Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Diesel perikelen in Duitsland
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=12021
Pagina 2 van 2

Auteur:  Alva10 [ 18 dec 2013 21:20 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen.

Aangezien mijn werktijden gelijk met de garage vallen, ben ik nog niet instaat geweest om te laten uitlezen.
maar bij eerdere uit lezingen, kwam er een heel scala storingen voorbij. welke? weet ik niet meer.
Zou het het roetfilter zijn, welke schoon gebrand zou worden, dan gaat dat toch niet de explosieve kant over? want de reactie is naar mijn gevoel, echt knalwerk in de uitlaat.
:smt073 :smt073 :smt073
Andere brandstof? zou dat mogelijk kunnen helpen? het merk welke er nu inzit komt van Firezone.
En ik hoor van collega dieselrijders welke daar ook tanken nooit iets over dit soort gebeurtenissen.

Auteur:  boes [ 18 dec 2013 21:51 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Het is wel handig om de DTC's te onthouden/noteren.

Auteur:  Bibendum [ 18 dec 2013 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen.

Alva10

Heb ook eens zo'n luide knal gehad.Ben ermee naar de garage geweest en er werd daar niets gevonden.En ik had géén roetfilter op de HDi 2.0.Het is maar éénmalig gebeurd.

Auteur:  zweefbakkie [ 19 dec 2013 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

diesel.. dus boem bij plotseling veel vermogen vragen?... klinkt als onvoledige verbranding en ophoping van onverbrande brandstof in het uitlaat systeem...

bij ouderwetse verstuivers wees dat op

1 snotterende verstuivers (versleten dus vervangen)
2 timing van de kleppen (lijkt me hier erg stug want dan komen de klepjes binnen een week de boem achterna de uitlaat uit)

bij moderne inspuiting (electronisch)

1 nog steeds snottende verstuivers
2 een ecu die niet altijd de juiste info krijgt voor inspuiting... dus dat zou dan de krukas positie sensor kunnen zijn.
3 de ecu zelf heeft een ander probleem.

tot zover mijn 5 centjes

sterkte en nu maar hopen dat het slechts een sensor is.

Auteur:  Flip [ 19 dec 2013 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Ik vind het toch wel erg vreemd. Een diesel die via de uitlaat knalt en dan "toevallig" met diesel uit Duitsland :smt017. Dat kan eigenlijk alleen maar als er niet alleen maar diesel in de tank zat maar ook iets anders wat explosiever is...

Alva10, heb je niet per ongeluk zonder dat je het in de gaten had +/- 15 liter benzine getankt ipv diesel :o ?. Weet je wel zeker dat het uit de uitlaat kwam? Heb jij niet toevallig je EGR klep afgedopt? Controleer voor de lol eens je hele inlaat traject, kijk of alles nog netjes vast zit.

Groeten

Auteur:  boes [ 19 dec 2013 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

flip:

hoe kan je per ongeluk, zonder dat je het door hebt twee vulpistolen hebben gebruikt?
En leg eens uit hoe een afgedopt EGR klepje een boem kan veroorzaken?

Auteur:  Alva10 [ 19 dec 2013 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Het is dus nu niet meer diesel uit Duitsland, daar was het dat het zich voor het eerst voordeed.
Het begint zich hier thuis dus nu ook vaker voor te doen.
En NEE nog nooit per ongeluk benzine bijgetankt. rij toch vaak de tank redelijk leeg. 60 a 65 liter bij.
Maar zou het verbruik dan niet toe moeten nemen bij een paar snotneuzen?
Aan de hand van de bcc zeg ik, niks mis mee. 6.7/100 das toch niet gek. :smt023

Auteur:  boes [ 19 dec 2013 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Ik heb nog nooit gehoord van een explosie in het uitlaattraject door een pissende verstuiver.

Laat haar eerst maar eens uitlezen.
Of liever nog een datalogger erin die de data kan verzamelen tijdens de storing.
succes.

Auteur:  Flip [ 19 dec 2013 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

boes schreef:
En leg eens uit hoe een afgedopt EGR klepje een boem kan veroorzaken?


Ik zat te denken aan problemen aan de inlaat kant. MAAR ik zit net op youtube http://www.youtube.com/watch?v=RQqaf25ni50 te kijken en daar zie ik toch echt een diesel die staat de "ploffen" :lol:. Het kan dus wel. Dan heeft zweefbakkie waarschijnlijk gelijk en is er een verstuiver niet in orde, elektrisch of mechanisch.

Auteur:  simmetje [ 13 jan 2014 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Persoonlijk denk ik dat de caravan er meer mee te maken heeft dan de diesel. Zowel mijn Xsara HDi als mijn Vectra (Fiat/Alfa 1.9 JTD 150) drinken probleemloos afwisselend Duitse diesel, met of zonder caravan.

Welke versie van de 2.0i HDI betreft het overigens? Gok de 136/140 pk versie?

Auteur:  staircase [ 13 jan 2014 23:32 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

16 klepper HDI is altijd 136 pk bij de PH2. Heb al erg veel motorische ellende gehad in het verleden maar deze knallende variant kende ik nog niet. Lijkt verstuiver-gerelateerd te zijn heb ik het idee daar deze het meest direct invloed hebben, afgezien van timingproblemen dan. Heb twee maal onder het rijden een uitvallende verstuiver gehad en dat gaf een nagelend geluid en uiteraard flink vermogensverlies maar geen knal. Of er ook nog half werkende verstuivers zijn?

Auteur:  Alva10 [ 15 jan 2014 21:15 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

De dealer garage kan het niet vertellen, maar een garagist ,niet merk gebonden, zegt in zijn relaas dat het te maken heeft met de ERG klep, door inwendige vervuiling blijft deze hangen en dat geeft de oorzaak van het ,,knal effect,, zoals ik het ervaar. stotend en stotteren .
Wanner ik op zo'n moment de CC pauzeer is het weg, al blijft het toerental eventjes iets boven de 2000 rpm. hangen. en wanneer ik weer langzaam gas geef dan blijft het een tijdje weg. en ik kan tot dan ook de CC gewoon gebruiken.. Tot het moment dat er de melding in het display verschijnt STORING. dan valt CC ook uit. na een start is hij er weer. En na een 4tal starts is de storingmelding in het display ook weer weg.
Maar ik weet nu een mogelijke oorzaak. en de raad welke ik kreeg, was om maar de iets duurdere diesel soorten te tanken en niet naar die goedkope meuk stations te gaan, anders blijft het een mogelijk terug kerend fenomeen. Ik ben nu bijna twee tankbeurten verder en inderdaad het heeft zich nog maar één keer voorgedaan en een bijna moment ,,afkloppen,, Dus V P of F S van die schelp is dan zo gek nog niet en heeft dus wel degelijk een reinigende werking.
Wordt vervolgd.

Auteur:  simmetje [ 16 jan 2014 00:28 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Dat EGR verhaal klinkt op zich logisch. Omdat het een Ph3 is dacht ik dat het allicht ook een andere dan de 136pk kon zijn. Zie dat er in 2009 idd alleen de 136pk variant is geleverd.

Doet me nog denken aan het verhaal van de werkplaatschef van mijn dealer: Heb een tijd een C4 2.0 HDi 136 gereden. Ik reed toen 65.000Km per jaar, dus alleen maar snelweg en na 3 jaar was het einde lease. Gelijk met de mijne hadden ze ook een andere C4 2.0 HDI 136 geleverd. De mijne heeft precies 1 ongepland bezoekje gebracht aan de werkplaats vanwege een kapotte sensor van de Xenon.

Die auto reed een stuk minder en had continu gedoe. Bleek uiteindelijk ook een EGR klep te zijn die door de vervuiling niet mee goed sloot. Motor ging onder belasting slecht lopen en ging dan in de nood loop.

Auteur:  staircase [ 16 jan 2014 01:37 ]
Berichttitel:  Re: Diesel perikelen in Duitsland

Toen mijn EGR-klep stuk ging leek het net of de turbo het niet meer deed, logisch eigenlijk daar de druk van de turbo meteen de uitlaat in gaat. Als de auto koud was viel het nog mee maar eenmaal warm kwam je de lichtste heuvel op de autoroute niet meer op zonder veel roet in de spiegel en een pingelend geluid. Vreemd genoeg had dit geen storing tot gevolg.
Ik heb goede ervaringen met injectorreiniger gehad, vooral in mijn oude Laguna. In de C5, waar het door Citroen expliciet verboden wordt, heeft het nooit een echt spectaculair effect gehad. Nieuwe verstuivers hadden dat wel, maar deze kenden geen tussenfases. Het hangt natuurlijk ook van het autogebruik af. Bij een auto die nauwelijks korte ritjes meemaakt zal er weinig te reinigen zijn. Toch is reiniger in combinatie met een stuk flink stuk blazen op de autobahn het recept om vervuiling als oorzaak uit te sluiten.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/