Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16124
Pagina 3 van 3

Auteur:  BJG [ 03 maart 2015 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Het lijkt mij verstandig dat hier even een echte specialist met kennis van THP naar gaat kijken.
er zijn teveel mogelijkheden om via het forum op het juiste spoor te komen denk ik.

Auteur:  roelbouwman [ 03 maart 2015 18:18 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Maar wie o wie?

Welk autobedrijf heeft nu /echt/ een specialist rondlopen die niet vervalt in allerlei zaken vervangen en hopen dat het goedkomt? Want dat was in de garantieperiode allemaal prima, ook al lostte het niets op. Maar inmiddels krijg ik natuurlijk wel de rekening. Als de auto het daarna ook echt weer als nieuw doet is dat natuurlijk prima, maarja, dat zou wel een novum zijn :-)

Nieuw Vennep? Of is er nog iemand dichterbij?

Heb trouwens net even een rit zonder lambdasonde gedaan (stekker los): geen verschil. Ben maar even bij de dealer in 's-Hertogenbosch langsgereden en meteen nieuwe bougies, luchtfilter en wat andere onderhoudsdelen meegenomen. Dadelijk eens onder de motorkap kruipen en dat doen.

Roel.

Auteur:  JW-C5 [ 03 maart 2015 19:09 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Even overleggen met JO lijkt me altijd verstandig.

Maar als ik me goed herinner heeft hij destijds exroosje, na ampele overwegingen doorverwezen naar een collega in Asd, die op zijn beurt weer goede relaties heeft met de importeur.
Dat leverde toen een praktisch kosteloze reparatie op......

Groet,
JW

Auteur:  roelbouwman [ 19 maart 2015 23:57 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en vandaag de turbo vervangen door een nieuwe. Vier uurtjes bezig geweest, prima te doen.

Oude turbo ziet er nog goed uit, maar waste gate sloot niet meer goed af en turbine is redelijk vervuild. Op zich wel allemaal oplosbaar, dus het is een goede reserve. Ik had met de oude turbo maximaal 1,4 bar druk op de inlaat, nu piekt 'ie naar 1,8 - 1,85 bar. Ook weer voelbaar vermogen op lage lage toeren, geen storingen (regelmatig P0299) meer.

Tot zover goed, maar het is nog steeds schokkerig. Volgende project wordt dus het laten reinigen van de inlaatkleppen met walnut blasting. Zijn er nog bekende adressen daarvoor? Voor schappelijke tarieven?

Groeten,

Roel.

Auteur:  robb [ 20 maart 2015 23:19 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Een kennis stuurde me ooit dit filmpje waarin getoond wordt hoe bij mijn C5 de kleppen zijn gereinigd.
:citrofiel

Auteur:  roelbouwman [ 21 maart 2015 03:28 ]
Berichttitel:  Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen?

Euh, dit is een reclamefilmpje van Tunap, niet een documentaire over de auto van jouw kennis :-). Ik heb volgende week een afspraak en blijf er zelf bij, zal wel kijken of ik wat foto's en wellicht wat video-opnamen kan maken.

Auteur:  BJG [ 21 maart 2015 11:51 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Het is idd een reclamefilmpje.
Maar het geeft goed weer hoe het gedaan wordt. De PSA dealers gebruiken inderdaad deze set.

Auteur:  roelbouwman [ 27 maart 2015 18:42 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Zojuist terug van de schoonmaakbeurt van de inlaatkleppen.

Auto rijdt weer super! Eindelijk vermogen en vloeiende acceleratie, zonder schokken of haperen. Ik denk dat ik zeker 40pk's meer heb. Voor het eerst weer harder dan 160 kunnen rijden (heel eventjes, sst) :-)

Voor de doe-het-zelfvers:

- Luchtslang van filter naar turbo verwijderen (eerst carterventilatie links, slang rechts en stekker los).
- Luchtslang aanzuiging luchtfilterhuis verwijderen
- Links op luchtfilterhuis 1xschroef (T25) los
- Luchtfilterhuis naar boven trekken en verwijderen
- Luchtslang van intercooler naar inlaatspruitstuk los (eerst connector los)
- Slang rechterzijde inlaatspruitluk losklikken
- Moeren inlaatspruitstuk verwijderen
- Aan onderzijde drie boutjes (sleutel 10mm) verwijderen. Kun je bij door een arm links en rechts van de uitlaat te steken. Gaat net, eventueel uitlaat verwijderen voor meer ruimte.
- Inlaatspruitstuk voorzichtig wegnemen. Moeten nog twee connectoren los.

Reinigen! In feite kun je dit met elk straalapparaat doen, waarbij je als straalmateriaal dus walnootgruis / zaagsel gebruikt. Zorgen dat de kleppen dichtstaan voor de cilinder waaraan je wilt werken, overige cilinders dichtproppen, stofzuiger erbij en stralen maar.

Daarna weer alles terugmonteren.

Zelf geen zin in en de dealer te duur? Ik ben bij Pascal Automotive Diagnostics in Hellevoetssluis geweest. Dit was zijn eerste Citroen, maar ik had hem gevonden via de Miniclub, die natuurlijk precies dezelfde motor gebruiken. Kostte EUR 275 inclusief, uurtje of 4 tot 4,5 werk. Maar hij is nu geoefend op de C5, dus het moet de volgende keer wellicht sneller kunnen :-).

Auteur:  BJG [ 27 maart 2015 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Dat loshalen van de onderdelen is het eenvoudigste ;)

Goed schoonstralen is wel een kunst. Via het bougiegat moet de schaduwzijde van de kleppen worden gecontroleerd met een endoscoop. Daar blijft vaak vervuiling zitten.
Als je verstandig bent dop je na deze actie de achterste carterontluchting af.

Auteur:  roelbouwman [ 30 maart 2015 16:54 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Afdoppen is gedaan. Vanaf de binnenzijde kijken lijkt me niet zo heel zinvol. Immers, je straalt met de kleppen gesloten. Vervuiling aan de binnenkant bereik je dus sowieso niet.

Auteur:  BJG [ 31 maart 2015 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen

Uiteraard de klep openzetten, en dan van via bougiegat kijken. ;)

Mijn ervaring is dat er nog heel veel vuil aan de achterkant (schaduwzijde) van de klepsteel blijft zitten terwijl je vanaf de inlaatkant een brandschone klep ziet.
Even spelen met het straaltuitje, wat krabben met een (zelfgemaakt) krabbertje, en opnieuw kijken via het bougiegat of het gelukt is biedt het beste resultaat.

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/