Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Alarmmelding "risico verstopping roetfilter" 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2011 07:48
Berichten: 49
Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
Hallo allemaal,
Heb momenteel ongeveer 35.000 Km op de teller. Sinds kort krijg ik om de haverklap een alarmmelding "risico verstopping roetfilter". Ik weet dat de roetfilter niet geregenereerd wordt onder de 70 Km/H (staat in instructieboekje); ik rijd wel regelmatig boven de 70 Km/H, meestal zelfs boven de 100. Daar kan het dus niet aan liggen... Verder rijdt m'n C5 perfect; alleen begint dat alarm danig op m'n zenuwen te werken! Ik denk er zelfs aan die stomme roetfilter eraf te halen en te vervangen door een gewone buis.
Enkele vraagjes:
1. Zijn er herkenbare symptomen wanneer de roetfilter effectief verstopt zit (sputteren of zo?)
2. Is het mogelijk dat alarm af te zetten?

Betse groeten. James. :citrofiel


15 okt 2011 19:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
Het roetfilter is niet zomaar te vervangen door een gewone buis om verschillende technische redenen.
Er zijn wel bedrijven die dit doen, en daarvoor ook de nodige softwarematige aanpassingen doen, maar dit kost aardig wat en levert in mijn ogen weinig tot geen positieve effecten

De melding uitzetten kan ook niet zomaar zonder gevolgen voor de werking van het systeem.

De melding kans op verstopping roetfilter geeft aan dat de tegendruk die het roetfilter in de uitlaat genereert te hoog is.

Dit komt meestal doordat het filter is verzadigd met roet. De motor zal herhaalde pogingen doen het filter schoon te branden (regenereren).
Het regeneratieproces verloopt bij jouw auto waarschijnlijk niet goed door een of andere oorzaak. Soms zit er echter ook condenswater in de drukleiding van de differentiaaldruksensor waardoor de drukmeting niet goed wordt uitgevoerd.

Mijn eerste advies is:
meld je bij de dealer, er moet een duidelijke oorzaak zijn voor jouw probleem!

Overigens zorgt een verstopt roetfilter voor een minder soepel lopende motor, vermogens verlies, en roetwolken :smt190 . Daarnaast door voortdurende regeneratiepogingen een verhoogd brandstofverbruik en zelfs andere gevolgschade.

Op dit forum staat best veel over roetfilters, zoek maar eens.
En in de FAQ heb ik een uitgebreid werkingsprincipe van het roetfilter (FAP) gezet. (nou ja, menno heeft het natuurlijk geplaatst ;) )

Zeker gezien leeftijd en km/stand hoort jouw FAP perfect te werken, en heb je waarschijnlijk nog gewoon fabrieksgarantie :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 okt 2011 20:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 20:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
HIHIHI,sorry even voor mijn reactie. Heb ik ook met mijn oudere dame aan de hand. Is maar een keer voorgevallen. Maar het veroorzaakte hier ook een beetje paniek. Nu op het moment heb ik geen meldig meer gehad en is het roeten ook minder. Maar zoals ze hier al zeggen kan een check-up wonderen doen. De kans is ook dat het gewoon door uw rijstijl, soort verkeer( veel korte afstanden?) dat het systeem niet kan volgen. En dan kan een geforceerde regeneratie via de lexia uitkomst bieden. Maar laat het systeem idd eerst checken.


16 okt 2011 10:27
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2011 07:48
Berichten: 49
Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
:cit4 Ben met de auto naar Citroën De Roover Tienen geweest. Na uurtje nazicht werd besloten de sonde aan de roetfilter te vervangen. Snel afspraakje gemaakt en twee dagen later was alles gefikst, kosteloos, volledig onder garantie! Nu geen enkel probleem meer! :citrofiel


25 okt 2011 10:25
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
:smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 okt 2011 10:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2011 07:48
Berichten: 49
Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
:cit2 Dag allen,
In mijn onderhoudsboekje staat dat het aditief moet nagekeken/bijgevuld worden vanaf 100.000 Km. Er staat ook dat het systeem een waarschuwing activeert wanneer er te weinig aditief is. Kan men gerust wachten tot die waarschuwing verschijnt of is het dan al "te laat"?

Waar bevindt zich het reservoir van dat aditief? Hoe controleren/bijvullen en met welke vloeistof?

:cit17


10 feb 2016 08:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
Jouw auto heeft de additief-functie geïntegreerd in de motormanagementcomputer. Dit betekent dat je in principe kunt wachten totdat de melding wordt gegeven.
Het tankje zit links achter onder de auto voor de achteras.
Het bijvullen moet worden gedaan met de juiste vloeistof, en is afhankelijk van je orga- nummer, zie daarvoor het document bij de FAQ. Daarna moet het bijvullen worden geregistreerd in de motormanagementcomputer.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 feb 2016 09:38
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 26 dec 2015 09:49
Berichten: 55
Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Alarmmelding "risico verstopping roetfilter"
James007 schreef:
:cit4 Ben met de auto naar Citroën De Roover Tienen geweest. Na uurtje nazicht werd besloten de sonde aan de roetfilter te vervangen. Snel afspraakje gemaakt en twee dagen later was alles gefikst, kosteloos, volledig onder garantie! Nu geen enkel probleem meer! :citrofiel


ah, bij Jessica geweest :smt023
(P.S. De Roover bestaat al een tijdje niet meer is ondertussen http://www.groepautomotive.be/)


10 feb 2016 18:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.