Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Gas in nieuwe C5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=12171
Pagina 3 van 5

Auteur:  Herman [ 06 okt 2014 18:41 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

:smt023 Waar haal je de tijd vandaan om dit uit te zoeken :lol: Ik zuig het altijd uit mijn duim! :smt193

Auteur:  Kapitein Rob [ 06 okt 2014 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Psst, pensionado :smt190 :smt040

Auteur:  exroosje [ 06 okt 2014 23:31 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

tov de totale kosten om auto te rijden dus eigenlijk een marginaal bedrag. Gelukkig heb je tegenwoordig niet veel last meer van de tank, anders kwam dat er ook nog bij.

Bovendien hou je geen rekening met extra onderhoud voor/door de lpg installatie en vermoed ik dat het verbruiksverschil wel eens groter dan 20% kan zijn omdat je de rendementsverbetering van de directe injectie gaat missen bij lpg. Al kan dit effect tenietgedaan worden door het betere octaangetal van gas tov benzine (daar houdt een turbo van)


Zoals gezegd, als je 1 keer zelf de distributie ketting spanner moet betalen is je rendement van 3 jaar verdwenen. Zorg ervoor dat dat niet het geval is!

Auteur:  Kapitein Rob [ 07 okt 2014 00:01 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

[offtopic]Als ik jouw onderschrift bekijk gebruikt jouw THP iets meer dan mijn PhII 2.0i automaat. Volgens Spritmonitor heb ik het afgelopen jaar 8,7 ltr/100km verbruikt.(we zullen wel een andere rijstijl hebben :mrgreen: )[ontopic]

Auteur:  exroosje [ 07 okt 2014 14:32 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Ja dat klopt, maar ik heb het nu over mijn woonwerkverkeer. Dan rij ik 7,4 op 100. Mijn spritverbruik sinds aanschaf is in een half jaar van 9,1 naar 8,9 gedaald sinds ik in Amsterdam werk. En het zakt nog wel een stuk verder vermoed ik. Het laatste jaar is mijn gemiddelde 8,43 op 100.) onze rijstijlen lijken meer op elkaar als je denkt :mrgreen: )

Hoog verbruik ontstaat tijdens lange ritten in NL en op vakantie. Ja, dan gaat het gas er wel op en is geen een motor zuinig. Vroeger was dat mijn voornaamste rijstijl, nu is ook een flink deel ww waarin je rustig in de rij voortsukkelt (deels).

Hoe zuiniger je rijdt hoe minder interessant LPG is overigens. Maar het begint bij de notie en de acceptatie dat autorijden geld kost en flink veel ook. En een paar 100 euro is op de totale running costs van een auto van de grootte van een C5 gewoon niet veel.

Auteur:  Kapitein Rob [ 07 okt 2014 15:02 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Citaat:
Hoe zuiniger je rijdt hoe minder interessant LPG is overigens. Maar het begint bij de notie en de acceptatie dat autorijden geld kost en flink veel ook. En een paar 100 euro is op de totale running costs van een auto van de grootte van een C5 gewoon niet veel.

Dit klopt helemaal. Mijn rekenvoorbeeld ging uit van 25.000km/jaar en dan is het niet echt zinvol. Rijd je veel meer (het dubbele) dan ziet het plaatje er gunstiger uit, net zoals bij een auto die meer verbruikt. Toch kan ik me voorstellen dat Michael -nu hij meer gaat rijden- niet kiest om een 2,5 jaar 'oude' C5 in te ruilen maar probeert de 'running costs' wat te verlagen door lpg in te bouwen. Moet-ie in ieder geval minstens twee jaar verder met deze auto om alleen al de inbouwkosten terug te 'verdienen' (anders sponsort hij alleen maar de volgende eigenaar) :smt190 .
En vwb HDI-motoren: als je op de Citroën-configurator kijkt zie ik momenteel alleen een C5 met HDI 200 motor die een automaat heeft. En die is wel €6.800,- duurder dan de THP..... :shock:

Auteur:  Eric Vertogen [ 18 okt 2014 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Jammer dat zelfs op een forum van autoliefhebbers er nog altijd zo negatief, en dus alle vooroordelen nog eens worden benadrukt, wordt gedaan. Jammer, maar van de andere kant ben ik, als zeer tevreden lpg-rijder, ook blij dat niet iedereen lpg rijdt, want nu hoef ik nooit te wachten bij het tankstation (behalve in het buitenland waar lpg nog steeds meer in zwang raakt), blijft de literprijs nog altijd vele malen goedkoper dan diesel en benzine en is de wegenbelasting ook nog steeds veel goedkoper dan diesel. Gaan te veel mensen lpg rijden dan zal de overheid al deze voordelen te niet doen. Dus alsjeblief, blijven jullie vooral negatief over lpg, ik rij mijn tonnen kilometers wel op lpg.
Wat ik me wel afvraag is waar toch altijd die extra kosten van onderhoud vandaan komen? Mijn C5 krijgt iedere 30.000 km een beurt, identiek als een benzinebak. Vroeger waren er extra kosten i.v.m. kleppen stellen, maar dat was vroeger.
Ik hoor het een vriend nog zeggen nadat hij jaren lpg had gereden en overstapte naar diesel: "Wat is dieselrijden duur!". Twee jaar later reed hij weer lpg.

Auteur:  Maartenr [ 18 okt 2014 15:21 ]
Berichttitel:  Gas in nieuwe C5

Yep, eens. Heb nu een diesel van de zaak, anders was het 100% zeker LPG. Rijdt prima en nooit problemen mee gehad. Als ik weer prive een auto moet kopen wordt het zeker weer LPG. Of een benzine en dan een nieuwe installatie erin.

Auteur:  NTwoO [ 18 okt 2014 15:51 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Stil, jongens... Hou nou het geheim onder de pet.

Auteur:  Herman [ 18 okt 2014 19:06 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Daar hoor ik al onderhoud, diesel met zijn speciale vloeistoffen en afregelingen en injectors je leest niks anders, ik rij lekker zonder die flauwe kul en filters. :smt023

Auteur:  bgt [ 21 okt 2014 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Jullie vergeten een ander aspect van LPG.....de motor wordt intern bijna niet vervuild en op de lange duur scheelt dat vermogen(pk's=verbruik) en onderhoud. Ik heb iig ook nog nooit iets aan mn installatie gehad.
PS ik rijd in de zomer met een 1400kg caravan en dan zal een gewone benzine of diesel motor toch een stuk meer intern vervuilen, door het hoger gebruik, dan een LPG auto :o

Auteur:  NTwoO [ 21 okt 2014 20:23 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

En nog een andere aspect van diesel. Het stinkt, maakt vlekken en is eigenlijk bedoeld voor vrachtwagens, tractoren en vissersboten.

Auteur:  peterh [ 21 okt 2014 21:07 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Jullie kunnen allemaal de pot op. Diesel heeft de hoogste calorische waarde, en een fatsoendelijke dieselmotor heeft een tussenacceleratie waar jullie met je kooktoestellen allemaal een puntje aan kunnen zuigen. :P
Of is er hier nog iemand die terug heeft van een koppel van 450 Newtonmeters? :smt190

Auteur:  JW-C5 [ 21 okt 2014 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Waar heb ik die discussie eerder gezien?

Oh ja, in het draadje over gas-versus-diesel ;)

Groet,
JW

Auteur:  edwin48 [ 21 okt 2014 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Gas in nieuwe C5

Zullen we het nu weer bij het onderwerp van de ts houden.

Pagina 3 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/