Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 17 feb 2012 20:37
Berichten: 3
Auto: Berline 1.6 eHDI 11O EMGV6 Airdreame Seduction
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 78000
Kleur: Grijs Haria


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
zoals ik eerder al schreef was het bij mij tot tweemaal toe opgelost met een update en hoop dat het bij u ook zo loopt. Jammer genoeg is het probleem telkens ook weer terug gekomen en daarom denk ik dat het zeer leerrijk zou zijn als je aan de weet zou kunnen komen welke softwareversie er nu geïnstalleerd is en welke update er wordt geladen. Als we dan nog iemand vinden die het verschil kent tussen de twee versies (welke parameters er verschillend zijn ... ) dan weten we meteen waar het schoentje wringt.
Ik weet niet of uw dealer zo diep wil of kan graven en of deze info überhaupt voor iemand beschikbaar is maar vragen kan alvast geen kwaad.
"Open source" zal de software wel niet zijn maar weet iemand misschien of de parameters voor de EGR te zien en eventueel aan te passen zijn via de diagbox?
Ik weet dat de tuners er in slagen om de software zodanig te doorgronden dat ze in staat zijn om de EGR-werking lam te leggen, incl. de bijhorende alarmen, maar ik heb een sterk vermoeden dat een gulden middenweg tussen volledig lamleggen en "te scherp stellen om de normen te halen", veel zou oplossen.


03 nov 2014 20:38
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Heb mijn auto gisteren naar de garage gehad en men heeft de injectoren opnieuw ingeleerd.
Er is geen motorsoftware update gedaan waarschijnlijk omdat mijn auto al over de nieuwste software beschikt.
Heb gisteren al een vrij lange rit met de auto gemaakt maar kan eigenlijk geen verschil merken.
Het stoten heeft zich de laatste paar weken ook niet meer voorgedaan. Het is dus wel een temperatuur gerelateerd probleem. Zodra de buitentemperatuur onder de 17 graden zakt is het probleem verdwenen als sneeuw voor de zon.
Naja.....ik zal nu lang moeten wachten alvorens ik kan testen of het probleem daadwerkelijk opgelost is want de eerste paar maanden zal de temperatuur niet meer boven de 17 graden komen :( .
De auto loopt verder prima dus we gaan maar gewoon lekker door met kilometers maken. :cit4


12 nov 2014 20:11
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 15:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Kijk, willy4 schreef niet voor niets:
willy4 schreef:
lees hem eens uit met de diagbox, en desnoods met de diagbox eraan gaan rijden en naar de parameters kijken.


Als ik jou was, zocht ik een streek of land op waar je wel die temperatuur kunt gebruiken om de fout opnieuw op te roepen.

Met name het advies om live data te meten, geeft de zekerheid die je zoekt!
Mijns inziens is wachten met kans op het verlopen van je garantie een slechte optie.

M vr gr vanuit de Ardèche

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


13 nov 2014 00:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Ik ben het helemaal met je eens :smt023

Nu geen actie ondernemen betekent dat je volgend voorjaar waarschijnlijk voor dezelfde problemen komt te staan, en dan kun je fluiten naar een garantieclaim :(

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 nov 2014 00:31
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
"Als ik jou was, zocht ik een streek of land op waar je wel die temperatuur kunt gebruiken om de fout opnieuw op te roepen."

Moet ie wel even stevig doorrijden! :lol:

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


13 nov 2014 00:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Citaat:
Als ik jou was, zocht ik een streek of land op waar je wel die temperatuur kunt gebruiken om de fout opnieuw op te roepen
:smt023

L A : Ik zie in je profiel dat je in de Ardèche woont! Misschien een keer een ideetje om langs te komen bij jou voor een korte vakantie? Tenminste als ik daar ergens een goedkoop appartementje kan huren voor een week :smt169
Kan ik direct kijken of het probleem zich weer voordoet :D .

Eigenlijk maak ik me er niet al te druk over. De auto loopt nu perfect en heeft dat eigenlijk altijd al gedaan. Sterker nog, dit is, tot nu toe, de meest probleemloze auto die ik ooit heb gehad en dan te bedenken dat ik heel wat jaartjes Japans heb gereden!
Het inhouden/stotteren zoals ik in dit topic heb beschreven is wel lastig als het voorkomt en ik zou het natuurlijk het liefst helemaal opgelost zien. Naja....misschien heeft het inleren van de injectoren wel geholpen maar daar de temperatuur momenteel niet meer boven de 17 graden komt kan ik het niet testen. Aan de andere kant kwam het inhouden maar sporadisch voor en is na een paar minuten ook weer helemaal weg. Sterker nog; het schijnt zelfs een producteigenschap van deze motor te zijn. Ik lees er wel meer over en dan vooral op de Franse fora. Zojuist nog kwam ik een erg interessant artikel tegen op Caradisiac waarin iemand precies dezelfde symptomen beschreef zoals ik ze ook ervaar.
http://www.forum-auto.com/marques/citro ... 34584.html

Ook in dit geval doet het probleem zich voor tussen de 17 en de 33 graden. Ook in dit geval werden de injectoren opnieuw ingeleerd. Het probleem is dus wel bekend bij Citroën!

Gewoon maar eventjes afwachten dus en ondertussen lekker genieten van deze fijne C5. :cit4


14 nov 2014 14:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Sinds de temperaturen weer boven de 17 graden liggen doet het probleem met het inhouden en bokken van de motor tussen de 1700 en 2000tpm zich helaas weer voor. Het zijn exact dezelfde symptomen als 2 jaar terug. Dus ook weer na zo'n 10 minuten rijden in de opwarmfase heftig inhouden in vooral de 3de versnelling zo rond de 1700tpm tot 2000tpm. Het erge is nu dat het probleem van het inhouden zich langer voor blijft doen dan 2 jaar terug. Kan ook zijn dat ik het nu meer merk aangezien ik nu een andere route naar mijn werk rijd dan voorheen. Toen zat ik na 10 minuten al op de provinciale weg met constante hogere snelheden en merkte je het stoten niet meer. Nu rijd ik zo'n 20 minuten tot een half uur in de bebouwde kom met steeds weer optrekken en afremmen. Iedere keer dat ik weer moet optrekken doet het gebok en gestoot zich weer voor. Zo erg zelfs dat ik de auto op deze manier onrijdbaar vind en zelfs verkeersonveilig.
Ik ben bij de Citroën dealer geweest. Dezelfde als die waar ik 2 jaar terug ook was. Deze stelde voor, na een diagnose die op zichzelf al bijna 100 euro kost, de injectoren weer opnieuw in te leren. Naja, de conclusie uit die diagnose wist ik zelf 2 weken terug ook al aangezien de symptomen exact dezelfde zijn als 2 jaar terug. Ik stelde toen bij de balie voor om maar direct de injectoren opnieuw in te gaan leren. Maar nee, er moest en zou eerst een uitgebreide diagnose moeten worden gesteld. In mijn ogen pure geldklopperij en de klant op onnodige onkosten jagen. Naja, die 100 euro ben ik nu al kwijt. Het inleren van de injectoren zou mij meer dan 300 euro gaan kosten met de garantie dat ze geen garantie konden geven dat het probleem dan wel opgelost zou zijn. Dit heb ik dus maar niet laten doen.
Ondertussen staan de Franse Citroën en Peugeot fora boordevol met berichten over exact ditzelfde probleem. Een voorbeeld: http://www.forum-peugeot.com/Forum/foru ... _364_7.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier wordt bericht over inhouden en stoten tussen de 1700 en 2000 tpm dat zich alleen voordoet bij temperaturen boven de 17 graden.
Verder blijkt dus dat deze motoren, de 1.6 HDI met 92, 112/115pk, tussen eind 2011 en begin 2014 grote problemen hebben gehad met de Continental/Siemens injectoren en dat die dingen massaal zijn vervangen en dit tenminste in Frankrijk is gebeurd onder gehele of gedeeltelijke coulance: http://www.largus.fr/actualite-automobi ... 55385.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Citaat:
De fin 2011 à début 2014, PSA a vécu une période difficile (remplacement d’injecteurs à la pelle) liée à des défaillances de son fournisseur Continental. Des soucis que Citroën et Peugeot tentent de minimiser les conséquences financières en prenant en charge tout ou partie des frais de réparations.

Blijkbaar is er dus hier gewoon sprake van een ordinaire productiefout. Het probleem valt eigenlijk alleen maar op te lossen door alle 4 de injectoren te vervangen wat voor een klant al snel een kostenplaatje bedraagt à 2000 euro :o ! Ik lees dat 1 nieuwe injector al 380 euro kost, dat keer 4 plus dan nog de montagekosten die al snel 400 euro bedragen.
Vanmorgen opnieuw de auto gebruikt en het bokken en inhouden was weer lange tijd aanwezig. Zoals op de Franse fora omschreven maakt ook mijn auto tijdens het optrekken een soort hoestend en proestend metaalachtig geluid dat ook afkomstig blijkt te zijn van niet goed werkende injectoren.
Conclusie, al met al dus weer een heleboel onkosten. De laatste tijd meerdere gekke dingen en onkosten gehad met deze auto. Onder andere vliegen mij op de autosnelweg bij een beetje wind namelijk om de haverklap de sierlijsten rond de voorruit om de oren. 1 keer zelfs hierdoor bijna schade veroorzaakt aan een achterligger die de metalen lijst op de motorkap kreeg. Al met al ben ik er nu wel een beetje klaar mee. De auto moet nog maar even door horten en stoten. Ik investeer er geen stuiver meer in. Na een redelijk goed begin met deze auto is het het laatste half jaar 1 groot drama geweest. Citroën maakt ook deze keer weer bij mij haar onbetrouwbare reputatie volledig waar. Bij mij moet een auto het gewoon doen en vooral betrouwbaar zijn en weinig onkosten met zich meebrengen. Daarom staat over een paar maandjes bij mij weer een nieuwe Honda Civic voor de deur. Lekker terug naar mijn oude vertrouwde betrouwbare merk waarmee ik in 10 jaar tijd geen enkele onkosten heb gehad en bij een Honda dealer die after sales nog wel hoog in het vaandel heeft staan en geen honderden euro's in rekening brengt zonder daarvoor maar iets te doen
Oa. heb ik een Accord over de 3 ton gereden zonder 1 enkele reparatie. Kijk, zo kan het dus ook!


15 jun 2016 12:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Je vorige posting hierover was van november 2014.
Betekent dit dat je er in 2015 geen last van gehad hebt?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 jun 2016 12:39
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Gewoon even langs een dieselexpert.
Goedkoper dan de dealer en als het er op aan komt stuurt de dealer de auto ook naar de dieselexpert.

Overigens is 3ton helemaal niets voor een psa diesel.
Je hebt gewoon pech (en een middelmatige dealer)


15 jun 2016 12:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
jammer dat het zo gaat, dit is echt niet nodig allemaal op deze manier:
sierlijsten horen vast te zitten en te blijven.
Het horten en stoten is gewoon oplosbaar

En inderdaad 300 k km zonder reparaties kan ook bij een onbetrouwbare Citroen, mijn auto heeft 400 k geredeb met een 16HDi zonder maar één defect aan de auto te hebben gehad. Slechts een DMF en een koppeling vervangen

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 jun 2016 14:20
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Citroenfan39 schreef:
... Maar denk ook niet dat de LMM al stuk is. Dan had ik zeker storingsmeldingen gehad.
Auto heeft immers ook nog maar 65 tkm gelopen.


LuchtMassaMeter geeft geen storingsmeldingen, niet aan jou op het scherm en ook niet aan de Lexia. Er kan wel een melding komen die kan wijzen op een probleem met de LMM. Je moet alleen wel een goede garage/ervaren monteur hebben om die melding te kunnen koppelen aan de LMM want voor je het weet zetten ze er een nieuwe turbo in terwijl dat niet nodig is.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


15 jun 2016 15:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
JW-C5 schreef:
Je vorige posting hierover was van november 2014.
Betekent dit dat je er in 2015 geen last van gehad hebt?

Groet,
JW


Inderdaad, vorig jaar tijdens de warme dagen geen last van gehad.
Mij lijkt het dat er iets in het motormanagement veranderd tijdens warme dagen. Lijkt wel of de motor nu opeens ook erg "arm" loopt en te weinig brandstof krijgt. Het zal toch niet een soort sjoemelsoftware zijn zoals bij VW :lol: ? Want 1 ding moet ik zeggen, het ding rijdt nu wel ongelofelijk zuinig! Maar wat heb je daaraan als het gepaard gaat met gebonk, gestoot, inhouden, kortom, een niet rijdbare auto. Er gaat in ieder geval iets niet goed bij de aansturing van de inspuiting wat ook duidelijk te horen is als je accelereert met het raam iets los en in de buurt komt van de 1700tpm. Zoals ook omschreven wordt op de Franse fora hoor je dan een luid blikkerig geratel vanuit de motor dat afkomstig lijkt uit de injectoren.

Citaat:
Het horten en stoten is gewoon oplosbaar

En inderdaad 300 k km zonder reparaties kan ook bij een onbetrouwbare Citroen, mijn auto heeft 400 k geredeb met een 16HDi zonder maar één defect aan de auto te hebben gehad.


Het horten en stoten is inderdaad oplosbaar. Eenvoudigweg door 4 nieuwe injectoren te laten monteren à 2000 euro. Garage stelt voor maar weer opnieuw de injectoren in te leren à 300 euro+ met de garantie dat ik geen garantie heb dat het probleem dan is opgelost. Vorige keer is dit ook gedaan echter nu is het probleem wel weer terug en om nu om de 1 1/2 jaar alleen al 300 euro te moeten investeren om dit probleem tijdelijk op te lossen?
Tja, ik hoor van meer mensen hosanna in den hoogte verhalen over hun Citroën. Echter, ik ga toch liever uit van mijn eigen ervaringen met dit merk en die van mensen in mijn omgeving en die zijn tot nu toe helaas allesbehalve goed. Ik kan zeggen dat ik de laatste 2 maanden meer problemen met deze relatief jonge C5 heb gehad dan in 10 jaar en in totaal 350.000km Honda ervaring maar dat is niet waar. Ik heb in die 3,5 ton aan kilometers met 2 Honda's namelijk geen enkel mankement gehad maar dan ook echt niets. Alleen onderhoudsbeurten en setjes banden. Toen na 4 jaar de velgen van de Accord wat blas begonnen te worden heb ik dit gemeld bij de Honda dealer. Deze vroeg of ik een foto van een velg wilde sturen. Een uur later belde de garage mij op dat ik de auto dezelfde dag nog kon brengen. Ik kreeg leenvelgen van hun en kon zo verder rijden. Mijn eigen velgen werden gezandstraald en opnieuw gespoten. Ze kwamen terug als nieuw. En dit na 4 jaar, buiten de garantieperiode en totaal kostenloos. Kijk, zo kan het dus ook hè om maar een voorbeeld te noemen. Veel Citroën rijders pronken met hun behaalde hoge kilometerstanden echter, zij vertellen er niet bij welke onkosten zij hebben gemaakt om die stand te halen. Kijk, zelfs met een oude Lada haal je de 3 ton wel, mits je maar flink blijft investeren.
Een tien jaar terug ook al Citroën gereden en ook toen liep ik tegen grote problemen aan met de auto en ook toen verbaasde mij de arrogante, klantonvriendelijke houding van mijn toenmalige Citroën dealer die vooral goed was in het uitschrijven van torenhoge rekeningen en niet nakomen van afspraken. Zei ik er op een nette manier wat van dan kreeg ik nog een grote bek toe. Ook mijn huidige Citroën dealer handelt weer op dezelfde zeer klantonvriendelijke wijze en lijkt maar op 1 ding uit te zijn en dat is vooral gappen van de klant, want, op een andere manier kan ik het helaas niet omschrijven. Monteur heeft zeggen en schrijven misschien een kwartiertje met de auto rondgereden en daarvoor wordt gewoon 100 euro in rekening gebracht! Voor het inleren van een paar injectoren vraagt men gewoon een schandalige 300 euro! Laat ik dit doen dan ben ik dus een dikke 400 euro kwijt en met een beetje pech krijg ik de volgende dag hetzelfde probleem weer op mijn bord. Is deze manier van handelen dan toeval of hoort dit gewoon een beetje bij dit merk vraag ik mij dan af.
Het vertrouwen in deze auto ben ik in ieder geval volledig kwijt en kan ook niet zeggen dat ik er nog echt rustig in zit. Vooral tijdens het schokken waarbij je bijna door de voorruit wordt gelanceerd heb ik het idee dat de auto ieder moment kan blijven staan. Misschien stel ik me dan aan of ben ik verwend geraakt door de betrouwbaarheid van mijn Honda's maar ik vind dat dit probleem en de andere problemen die ik tot nu toe met deze auto ervaren heb niet mogen voorkomen bij een nog relatief jonge auto met nog geen ton op de teller en die daarnaast ook nog ééns perfect wordt onderhouden, rustig en netjes wordt warm gereden, waarmee alleen maar lange afstanden worden gereden en waarin de duurste premium brandstof wordt getankt.
Denk ook dat de huidige diesels gewoon over-engineered zijn. Die dingen moeten gewoon aan zulke zware milieu eisen voldoen en worden met enorm complexe techniek uitgerust (egr, roetfilters, adblue toevoeging etc) om maar aan die eisen te voldoen dat de betrouwbaarheid er niet op vooruit gaat. Mijn volgende Honda Civic is uitgerust met een gewone 1.8 liter motor. Zonder turbo, zonder roetfilter, zonder ingewikkelde (sjoemel) software zonder distributieriem maar met onderhoudsvrije ketting. Wat er niet op zit kan immers ook niet kapot en de motor zelf heeft ondertussen zijn betrouwbaarheid allang bewezen. Denk dat de diesel echt op z'n retour is. Saillant detail, ik was laatst in Parijs. Opvallend is dat je er gewoon zowat geen Citroëns, Peugeots of Renaults meer ziet die als taxi worden ingezet. Ze zijn allemaal vervangen door Priussen. Toyota lijkt ondertussen wel een Frans merk te zijn :D . Als je dan een chauffeur vraagt waarom is hun antwoord: teveel problemen met diesels van Franse makelij. Dat zegt voldoende volgens mij.


15 jun 2016 19:00
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Excuses moi...
Maar dat is complete nonsens.

Xudte: 450000
Xudte: 386000
Dw10ted: 336000
Dv06: 305000
Dw10ted: 439000

En de huidige staat op 315000
Alleen onderhoud, zonder olieverbruik

Ik deed ze niet weg vanwege motorslijtage maar omdat ik wat anders wilde.


15 jun 2016 19:32
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Citroenfan39 schreef:
Het horten en stoten is inderdaad oplosbaar. Eenvoudigweg door 4 nieuwe injectoren te laten monteren à 2000 euro. Garage stelt voor maar weer opnieuw de injectoren in te leren à 300 euro+ met de garantie dat ik geen garantie heb dat het probleem dan is opgelost.

Goedkoop zijn de injectoren niet, maar ook weer niet zo duur als je dealer je voorspiegelt.
Ga naar een goede dieselspecialist, die kan ze testen en opnieuw inleren.
Dat inleren stelt niet veel voor, hooguit 10 minuten werk met de laptop, is gewoon een waarde invullen die bij de injector hoort.
Hoeft normaal gezien alleen als je een injector vervangt, die waarde gaat niet uitzichzelf verloren.

Weet je zeker dat de dealer € 300 voor alleen inleren vraagt ?
Of is dat demontage, testen, montage en eventueel inleren, dan is € 300 een normaal bedrag.


15 jun 2016 22:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Citaat:
Goedkoop zijn de injectoren niet, maar ook weer niet zo duur als je dealer je voorspiegelt.
Ga naar een goede dieselspecialist, die kan ze testen en opnieuw inleren.
Dat inleren stelt niet veel voor, hooguit 10 minuten werk met de laptop, is gewoon een waarde invullen die bij de injector hoort.
Hoeft normaal gezien alleen als je een injector vervangt, die waarde gaat niet uitzichzelf verloren.

Weet je zeker dat de dealer € 300 voor alleen inleren vraagt ?
Of is dat demontage, testen, montage en eventueel inleren, dan is € 300 een normaal bedrag.

Nee, nee, niets geen demontage en testen, echt 300 euro voor alleen inleren. Overigens zei de monteur tegen mij dat het inleren minimaal 300 euro zou bedragen dus zou ook zomaar opeens kunnen uitkomen op zo'n 350 tot 400 euro!
Denk niet dat een dieselspecialist hier iets mee kan. Ik ben namelijk ook bij meerdere Peugeot dealers geweest met de gedachte dat Peugeot precies dezelfde techniek en software toepast als Citroën. In feite is iedere Citroën een Peugeot met een andere carrosserie en interieur. Omgekeerd trouwens ook. Antwoord van de Peugeot dealers was dat ze hier niets mee konden en dat ik hiervoor toch echt bij de Citroën dealer moest zijn. Ik neem aan dat ze echt wel de waarheid spreken aangezien die Peugeot dealers ook graag geld willen verdienen en echt geen klanten/omzet laten lopen. Alleen de testkast bij de Citroën dealer accepteert het vin-nummer van mijn auto volgens de Peugeot dealers. Bij het invoeren van het vin-nummer van mijn auto zou het al mis gaan. Dus, lijkt me sterk dat de "algemene" testkast van een dieselspecialist dan opeens wel het vin-nummer van mijn Citroën accpeteert en zij binnen 10 minuten met een laptop het probleem wel opgelost krijgen.
Vanmorgen naar het werk overigens weer een gestoot en gebok van jewelste. Auto is gewoon bijna niet meer mee te rijden. Mijn gedachte was om dit probleem opgelost te krijgen voor de auto over zo'n 2 maanden van eigenaar verwisselt. Ik zet niet graag deze ondeugdelijke auto bij de Honda dealer voor de deur. Wat zal zijn reactie zijn als hij ermee gaat rijden, of deze kapotte auto aan een handelaar of klant verkoopt? Maar 300 à 400 euro is het mij echt niet meer waard. Als de auto 's morgens inhoudt en bokt dan trap ik het gas gewoon vol in en na een hoop lawaai, geklapper en gestoot gaat ie dan op een gegeven moment wel weer vooruit. Als het even kan nu met dit mooie weer pak ik gewoon lekker de fiets en laat het loeder gewoon op de oprit staan.

Citaat:
Excuses moi...
Maar dat is complete nonsens.

Xudte: 450000
Xudte: 386000
Dw10ted: 336000
Dv06: 305000
Dw10ted: 439000

En de huidige staat op 315000
Alleen onderhoud, zonder olieverbruik

Ik deed ze niet weg vanwege motorslijtage maar omdat ik wat anders wilde.

Excusez moi, vind je het erg dat ik van dit soort verhalen niets meer geloof? Waarom staat dit forum dan vol met probleemverhalen. En niet alleen dit forum, kijk ook ééns op Planète Citroën of de Duitse en Britse Citroën fora..... Het is één en al problemen wat de klok slaat. Op de fora van Honda wordt alleen gediscussieerd over tuning en aankooptips en over hoe je het ding zo mooi mogelijk kan oppoetsen. Dat zegt toch wel wat denk ik.
Niet dat ik een hekel heb aan Citroën, anders had ik er ook geen gekocht, want als het ding rijdt rijdt het echt heerlijk. Maar de problemen van de laatste maanden, de problemen die ik met mijn vroegere Citroëns had en vooral de arrogante houding van de dealers maakt dat ik never en nooit geen Citroën weer koop. Een voorbeeld: een jaar geleden was ik met een kennis bij de Citroën dealer in Apeldoorn (Coolen). Kennis had wel interesse in een C5 1.6 THP. Toen wij de verkoper aanspraken op de eventuele problemen met de THP motor was zijn antwoord letterlijk: "u denkt toch niet dat ik nog garantie ga geven op deze motor? :shock: ". En dat terwijl wij het nog niet eens over garantie hadden gehad. Wij keken elkaar verbaasd aan en zijn daar hard weg gelopen. Bij een andere Citroën dealer konden we wel een proefrit met een auto maken maar dan moest de verkoper wel eerst de zekerheid hebben dat we ook daadwerkelijk het verkoopcontract zouden gaan ondertekenen. Mijn kennis was stomverbaasd en had dit nog nooit meegemaakt. Hij heeft een paar weken later gekozen voor een Toyota Avensis en rijdt daar nu alweer bijna een jaar tevreden en zonder problemen in rond.
Mijn eigen ervaring is ook dat de Citroën dealers over het algemeen, en ik spreek uit eigen ervaring, super arrogant zijn en vooral heel erg goed zijn in het uitschrijven van peperdure rekeningen zonder je probleem op te lossen.
Over 2 maanden is het gelukkig afgelopen met deze C5 voor mij. Koop trouwens ook nooit geen diesel auto weer. Hoeveel kilometers je ook rijdt, met een benzine auto ben je altijd goedkoper uit. Ik moet elke maand alleen al bijna 140 euro overmaken aan wegenbelasting. Als je erg veel rijdt dan haal je dat er misschien op den duur wel weer uit. Maar wat de meeste mensen niet incalculeren zijn de veel hogere onderhouds en reparatiekosten waartegen je met een diesel op den duur geheid tegenaan loopt. Neem alleen maar ééns het vervangen van het roetfilter, het bijvullen van de eolys tank, de EGR klep die op duur geheid vervuilt raakt en misschien de turbo die het op den duur kan begeven. De dieselmotoren van PSA bezitten allen ook nog eens een distributieriem die je moet laten vervangen. Gezien de uurtarieven die de Citroën dealer rekent zal dat allemaal geen koopje zijn! En dan de reparaties en de ellende die je er zo nog bij krijgt zoals ik nu met die injectoren en software. Allemaal zaken waar ik strak met mijn Civic 1.8 niet tegenaan loop. Simpelweg omdat die zaken er gewoon niet op zitten. Die diesels zijn gewoon super gevoelig en worden met allerlei kunst en vliegwerk zo gebouwd dat ze zo weinig mogelijk uitstoten. Dit alles met als gevolg dat de betrouwbaarheid in het geding komt veroorzaakt door de complexiteit van zo'n motor. Voorbeeld valt te lezen op de Franse fora betreffende de injectoren op de 1.6 HDI's van eind 2011 t/m begin 2014. PSA moest aan de EuroV eisen voldoen en heeft toen bij Continental/Siemens snel injectoren laten ontwikkelen/ingekocht die niet ééns fatsoenlijk getest zijn in de praktijk. Gevolg is dat naderhand dus de klanten met de problemen zitten. Nee, betrouwbaarheid is echt een issue geworden. Niet voor niets zie je in Parijs geen Franse (diesel) auto meer als taxi. Het is één en al Prius wat de klok slaat! Bijkomend nadeel van een dieselauto is nu ook nog dat de inruilwaarde sterk gekelderd is. Wie koopt er nu nog een diesel na dieselgate en gaat de torenhoge belasting die de overheid in rekening brengt voor een diesel betalen? De nieuwste benzinemotoren verbruiken vaak niets meer dan een diesel.
Ik zie mij met de C5 1.6 HDI die ik nu bezit na alle ellende van de afgelopen maanden en hoe het ding nu loopt de 2 ton echt niet probleemloos halen. Sterker nog, ik heb het gevoel dat ik de eerste honderdduizend nog niet eens vol maak.
Ben blij dat ik er vanaf ben en pak mijn verlies dan maar in de vorm van een vrij lage inruilwaarde want de C5 schijnt ook nog eens een zeer incourante auto te zijn op de tweedehands markt. Deze wordt volgens de Honda dealer waarschijnlijk ook doorgestoten naar de handel of voor de export. Hopelijk hoef ik deze auto ellende in de toekomst niet weer mee te maken want het ding plukte de laatste maanden echt mijn portemonnaie leeg. Voor mij nooit iets anders meer dan een betrouwbare Japanner.


16 jun 2016 12:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.