2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Auteur |
Bericht |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Veel korte afstanden zijn voor alle (benzine en diesel) motoren niet goed, ze komen niet/slecht op bedrijfstemperatuur. Dieselmotoren hebben nog meer tijd nodig om op bedrijfstemperatuur te komen dan een benzinemotor (als je koelvloeistoftemperatuurmeter 'warmte' aangeeft is de motorolie nog koud). Veel korte ritten zal meer inwendige slijtage tot gevolg hebben, hogere belasting startmotor e.d. (ik zou liever een 5 jaar oude auto kopen met 125.000 km op de teller dan met 25.000 km).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
18 okt 2012 00:10 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Wat versta jij onder veel korte ritten? Om en rond de kerk toren of zoals ik dagelijks naar mijn werk?
|
18 okt 2012 08:21 |
|
|
amadeus
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 maart 2012 17:12 Berichten: 17
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Telkens 8-10 km per rit naar het werk
daarnaast soms langere ritten 20-70km.
|
18 okt 2012 08:30 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Ik doe 17 km rijksweg voor mijn werk en dat is geen probleem.
Wat je ook koopt hou met 1ding rekening bij niet dealers zijn zr 2de hands vaak duurder. Die rekenen altijd vanuit de catalogusprijs. Kijk maar eens op citroen.be wat een nieuwe kost.
|
18 okt 2012 08:38 |
|
|
amadeus
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 maart 2012 17:12 Berichten: 17
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Ja prijzen kunnen inderdaad soms verschillen. Maar waar ik me zorgen over maak zijn de kleine afstanden, je leest namelijk veel roetfilter die verstopt raakt door kleine afstanden, en verder nog problemen met motor doordat hij nooit opgewarmd raakt.
|
18 okt 2012 10:17 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Als je zo af en toe een flinke rit maakt moeten die korte afstanden geen probleem zijn ,....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
18 okt 2012 10:18 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Onze roetfilter bleek nog goed schoon voor de 2 ton die we inmiddels afgelegd hebben(opmerking garage na een beurtje). De regelmatige ritten van een 340km vv naar onze stacaravan over de A28 zullen daarin zeker meespelen. Johan
|
18 okt 2012 14:26 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Het aanschaffen van een stacaravan is dan wel weer een erg zwaar middel om je roetfilter schoon te houden
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 okt 2012 15:03 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Ach, ik ken minder goede smoezen om af en toe lange ritten (met een doel) te maken. Maar even een serieuze opmerking: We zijn op een gegeven moment bijna 3 maanden niet met de C5 naar de stacaravan geweest. Tussendoor wel met de DAF. Die 3 maanden eigenlijk alleen maar korte en stadsritten gemaakt. Nadat we de C5 flink de sporen hadden gegeven reed ze merkbaar weer soepeler en sneller. Enigszins vertekenend is natuurlijk wel dat de automatische bak ook een aangepast programma heeft die weer "omschakeld". Maar het optrekken/oppakken en ook versnellen in dezelfde versnelling ging duidelijk soepeler na een rit met een 130-140km/h. Mijn vrouw klaagde of ik de C5 soms anders had afgesteld, hij was zo fel. Johan
|
18 okt 2012 15:26 |
|
|
amadeus
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 maart 2012 17:12 Berichten: 17
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Mijn zorgen kwamen voort uit verschillende teksten op het internet zoals deze:
Voor veelrijders blijft een dieselwagen de meest rendabele keuze, maar als je geen dieselprofiel hebt moet je rekening houden met extra kosten (de risicokost). De hoogtechnologische EGR-klep en roetfilter functioneren pas optimaal als de motor de bedrijfstemperatuur bereikt, waarvoor langere trajecten van 20 à 30 km nodig zijn.
|
18 okt 2012 16:01 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Die 20 à 30 km voordat de dieselmotor echt op bedrijfstemperatuur is, klopt wel. Maar wat hierboven ook al gezegd is: regelmatig een langere rit (>100km) maken en daarbij wat sneller rijden maakt de boel weer schoon.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
18 okt 2012 17:03 |
|
|
amadeus
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 maart 2012 17:12 Berichten: 17
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Maar hoe zit het dan juist met EGR-klep?
Verder wordt diesel deze dagen pas aangeraden bij 20-25000 km per jaar.
|
18 okt 2012 17:09 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
In België maken die km's m.i. niet uit gezien je niet zwaar gestraft wordt met belachelijk hoge wegenbelasting zoals in NL ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
18 okt 2012 17:14 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Als je korte ritjes maakt wordt het in NL lastig aan het jaarkilometrage te komen waarbij je het voordeel van Diesel echt gaat merken. In het buitenland ligt dat anders...
Een EGR heb je ook op veel benzine motoren, op de Citroën C5 benzines sinds 2004 is er geen EGR unit, maar wel EGR functie dmv variabele kleptiming.
Eolys kost je 100eur, plus wat werk (kan zelf), per 120dkm (of zelfs meer bij bepaalde HDi motoren) een roetfilter is 250 (2e hands) 400 (refurb) 900 (nieuw) ex montage. Maar dat is dus per 180 à 240dkm.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 okt 2012 17:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
Inderdaad bij veel korte ritten en niet al te veel km/jaar (lees <20000) zou ik (in NL) ook niet zo gauw voor een diesel kiezen. Inderdaad mede vanwege de enorme belastingboete die je moet betalen als je een moderne zuinige roetvrije C5 diesel rijdt heb je een hoog omslagpunt. Ook moet je er op rekenen dat diesels meer km hebben gereden bij gelijk bouwjaar, waardoor je onderhoudskosten hoger zullen zijn. Ook daardoor wordt het omslagpunt (waarbij diesel voordeliger is) hoger. Dat is iets waar in de praktijk niet altijd rekening mee wordt gehouden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 okt 2012 21:16 |
|
|
|