Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 1.8, 2.0 of 1.6THP? 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2013 08:24
Berichten: 62
Woonplaats: Nieuwediep
Auto: C5 Tourer 1.8 16V
Opties: DRL - Navigatie - Telefoon
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 178250
Kleur: metallic zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Tja, ik heb een 1.8 en ik moet zeggen dat ie me prima bevalt.
Verbruik ligt zo rond de 1 op 13.5 en hij komt met het verkeer prima mee hoor.
En ook nog redelijk stil binnenin. Maar inderdaad, geen strepentrekker, maar daar heb ik hem ook niet voor.
Dat doet onze 307CC wel :mrgreen:


30 sep 2013 10:01
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Sjever schreef:
@Jooster , die "herrie"in de 2.0 is erg betrekkelijk, hij zal voor menigeen de stilste auto zijn die ze ooit hebben gereden :lol:



Da's zeker goed mogelijk. :D Ik heb zelf de nieuwe 2.2 HDI, die is idd erg stil.... Heb de 2.0 benzine ook gereden. Zelfs in vergelijking met andere auto's in zelfde klasse behoorlijk rauw geluid. En eerlijk gezegd verwachten de meesten comfort van de C5. Te aanwezige motorherrie hoort daar niet bij...


30 sep 2013 13:01
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 20:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Denk dat de uitvoering ook mede bepalend is.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


30 sep 2013 13:11
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
macpro schreef:
Jooster schreef:
1.6 THP heerlijk maar onbetrouwbaar

Niet mee eens. Er zijn probleem motoren, maar ik heb hier twee collega's met een 508 THP. Niets gemerkt van de problemen. Zolang je je huiswerk goed doet kun je daar een hele fijne auto aan overhouden.


Deze motor kwalificeert niet als betrouwbaar. Postings op dit forum, berichtgeving elders waaronder televisie programma (dan moet je het vrij bont maken), gedeeltelijke erkenning door PSA, maken dit wel duidelijk. Natuurlijk zijn er mensen die geen probleem met hun 1.6 THP hebben. Maar ze zijn er ook die dat wel hebben. En dat zijn er gewoon te veel. Ik zou deze motor nooit kunnen aanbevelen. Hoe jammer ook, want voor de rest is het een heerlijke motor.


30 sep 2013 13:17
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 nov 2006 22:00
Berichten: 181
Woonplaats: Voorburg
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
@ Jooster: als ik het goed begrepen heb, zijn de problemen in de eerste series Ph.III voorgekomen, evenals bij peugeot, Mini en BMW.
De oorzaak is achterhaald en in het fabricageproces verbeterd/veranderd. Het probleem is hiermee opgelost, waarbij aangetekend moet worden, dat bij auto's uit de eerste series de modificatie aan de distributieketting wel moet zijn doorgevoerd.
Bij aanschaf moet je dit dus wel navragen.


30 sep 2013 18:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Er zijn meer problemen met de THP dan alleen de D-ketting.

In het draadje over die problemen kun je daar meer over lezen.
Die problemen zijn onder andere sterke vervuiling/koolaanslag door de interne klep-overlap, maar er zijn er meer.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 sep 2013 18:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Maar ook daar is een SW update voor heb ik me door JO laten vertellen. Die zal de overlap wel beperken oid.

Uiteindelijk is elke direct ingespoten auto met een of andere EGR daar gevoelig voor natuurlijk. Er zijn inmiddels ook preventieve producten voor reiniging in de handel.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


01 okt 2013 09:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Sjever schreef:
@Jooster , die "herrie"in de 2.0 is erg betrekkelijk, hij zal voor menigeen de stilste auto zijn die ze ooit hebben gereden :lol:

Bij 130 is ie idd een beetje rumoerig/grommerig. Ga je sneller dan wordt ie in verhouding weer stiller.
Bij 100 is ie echt stil of liever gezegd tot 2500 rpm. Eigenlijk had de auto een 6e versnelling moeten hebben. De 5e heeft toch zat trekkracht om een 6e aan te kunnen.
Het blijft gewoon een hele fijne/luxe auto om in te rijden. En een beetje exclusief ook en dat is toch leuk.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


02 okt 2013 20:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
De 2l maakt inderdaad gewoon te veel toeren. En bij 3500-4000 toeren maakt ie relatief veel herrie, iets wat door de 5 bak te vaak voorkomt. Gebeurde dat bij hogere snelheden, dan zou je het nooit horen ivm, andere geluiden die dan overheersen (banden, wind). Ontbreken van een 6 bak is dus vooral het probleem.

Qua THP, ik ben het helemaal eens met de stelling dat je het vrij bont moet maken om de Tv te halen. Maar dat slaat wel degelijk op de kinderziektes die er nu toch grotendeels uit zijn. Ik durf er wel een wedje op te maken dat de ph1 V6 eigenaren tenminste even vaak of vaker te maken hebben gehad met stilvallen door bobines en pre-kats. Alleen zal dat radar nooit halen vanwege de lage aantallen.

Vergelijk het gewoon met de HPI, deze heeft PSA uit productie genomen toen ze de problemen niet opgelost kregen. En zelfs daarvan rijden er nog wel een aantal rond. De THP wordt nog steeds toegepast en doorontwikkeld. Dat doe je echt niet als je er geen vertrouwen in hebt.

Wat overigens wel wrang is dat er ook veel TSI problemen zijn. Radar heeft echter nooit aangedurft Pon /VAG aan te pakken, waardoor er veel gevallen zijn van "net buiten garantie" met weinig of geen coulance.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 okt 2013 07:59
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 15:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Hallo Harm Jan. Ik weet niet of je je keuze al gemaakt hebt. Wij zijn 2 jaar geleden van een Xantia 1.8 16V (met 400.000 km op de teller) naar een C5 II 1.6 HDif uit 2004 gegaan. In die 8 jaar met de Xantia hebben wij +/- 240.000 probleemloze kilometers gereden. Heeft ons nooit laten staan. Een maal het stationair klepje (motortje) vervangen voor een tweedehands motortje :) .

We zijn naar een diesel overgestapt omdat we relatief veel rijden, maar met alle poespas op de "moderne" diesels zijn ook de problemen gekomen. Is allemaal relatief, je moet immers ook een hobby hebben. De THP's, TSI's en al die andere relatief kleine benzine motoren van deze wereld met directe inspuiting en turbo's zijn nu net zo complex of nog complexer dan de diesels. Rijd heerlijk maar er kan een hoop mis gaan. Dit soort motoren "proberen" immers een diesel na te doen 8-). Dit nadoen werkt best goed totdat je het gaspedaal te ver indruk, dan merk je aan het verbruik dat je met een benzine onderweg bent. Die 170 pk moet ergens vandaan komen ;).

Motto hier is, wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Ik weet niet of dit voor de 1.8 16V in de C5 ook geld maar ik neem aan dat de 1.8 maar ook de 2 liter motoren niet veel veranderd zijn in de loop der jaren.

Als autorijden niet je "hobby" maar een noodzakelijk gereedschap om van A naar B te geraken en je je geld liever uitgeeft aan iets anders dan zou ik voor de 1.8 of 2.0 liter gaan. Ben je daarbij niet technisch, dan zou ik zeker niet voor de 1.6 THP gaan.

Groeten.


03 okt 2013 12:33
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 08:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Waarbij de 1.8 en 2.0 liter motoren uitstekend geschikt zijn voor LPG. :smt023


03 okt 2013 19:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Flip schreef:

maar ik neem aan dat de 1.8 maar ook de 2 liter motoren niet veel veranderd zijn in de loop der jaren.



De motoren in de Xantia waren nog uit de XU(D)-familie.

Die in de C5 (en de HDI's uit de Xantia) zijn van de DW/EW familie.

Nieuwe generatie dus.








En voor wat betreft het geluid van de tweeliter: Ik rijd niet voor niets liever 150 dan 120: De EW10 loopt zo mooi bij 70Hz....

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


03 okt 2013 20:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Flip schreef:
Ben je daarbij niet technisch, dan zou ik zeker niet voor de 1.6 THP gaan.

Groeten.


ehhhh om hem zelf te repareren? Daar heb je toch een garage voor (en in geval van distributietiming nog garantie ook)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


07 okt 2013 12:23
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 15:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Hallo exroosje, je heb gelijk, als je daar geen problemen en het geld voor hebt kun je inderdaad naar de garage gaan. Nu ik er nogmaals over nadenk is niet technisch zijn dan juist een voordeel, dan zie je ook niet zoveel beren op de weg. Blijf er bij dat de 1.6 THP maar ook de 1.6 HDif eigenlijk niet betrouwbaar genoeg waren of nog steeds zijn, er kan gewoon heel veel mis gaan. En dan moet je inderdaad naar de garage als je het niet zelf op kunt lossen. Ze hebben veel liefde en aandacht nodig, ik heb daar geen moeite mee en zo leer je nog eens wat, maar als de motor techniek niet mijn hobby zou zijn geweest had ik hem al lang de deur uit gedaan en weer een 1.8 of 2.0 aangeschaft. Blijf wel bij Citroen natuurlijk :citrofiel .

Ik heb vaak zat onder de motorkap gestaan van onze Xantia 1.8 16V met als doel om eens wat te "verbeteren" door het schoon te maken, vast te zetten etc. etc. etc... Ik was altijd heel snel klaar. Laat ik het zo zeggen, met de aanschaf van een auto met de 1.6 THP of HDif motor koop je geen extra betrouwbaarheid. Naar mijn mening is het tegenovergestelde waar. De 1.8 en 2.0 liter benzine vallen wel in deze categorie. Deze motoren zijn min of meer bullet proof :smt080.

Neemt niet weg dat de techniek steeds verder gaat en niet te stoppen is. Ik kijk nooit Formule 1 maar technisch wordt dit in 2014 naar mijn mening weer erg interessant. Dan rijden ze allemaal met 1.6 THP's :D. Maw het komt wel goed. Voor diegene die het interessant vinden hier een link http://www.renaultsport.com/Nouvelle-traduction-40-Energy-F1.html?lang=en

Groeten.


07 okt 2013 19:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of 1.6THP?
Wat is er dan mis met de 1.6hdif?

Zolang je het onderhoud maar tijdig gebeurd is er niks aan de hand..


07 okt 2013 19:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.