was niet bij de dealer terecht, maar heb de auto enkele dagen later, toen de storing uit beeld was, alsnog daar naartoe gebracht.
Tussen de laatste melding en het uitlezen bij de dealer zat een aantal dagen en, net als bij de tandarts, kreeg ik de storing niet meer terug wat ik ook maar probeerde.

Er waren een aantal errors opgeslagen, waaronder:
P1166 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: onjuiste druk brandstofgallerij
Motortoerental: 4576 /min (kan overeenkomen met kickdown toerental?!)
P1607 Snelheidsbegrenzing
Toerental: 1632/min

P2133 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Gegevens: onderbroken circuit of kortsluiting met plus
Motor toerental: 1632 /min (klopt niet tov kickdown moment?!)
P2131 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Geen details beschikbaar

P0088 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: druk brandstofgallerij te hoog
Motor toerental: 2368/min
P1671 Snelheidsbegrenzing
Storing gegevens: informatie zonder samenhang
Motor toerental: 4608/min

Na een reset bleven de middelste twee over en heb ik nu het advies gekregen om mijn gaspedaal te vervangen (A 280 euro) en daar mee "hopen" ze dat het probleem weg is.

Wanneer ik deze error code opzoek, vind ik de volgende omschrijving van OBD

Faulty Accelerator Pedal (very unlikely)
Wiring Harness Issue
Faulty ECM
O2 Sensor(s)

Sinds ongeveer 4 dagen na de laatste tankbeurt en dus net voor het uitlezen heb ik dit probleem niet meer gehad: de auto rijdt alweer 1 1/2 week als vanouds maar ondertussen staat de vervanging van het pedaal wel in de planning voor volgende week en twijfel ik sterk of dit wel nut gaat hebben.

Mijn vraag: Komt de error code bij iemand bekend voor en hoe groot is de kans dat deze ook daadwerkelijk de oorzaak is van dit probleem, of is de ECM/O2 sensors (in combinatie met de brandstof?) of zelfs de brandstofdrukregelaar een logischer verhaal?

Auteur:  Menno [ 20 jul 2015 11:43 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Is dit een 2.0 HDiF ??

Hiervan gaat regelmatig het drukventiel van de brandstofinspuiting kapot.
Kan allerlei foutmeldingen opleveren , niet een al te duur onderdeel ...

Auteur:  Puravida1978 [ 20 jul 2015 13:27 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Klopt, is inderdaad een 2.0 HDIF

Kan dit ook het inhouden van de snelheid veroorzaken en.. is het op de een of andere manier te testen of dit ventiel de oorzaak is?

Auteur:  Menno [ 20 jul 2015 13:35 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Bij mij was het inhouden icm storing emissie , testen kan, met behulp van een diagbox

Auteur:  SaXoKe [ 20 jul 2015 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Puravida1978 schreef:
Goede morgen,
Regelmatig (maar niet altijd) wanneer ik snel accelereerde (meestal met Kickdown) hield de auto even in en genereerde dan een emissiestoring.

wat versta je onder inhouden?
Mijn 2.0HDiF (100kW-136pk) met handbak houd rond 2000tr vaak even in (klein schokje) Alleen geeft ie da bij mij niet als ik plankgas accelereer, maar wel als ik "rustig" optrek (en met t verkeer meerij).

Menno schreef:
Is dit een 2.0 HDiF ??
Hiervan gaat regelmatig het drukventiel van de brandstofinspuiting kapot.
Kan allerlei foutmeldingen opleveren , niet een al te duur onderdeel ...

Zou dat ook het probleem bij mij kunnen zijn? Misschien moet ik dat dan ook maar even voorleggen aan de garage.....

link naar mijn probleem:
viewtopic.php?f=54&t=16278
groeten,
Tom

Auteur:  Puravida1978 [ 21 jul 2015 10:57 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Hallo Menno,

De auto is uitgelezen en vervolgens gereset: is dat hetzelfde als gebruik maken van de diagbox?

Vandaag op een redelijk lege snelweg (lang leve de vakanties!) bij verschillende toerentallen weggetrokken zonder een enkel probleem, aarrggg!

Iemand nog enig idee of die brandstof ermee te maken gehad kan hebben?

SaXoKe,
Met inhouden bedoel ik dat de auto nauwelijks harder ging rijden ondanks kickdown.
Het ietwat inhouden bij acceleratie ken ik en hoort volgens mij bij de C5 (je kan kennelijk de auto laten chippen waarbij ze dit er uit tunen)

Auteur:  Menno [ 21 jul 2015 11:14 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Uitlezen bij de dealer gebeurt idd met een diagbox :)

Auteur:  Maarten [ 21 jul 2015 11:27 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Ik heb wel es gehoord dat vervuilde diesel problemen kan geven.
Eerste stap is in ieder geval storing uitlezen, dat is dus gebeurd. Wat ik wel raar vind is dat de storing is gewist zonder dat er gekeken is naar de oorzaak? Of is er geconcludeerd dat de storing éénmalig is geweest?

Auteur:  Menno [ 21 jul 2015 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Vaak te wijten aan tanken bij witte stations ( door restanten is er meer kans op vervuiling ) , ....
Met een HDi zou ik dat iig nooit doen , al zullen er hier weer genoeg zijn die roepen dat dit onzin is ;)

Brandstoffilter tijdig vervangen is dan ook ( zeker bij een HDi ) van belang.

Auteur:  Puravida1978 [ 21 jul 2015 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Emissiestoring C5 PH3 automaat

Auto krijgt alle beurten netjes op tijd met de benodigde filters etc, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Wat ik begreep is dat er gekeken is naar de errors, ze deze hebben gewist (bovenstaand lijstje waren de aanwezige errors)
Na het wissen kwamen de twee middelste terug waarna werd geconcludeerd dat het gaspedaal vervangen moest worden.

Als er daadwerkelijk kortsluiting in een potmetertje is die deze storing veroorzaakt, dan wil ik deze graag vervangen.
Ik vind het alleen zo vreemd dat het probleem nu alweer "zo lang" weg, dat dit net na het tanken is ontstaan en dat de uitgelezen error bij 1632 /min is geconstateerd?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/