Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Carter druk 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 21:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Carter druk
Even een vraag aan de techneuten hier.

Is het normaal bij een 2.0 16V van 2009 met net 75000 km dat er carter druk is.

En wanneer ik bij stationair draaiende motor, de olie vul dop eraf draai, dat de motor eerst wat meer toeren gaat draaien, dan op 3 cillinders gaat lopen.

Heb toen de dop er meteen maar weer erop gedaan, en de motor direct uit gezet.

Vervolgens werd " service " zichtbaar op het dashboard en kreeg de melding " storing motor management "

Met dop erop loopt de motor perfect en geen meldingen.

Ik heb de olie ververst met 5w30 van totall , en omdat ik enkel kleine stukjes rij vroeg ik mij af of er sluts onder de dop zat, vandaar dat ik de dop eraf draaide en hier achter kwam.

Is dit allemaal normaal ?

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


07 maart 2014 15:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Carterdruk is niet normaal. Je geeft zelf al aan dat je veel kleine stukjes rijdt en dat is ook voor moderne motoren funest. Grote kans dat er ergens een slang van de carterventilatie verstopt zit en deze overdruk veroorzaakt. In het ergste geval is er overmatige slijtage van zuigerveren, maar dat is wel een doemscenario. Slangen losnemen en doorspoelen met warm water zodat alle eventuele vervuiling eruit is. Als dan je probleem is opgelost zorgen dat je toch wekelijks je motor trakteert op een lekker stukje omrijden. Dit is het behoud van je techniek.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 maart 2014 15:29
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 15:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Pijlstok en olie vuldop moeten goed afsluiten. Anders is het een bron van valse lucht. Dat zal zeker een motor lampje tot gevolg hebben. Hoe heb jij geconstateerd dat de carter op overdruk zit?


07 maart 2014 16:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 21:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
ik had de olie ververst, en toen de motor stationair, draaide ik de vuldop eraf.

en toen merkte ik dat er druk op de dop stond, en dat ie daarna op 3 poten ging lopen, en in een soort van noodloop ging.

ik ben vanmiddag nog naar mijn dealer gereden, en die moest wel wat lachen om mijn bezorgdheid.

hij zei, dit is bij dit type motoren heel normaal, en zoals ik het had beschreven, dat klopte precies, zei hij tegen me.

ik vroeg hem nog of dat de carter ontluchting misschien verstopt kon zijn, de monteur heeft de boel nagekeken, en heeft mij zelf ook overtuigd dat alles er netjes en schoon uit zag, geen sluts of andere rommel.

ik ben weer geheel gerust gesteld.

maar als je de oudere motoren kent, die hebben dit niet.

ik zei hem ook, dat mijn 2.0 16V uit mijn PH-1 dit niet had, dit klopt ook, dit is weer een ander type motor dan die ik nu heb, dus alle 2.0 16V zijn door de jaren heen niet het zelfde.

nou ja, beter even nalaten kijken, dan dat je de boel wel in de soep loopt.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


07 maart 2014 18:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Zit er een turbo op deze motor?


07 maart 2014 22:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 21:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Nee geen turbo, 2.0 16V benzine

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


07 maart 2014 22:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Ok, was het over- of onderdruk?


07 maart 2014 23:09
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
En als je je peilstok er eens uit trekt met een lopende motor? dan zou de olie uit je carter lopen. Zeker bij motoren die via de peilstok af te tappen zijn.

een overdruk is niet echt normaal heb ik altijd begrepen.


07 maart 2014 23:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 21:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Carter druk
Tja dat met die peilstok heb ik nog niet geprobeerd.

De dealer verzekerde mij dat dit volkomen normaal is,

Met de dop erop draait alles normaal, tja het zal dan wel zo horen.

Hij zal het wel weten, de auto heeft hij mij niet verkocht, ik zal anders nog eens een second opinion vragen.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


07 maart 2014 23:36
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Carter druk
Lees onderstaande eens goed door.
http://www.amt.nl/PageFiles/16817/001_2 ... ddelen.pdf

En bedenk wat de oorzaak is van overdruk in een gesloten motorblok.
Dat zijn blow by gassen afkomstig van lekkage tussen de cilinderwand, wat normaal is bij elke motor. Een motor met een slechte afdichting of ernstige slijtage neemt dit aandeel toe.

Via de onderdruk uit je inlaatsysteem zou de overdruk weg genomen dienen te worden, tenzij daar wat aan mankeert, of door bepaalde belasting van de motor de onderdruk te laag wordt of door slijtage van de motor de blow by gassen te groot worden. Er zijn er nog wel meer hoor, denk bv als de motor er flink aan moet trekken van zware lasten.
Bij stationair draaien is het blow by aandeel klein en de onderdruk uit je inlaatdeel achter de gasklep groot. De overdruk wordt bij vollast alleen maar groter omdat de rollen dan omdraaien.


07 maart 2014 23:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.