Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep. 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Op de verschillende merken-fora, ook op ons forum, lees je veel over vervuiling van het inlaattraject en de EGR-klep van oa. dieselmotoren. Dit onstaat door een combinatie van oliedamp die via de carterventilatie weer het inlaattraject inkomt en roet dat via de EGR-klep ook weer het inlaattraject inkomt. Hierdoor ontstaat smurrie/aanslag op de EGR-klep en in het inlaattraject waardoor de motor niet meer optimaal presteert en je zelfs ernstige motorklachten (inhouden, bokken, afslaan) kunt krijgen.
Ik rijd sinds een paar maanden zelf in een C5 1.6 E-HDI met nog maar weinig km's op de teller en wil graag dit intern vervuilen van de motor zoveel als mogelijk is proberen te voorkomen onder het motto: voorkomen is beter dan genezen!
Nu rijd ik voornamelijk langere afstanden, maar rijd wel eigenlijk nooit sneller dan 130 km/u, en gebruik ik de auto nooit voor kleine ritjes. Bovendien tank ik altijd merk diesel en als het even kan zo mogelijk premium diesel (Avia Multipower, BP Ultimate). Ook zal ik de onderhoudsintervallen nauwlettend navolgen.
Nu lees ik veel verhalen dat het goed is als je van tijd tot tijd je dieselmotor een keer hoog in de toeren opjaagt om hem schoon te branden... Is dit echt goed of is het een broodje aap verhaal? Immers, de aangekoekte smurrie in het inlaattraject blijft toch ook bij het hoog in de toeren opjagen gewoon in de motor achter? Kan me niet voorstellen dat die drap dan opeens wel in de verbrandingsruimte terecht komt en verbrand wordt.... Bovendien lijkt het me niet best als die troep opeens in de verbrandingsruimte terecht zou komen. Zou nog schade aan de motor kunnen toebrengen ook, lijkt me.
Wat is nu wijsheid als je deze interne vervuiling zoveel mogelijk wilt voorkomen? :citrofiel


14 maart 2014 14:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Is niets aan te doen en inherent aan de constructie van de motor in combinatie met de uitlaatgasrecirculatie-principes. Motor goed warm draaien en haar goed verzorgen doe je altijd al.
Er blijft niets anders over......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


14 maart 2014 14:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Een keer hoog de toeren in jagen kan erg averechts werken omdat juist bij acceleratie en bepaalde toerentallen de roetproductie maximaal is.

Beter kun je de auto een keer meenemen op een lange rit en dan bij warme motor een tijdje een versnelling lager rijden dan je anders zou doen. Stadsverkeer moet je met een diesel zoveel mogelijk mijden.


14 maart 2014 17:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Softwarematig laten afsluiten. Bij Ziptuning bijvoorbeeld. Niet goedkoop, maar het kan een hoop ellende voorkomen.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


14 maart 2014 18:18
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Is dus gewoon in feite niets aan te doen..... :(
Dus iederéén die een diesel bezit met deze principes komt wel een keer voor een dure uitgave te staan voor het laten schoonmaken van het inlaattraject of de EGR-klep?
Ik wil dit het liefste natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen!
Zou het tanken van premium diesel ook helpen om aanslag in het inlaattraject en op de EGR-klep te voorkomen.
Maw. zouden er in premium diesel additieven zitten die deze aanslag zouden kunnen voorkomen of in ieder geval verminderen?


14 maart 2014 21:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Er is wel degelijk wat aan te doen zoals eerder omschreven.

En premium diesel zit m niet zozeer in de additieven, er zitten bepaalde dingen niet in (minder zwavel) en de samenstelling is anders.
Ik tank geregeld vpower diesel en daarmee is het me na enkele maanden gelukt om de motor weer voorspelbaar te laten reageren zonder flapperende klepjes etc., iets waar eerst nog wel eens wat fout mee ging.


14 maart 2014 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Forte Diesel Turbo Cleaner
zoek maar eens op


14 maart 2014 21:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Voorkomen is beter dan genezen….Er is zoals ik al zei wel iets aan te doen: EGR laten uitschakelen.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


14 maart 2014 23:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Daar is ook een apart draadje over volgens mij met de nodige voor en tegen argumenten

viewtopic.php?f=5&t=10551&hilit=+uitschakelen+EGR

Nog een draadje hierover:

viewtopic.php?f=54&t=12975

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 maart 2014 23:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 nov 2013 16:27
Berichten: 45
Woonplaats: Baarn
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
Mijn c5, 1.6 hdi, 2009 hield in rond de 1400 toeren. Dat was erg irritant.
Het bleek dat het spruitstuk vol zat met roet. Het lag niet aan de egr, zoals ik zelf geconcludeerd had uit beschrijvingen op dit forum.

Is prima opgelost door Carrec in Soesterberg.

Het zijn overigens beruchte motoren (heb ik achteraf geleerd). De mijne had ook lekkende injectoren zoals beschreven in onderstaande link (is dezelfde motor). Dat hebben ze opgelost en het blok ook gespoeld.

http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... i-motoren/


20 maart 2014 21:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 maart 2014 21:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.