Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

inhouden/bokken 2.0HDi 135
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16278
Pagina 1 van 11

Auteur:  SaXoKe [ 06 apr 2015 14:04 ]
Berichttitel:  inhouden/bokken 2.0HDi 135

:smt017
Woensdag moet ik met de C5 toch even naar de garage, dus daar vraag ik het ook even na, maar ik ga de vraag hier toch ook even stellen.

als ik met mijn C5 rustig optrek en met het verkeer meerij (dus normaal, traag rijdend) dan "bokt" ie vaak even rond de 2000tr/min.

Als ik sneller optrek, dus vlotter dan normaal, dan heeft ie nergens last van en trekt ie er lekker aan door.

Ergens heb ik eens horen zeggen dat t een "vuile" roetfilter zou kunnen zijn? Dat merk je vaker rond de 2000tr zei men me. Regeneren zou dan een oplossing kunnen zijn?

Ze heeft nu ongeveer 123.000km.

groeten,
Tom

Auteur:  willy4 [ 06 apr 2015 16:27 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

is uitlezen met de lexa

Auteur:  SaXoKe [ 06 apr 2015 19:53 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

hopelijk zien ze daar dan iets op Willy. Het is best vervelend dat ie dat heeft.
Het is eigenlijk op een toerental waar ik heel veel op rij....

Auteur:  BJG [ 06 apr 2015 20:15 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Inhouden rond 2000 rpm heeft bij de 2.0 HDiF vaak te maken met een traag reagerende egr-klep. dat is te zien aan de nominale en aangezogen luchthoeveelheden. Door die te vergelijken kun je snel zien of het de egr-klep is.
Regenereren van een roetfilter betekent gewoon dat de aanwezige roet wordt verbrand. Dat doet de auto zelf ook voortdurend, dus dat zal geen oplossing bieden.

Auteur:  SaXoKe [ 06 apr 2015 20:17 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

hoe kan ik die nominale en aangezogen luchthoeveelheden vergelijken?
EGR dacht ik zelf ook al aan.... (zelf dacht ik aan EGR, roetfilter of koppeling, alleen koppeling denk ik dat ik kan uitsluiten omdat ie t niet doet als ik "snel" optrek)

Auteur:  BJG [ 06 apr 2015 20:19 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Daar heb je een tester voor nodig (lexia of anders)
Geen EOBD tester. EOBD kent geen nominale luchthoeveelheid.

Auteur:  SaXoKe [ 06 apr 2015 20:24 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

ok, dank je.
Eens kijken wat ze woensdag daarover in de garage zeggen.

mijn EGR in de Saxo heb ik eens kapot gehad. Dat ding was toen niet meer vooruit te branden. Die bleef "vieze" lucht binnen krijgen.

Auteur:  edwin48 [ 06 apr 2015 22:12 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

misschien een gekke vraag maar heb je al eens naar je brandstof filter gekeken :?:

Auteur:  BJG [ 06 apr 2015 22:18 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

goeie :smt023

Auteur:  Sugar [ 08 apr 2015 11:49 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Hou ons eens op de hoogte s.v.p. Mijn 2.0 HDi vertoont dezelfde eigenschap: een beetje bokken rond de 1.800-2.000 rpm bij rustig accelereren. Wat mij bevreemdt is dat dit niet altijd voorkomt en ook niet op te roepen is. Ook lijkt het dat het fenomeen zich bij de premium-dieselbrandstoffen wat minder voordoet. Mijn garagist herkent het niet en heeft het bij berijden van mijn auto niet gemerkt (tja, het doet zich niet altijd voor, he?). De EGR-klep van 1.6 HDi is gevoeliger dan van de 2.0 liter en daarom vermoedt hij een andere oorzaak. Mocht het erger worden, kijken we verder. Op dit moment valt ermee te leven.

Auteur:  SaXoKe [ 08 apr 2015 12:43 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

k ben juist terug van de garage.
Ze hebben 1 of andere update uitgevoerd, en ik moest t maar eens in de gaten houden.

Juist onderweg naar huis merkte ik het weer op, dus ik rij dadelijk als ik mn boterhammetje op heb gegeten weer even terug. Zij hebben het tijdens een proefrit neit gemerkt, maar ik ga eens kijken of ze even mee willen rijden, dan kan ik hun tijdens het rijden even vertellen wat het juist is.

Auteur:  BJG [ 08 apr 2015 13:43 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Of de egr klep de oorzaak is kan worden gecontroleerd tijdens een proefrit met de lexia.
Door zoals gezegd de luchtwaarden te vergelijken.

Bij de 2.0 is juist licht inhouden bij rustig accelereren vrijwel altijd een gevolg van te hevige egr werking. Dat kan de klep zijn, de software, en soms ook een combinatie van beide.

Auteur:  Menno [ 08 apr 2015 19:06 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Gewoon gas geven heb je nergens last van :-) :-) :-)

Auteur:  goudfrank [ 08 apr 2015 19:12 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Helemaal mee eens Menno. :smt038

Auteur:  SaXoKe [ 08 apr 2015 19:24 ]
Berichttitel:  Re: inhouden/bokken 2.0HDi 135

Menno, daar heb je gelijk in, maar .....

op sommige momenten rijden er serieus slome, trage autootjes voor me en dan hangt ie net in dat toeren gebied......
Ook als moeder de vrouw en de kids meerijden is het niet altijd aangenaam om lekker veel gas te geven.... :(

Pagina 1 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/