Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Motor temperatuur probleem 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 13 mei 2014 15:14
Berichten: 79
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 III 2.2 HDiF 204 PK Automaat Exclusive Tourer
Opties: full leader, pack integral, navigatie, achteruitrijcamera, panoramadak, hydractive 3+
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13294CJ
Productienummer: 10517
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 366060
Kleur: Zwart
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motor temperatuur probleem
Op deze heerlijke vakantiedag was ik aan het toeren door zuid limburg. Een heerlijk zonnetje, bergje op en berge af... En dat is echt genieten met deze tourer automaat waarvan de teller na al weer op 283k staat. Letterlijk en figuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Totdat ik in Aken in een parkeergarage rijd. Binnen no time schiet de temperatuur naar max en komt de melding 'stop'. Dus auto geparkeerd en maar even de stad in gegaan. Wat mij direct al opviel is dat de koelventilator niets deed; vreemd.
Na een paar uurtjes door de stad slenteren, weer vertrokken. Voor de zekerheid de ruimte temperatuur op 'hi' gezet en de ruimte ventilator op maximaal gezet. De motor temperatuur ging vrij snel naar 7 blokjes, maar daar bleef het bij tijdens de rit door de stad; pfff, gelukkig. Verder op de snelweg de ruimte temperatuur weer op 20 ingesteld en de motor temperatuur bleef op 7 blokjes.
Aangekomen op het vakantiepark, moet ik de auto schuin op een heuvel parkeren en wederom binnen no time schiet de temperatuur omhoog naar max; heel vreemd. Maar nu dan wel direct de ruimte temperatuur naar 'hi' gezet en de ruimte ventilator op maximaal en de motor temperatuur zak snel naar 8 blokjes. Opvallend is weer dat de motor ventilator niet aanslaat.

En nu mij vraag om jullie hulp; ik ben elektronica techneut en heb altijd een multimeter bij me. Maar waar kan ik meten (bv op de relaiskast boven de accu) of de ventilator spanning krijgt?
Ik heb geen schema's, dus iedere info is welkom.

Groet Wilco

_________________
4x BX, 3x XM, 2x C5 PH3


17 maart 2015 19:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 13 mei 2014 15:14
Berichten: 79
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 III 2.2 HDiF 204 PK Automaat Exclusive Tourer
Opties: full leader, pack integral, navigatie, achteruitrijcamera, panoramadak, hydractive 3+
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13294CJ
Productienummer: 10517
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 366060
Kleur: Zwart
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Ik heb er zelf nog even over nagedacht en mijn vermoeden is dat het meest waarschijnlijk een probleem zal zijn van thermostaat dit niet open gaat. Ga dit deze week maar even laten verhelpen. Ik benieuwd of mijn vermoeden juist is...

Groet Wilco

_________________
4x BX, 3x XM, 2x C5 PH3


18 maart 2015 17:57
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Dat zou idd heel goed kunnen , laat maar even weten !! :-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 maart 2015 20:29
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 13 mei 2014 15:14
Berichten: 79
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 III 2.2 HDiF 204 PK Automaat Exclusive Tourer
Opties: full leader, pack integral, navigatie, achteruitrijcamera, panoramadak, hydractive 3+
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13294CJ
Productienummer: 10517
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 366060
Kleur: Zwart
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Afgelopen vrijdag ochtend heb ik zonder de problemen de reis van Limburg naar huis kunnen maken en bij tussenstop zag ik ook de ventilator draaien. Dus het lijkt erop dat de problemen verdwenen waren. Die zelfde dag nog wel mijn auto naar de Zwolse Citroen garage gebracht om bij voorbaat (op mijn initiatief) de thermostaat te laten vervangen.
De garage had nog wel even gebeld omdat ze de storingscodes hadden uitgelezen (ik had met mijn EL327 niets gevonden) en het bleek dat er 1 melding was van de ventilator. En eigenlijk wilde ze de thermostaat niet vervangen maar wel de ventilator voor ruim 400 euro. Omdat ik dit advies niet vertrouwde heb ik toch besloten om eerst voor het vervangen van de thermostaat te gaan. Het is nog vroeg om te oordelen, maar tot nu toe geen problemen, ook niet in parkeer garages ;)

Wat ik nu wel raar vindt is dat ik met mijn ELM327 geen storingscodes krijg en de garage wel..
Graag zou ik van iemand het elektrisch schema willen ontvangen van de aansturing van de ventilator; ik wil dat natuurlijk wel ff controleren..

Groet Wilco

_________________
4x BX, 3x XM, 2x C5 PH3


22 maart 2015 18:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 09 maart 2015 14:41
Berichten: 44
Auto: C5 2.2Hdi Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 284736
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Al de derde deze week. Dat kan geen toeval zijn....

Even een winlde theorie: zou de software van de thermostaat zo geregeld zijn dat bij een lage buitentemperatuur deze niet werkt?


22 maart 2015 19:04
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Een thermostaat is een dom mechanisch ding. Er komt geen software bij kijken.


22 maart 2015 19:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
er zijn wel thermostaten die electrische gestuurd worden :o
Afbeelding
dit is een voorbeeld


22 maart 2015 19:41
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Jawel maar niet in de 2.0


22 maart 2015 21:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor temperatuur probleem
Uit een posting van BJG van een paar weken geleden heb ik begrepen dat die "sturing" niks anders is dan een klein verwarmingselementje dat in de thermostaat zit.
Als dat geactiveerd wordt zal hij iets eerder openen.

Maar wat ik uit zijn posting ook begrepen heb is dat je zo'n thermostaat kunt vervangen door een klassiek exemplaar, en dan de stekker gewoon los laten hangen.

Overigens, als ik het goed zie in de stuklijsten van de 2.0i van de PH3 zit daar juist wél zo'n thermostaat op.
Dat is dan makkelijk te zien, er moet dan een stekkertje op zitten waarmee dat verwarmingselementje aangestuurd wordt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 maart 2015 02:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.