welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Auteur |
Bericht |
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 07:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Ik zoek al een tijdje het www af, maar kan geen antwoord vinden: welke diesels in de C5 hebben een variabele turbo geometrie? Nog specifieker: heeft mijn 2.0 HDi 140pk uit 2011 een turbo met variabele geometrie? Ik kom ermee omdat de motor regelmatig voelbaar wat inhoudt tussen 1800-2000 toeren bij rustig accelereren. De dealer denkt dat mogelijk de EGR-klep daar een rol in speelt. Maar dat komt eerder voor bij de 1.6 diesels dan bij de 2.0, zegt ie. Reinigen is mogelijk, maar eerst zoek ik een eenvoudige oplossing door bijvoorbeeld Forté Diesel Turbo Cleaner aan de tank toe te voegen. Deze schijnt de EGR-klep te reinigen maar ook de schoepen van de variabele turbo en daarmee kom ik dus op mijn vraag terecht.
|
23 jul 2014 16:43 |
|
|
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 17:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
je hebt variabele schoepen. volgens mij alleen de 90 pk hdi niet de rest wel.
|
23 jul 2014 16:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Het inhouden bij jou auto heeft inderdaad zeer waarschijnlijk te maken met de egr klep. Die veroorzaakt inderdaad bij licht acceleren in genoemd toerengebied wel eens inhouden.
Jouw turbo is inderdaad variabel, maar vastzittende schoepen komt bij de twee liter eigenlijk niet voor, en de klacht is dan ook anders dan jij omschrijft.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jul 2014 21:36 |
|
|
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 07:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Bedankt voor de reacties. Het gaat mij bij het toepassen van Forté met name om de reinigende werking voor de EGR-klep. Toen ik las dat het spulletje ook speciaal ontwikkeld was voor de variabele turbo's kwam bij mij de vraag boven borrelen.
Iemand trouwens ervaring met Forté Diesel Turbo Cleaner? In de productbeschrijving lees ik verder dat het in combinatie met een ander Forté product gebruikt moet worden, Advanced Diesel Fuel Conditioner. Laat ik dát goedje nou net niet erbij besteld hebben...
|
24 jul 2014 07:53 |
|
|
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 17:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
de ervaringen met forte zijn hier goed, echter al het aangekoekte rommel haal je niet weg met dit spul. en gelukkig maar ook voor je motor. enige goede remedie is loshalen, nachtje laten weken, schoonmaken en weer monteren. en om het dan schoon te houden af en toe wat forte erdoor. overigens forte spullen combineren kan geen kwaad maar is zeker niet verplicht.
|
24 jul 2014 08:47 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Ik rijdt zelf met een 1.6 E-hdi. Vond altijd dat op de autobahn bij gas loslaten bij zo'n 130 km/h en het laten afzakken tot een sneheid van zo'n 90 km/h de auto wat stootte. Nu tank ik sinds 2 weken V-Power diesel van Shell en wonder boven wonder is het lichte stoten verdwenen. Ook trekt de auto nu veel beter vooral tijdens tussenacceleraties op de autobahn en accelereert de auto veel feller. Ik moet me wel heel erg sterk vergissen als dit een subjectieve waarneming is. Het is gewoon echt zo. Is het dan toch waar dat V-power een reinigende werking heeft voor de motor? Als dit spul echt zo goed is blijf ik het tanken ook al zit er een meerprijs aan vast. Ik heb dit er wel voor over om intern vervuilen van de motor en een niet goed werkende EGR-klep en dus hoge reparatiekosten te voorkomen in de toekomst.
|
24 jul 2014 14:07 |
|
|
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 07:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: welke diesels hebben variabele turbo geometrie
Ik heb zojuist een flesje Diesel Turbo Cleaner en Advanced Diesel Fuel Conditioner in een half volle tank gedaan. Wat stinkt dat spul, zeg! Anyway, als ik er wat kilometers op heb zitten zal ik de ervaringen eens met jullie delen. Dat zal wel na de vakantie zijn.
|
24 jul 2014 15:43 |
|
|
|