Auteur |
Bericht |
gjrod
C5club Fan
Geregistreerd: 16 dec 2012 14:56 Berichten: 88 Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Wel... (bij -14 in Polen, aannemende dat de locatie er niet zo toe deed, brandt het lampje voor het starten bij deze temperatuur toch wel 2-3 seconden) Bij een collega met een 1.6 diesel Peugeot 508, ging het lichtje branden (tussen de oren) , dat voorgloeien weleens de oplossing kon zijn van het slechte starten,( bij die temperatuur dan. ) mvrgr Gert-Jan
|
15 mei 2013 14:39 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Diesels en voorgloeilampjes. Het blijft mij toch verwonderen. Bij mijn Saab 9-3 uit 1999 gingen de spiralen al gloeien bij het openen van de deuren. Dit was tot pak 'm beet - 15 graden altijd voldoende. Toen de spiralen versleten waren, brandde het lampje wat regelmatiger. Het heeft mij altijd verbaasd dat die handige feature niet bij meer moderne auto's wordt toegepast.
|
15 mei 2013 15:42 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Er wordt amper meer voorgegloeid, voornamelijk nagegloeid...
|
15 mei 2013 15:49 |
|
|
JWR
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 apr 2013 23:04 Berichten: 45
Auto: C5 Tourer 1.6 HDIF
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11761
Productienummer: 10358
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: >235000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Wikipedia beweert hier ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilont) dat voorgloeien bij common rail motoren helemaal niet meer nodig zou zijn (laatste zin van het artikeltje).
_________________ C15E, Visa 11RE, HY, Clio, 206, 307, Alfa 156, C4, Megane, C5 雪铁龙C5在世界上是最好的汽车
|
15 mei 2013 23:20 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
er word zelfs nu nog gegloeid,met deze temperatuur maar je ziet het niet in het klokkenspel hangt er maar is een lamp rechtstreeks op de kaarsen
|
16 mei 2013 08:07 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Nee. Die gloeilonten gebruiken we niet meer, en al helemaal niet bij common-rail Ik snap trouwens niet wat de inspuittechniek te maken zou moeten hebben met het opwarmen van de cilinderkamers, zoals in die wiki-link wordt geclaimd?
|
16 mei 2013 08:27 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
toch is het zo,ik heb er een ledlampje op aangesloten,word gebruik voor een betere verbranding viewtopic.php?f=63&t=11262&start=195
|
16 mei 2013 08:31 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Dat weet ik Mijn posting was in reactie op JWR's bericht. Zo is het in ieder geval bij de Fiat JTD's: Het voorgloeisysteem bestaat uit vier delen 1) Voorgloeifunktie 2) gloeifunktie voor de start 3) startgloeifunktie 4) nagloeifunktie.
|
16 mei 2013 08:53 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
De inspuittechniek heeft er zeker mee te maken; bij een wervelkamer-diesel is voorgloeien veel belangrijker.
|
16 mei 2013 11:23 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
coffeecup schreef: Nee. Die gloeilonten gebruiken we niet meer, en al helemaal niet bij common-rail Ik snap trouwens niet wat de inspuittechniek te maken zou moeten hebben met het opwarmen van de cilinderkamers, zoals in die wiki-link wordt geclaimd? Dat is niet zo moeilijk te begrijpen als je weet dat bij een moderne direct ingespoten commonrail-diesel de verbranding in de zuiger plaatsvindt. zodoende is er bijna geen warmteverlies naar de koude cilinderwanden en cilinderkop.Bij de oude indirect ingespoten diesel begint de verbranding in een wervelkamer in de cilinderkop en verplaatst zich dan naar de cilinder. er is dus heel veel warmteverlies aan het koelsysteem en heb je gloeibougies nodig om bij koude motor te kunnen starten.Dit is ook de reden dat het verbruik/rendement veel hoger ligt bij de moderne diesels.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 mei 2013 23:06 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Voorgloeien
Achso. Duidelijk verhaal! Dank voor de uitleg. De knetterende koudstart is me deze winter trouwens wel negatief opgevallen bij m'n Cit. Waar zou dat aan liggen? Specifieke voorgloeiafstelling o.i.d.? Ik ken het namelijk niet van de oude pompverstuivermotor in de Saab (Opel 2.2 diesel) en ook niet van de common-rail in m'n Astra GTC (1.9 JTD Fiat). Ook de C4 1.6HDi loopt soepeler bij een (erg) koude start.
Vanochtend viel het me overigens op dat er twee voorgloeilampjes zijn. Eén in de toerenteller, en één boven de schakelindicator. Is het dash manueel/automaat anders ingedeeld? Die boven de toerenteller is degene die bij mij werkt.
|
17 mei 2013 10:08 |
|
|
|