Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen?
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Bij de THP heb je het over EGR vervuiling door klepoverlap.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 maart 2015 20:10 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Hij staat inmiddels op ruim 110k, zal het profiel even wijzigen..
Vandaag de leiding vervangen. Alles weer olievrij gemaakt, kan weer zonder rook rijden. Van onderaf inderdaad prima bereikbaar nadat de katalysator eraf was en de hitteschilden. Wel een hoop roestige bevestigingboutjes waar al die kunstof kappen aan de onderkant mee vastzitten hoor, dat Citroen daar geen fatsoenlijk rvs voor gebruikt..
Het zou trouwens wel eens kunnen dat die wastegate toch hinder had van die pakking. Nu in ieder geval vrij met een nieuwe pakking. Ga zo even een stukje snelweg proberen, het leek iig niet veel uit te maken net, maar ik zat midden in de spits, dus kon niet veel testen.
Kan het nog zijn dat de klep die de wastegate bedient kapot gaat door een blokkade? Dat is een elektrische klep. Hoe kan ik de werking daarvan testen?
|
02 maart 2015 20:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
|
02 maart 2015 20:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
De wastegate wordt met vacuüm bediend (wel via een elektroklep) die gaan niet echt heel vaak stuk. De dumpvalve is geheel elektrisch en hebben af en toe een mechanisch probleem.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 maart 2015 22:34 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Net even een testritje. Vermogen blijft nog steeds achter, was dus niet een toevallige oplossing voor dat probleem. Maar wel weer helemaal oliedicht. Eerst maar eens een keer reinigen. Weet iemand wat het voorgeschreven middel is?
|
02 maart 2015 22:56 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Hmm.. nu ik kritisch ga kijken zie ik een hoop verdachte zaken. Spruitstuk wordt roodgloeiend na een ritje van een paar minuten (wel even flink op z'n donder gegeven). Normaal? Of wellicht toch een timing issue met de ontsteking?
|
03 maart 2015 02:00 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Visueel rood gloeiend? Lijkt me niet heel waarschijnlijk...... Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
03 maart 2015 07:58 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Lijkt me sterk. Dan moeten je kleppen lekken of je moet raketbrandstof hebben getankt8-)
|
03 maart 2015 08:11 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Loopt de motor te arm... Zag je vroeger een stuk beter, voor het plastic deksel tijdperk.
|
03 maart 2015 11:38 |
|
|
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Iceman schreef: Visueel rood gloeiend? Lijkt me niet heel waarschijnlijk...... Greetz Iceman Jep, visueel roodgloeiend. Ook het bovenste deel van de katalysator. Zoals ik het begrijp kan dat drie oorzaken hebben: - te late ontsteking: brandstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur - te arm mengsel: veel zuurstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur Maar wat veroorzaakt dit? Kan dat weer een issue met de distributieketting zijn? Of wellicht iets eenvoudigers zoals een defecte lambda sonde of een defecte kat? Storingshistorie: 0k: nieuw, altijd al een kleine trilling 30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc) 60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder) Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het. 90k-100k: regelmatig storingsmelding. Ging ook vanzelf weer weg. Met name een keer een cyclus die is toegeschreven aan een tank brandstof met biobijmenging. Boven de 130 viel de auto standaard naar noodloop. Is inderdaad na een tankje of twee, drie weer over gegaan. Vermogensopbouw bleef altijd enigzins schokkerig, nu nog steeds en ik heb sinds ca 35-40k het idee dat er van de 155pk's nog maar hooguit 110 tot 120 over zijn. Maar nogmaals, de dealer verklaarde mij altijd enigzins voor gek. Ik kwam elders de tip tegen om de connector van de lambdasonde eens los te trekken en te rijden. Is zo'n test waardevol? Zoja, zou het dan alleen om de bovenste, de onderste of beide sensoren gaan?
|
03 maart 2015 12:41 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Kan wel hoor (foto is niet van een Cirtoën....)
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
03 maart 2015 13:08 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Oei dat is heet, lijkt mij echt niet normaal. Brandweer bellen!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 maart 2015 13:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
roelbouwman schreef: ......Storingshistorie:
0k: nieuw, altijd al een kleine trilling 30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc) 60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder)
Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het...... Is er bij die gelegenheden wél wat aan gedaan? En is ooit de ketting vervangen? PSA heeft in de loop van de tijd ook een SW-update doorgevoerd op het motormanagement. Daarbij werd de klep-overlap veranderd waardoor er minder EGR vervuiling op zou moeten treden in het inlaatgedeelte van de kop. Weet je of dat ook bij jou gedaan is? Voorts heb ik uit het relaas van exroosje begrepen dat hij ook bezig geweest is met de carterventilatie. Dat is ergens te vinden in zíjn draadje. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 maart 2015 13:40 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 maart 2015 13:57 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Yep,
da's om te voorkomen dat er oliedrab vanuit het carter op de inlaatkleppen gedumpt wordt . Da's preventief. Het lijkt op de modificatie die Cit zelf heeft uitgevoerd met een nieuw klepdeksel die op sommige THPs is doorgevoerd. De mijne is echter veel simpeler, gewoon afdoppen (er is nog een ventilatie namelijk die gunstiger uitkomt)
Ik heb regelmatig met biobrandstof gereden, maar daar nooit dingen als noodloop van gehad (en ik ben zelfs flink boven de 10% geweest door zelf E85 bij te mengen - da's een goedkope octaanbooster).
De laatste 40K km rij ik overigens uneventful op euro95 van de Esso. Voor zover ik kan beoordelen trekt mijn THP prima , maar ik heb wel een automaat die veel uitfiltert.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
03 maart 2015 14:37 |
|
|
|