Auteur |
Bericht |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Dat is waar.
Aan de andere kant denk ik dat PSA inschat dat de kopers van een Cit V6 dat niet doen vanwege performance-overwegingen. Als dat zou zou zijn, hadden ze 'm kunnen leveren met een handgeschakelde bak, maar die strijd verliezen ze altijd tegen BMW.
Wat mij betreft hebben ze gelijk. Ik zocht een 2.7 V6 niet omdat ik harder wilde gaan dan ik kon met de 2.2 HDIf die we hadden, maar puur vanwege het karakter en de 'laufkultur' van het blok. De 2.0 HDIf is me net wat te rauw en te werkerig; de 2.7 heeft nog meer van dat romige dat de 2.2 ook al had. Dan had ik natuurlijk ook een Phase 3 2.2 HDI kunnen zoeken, maar helaas... die is nooit geleverd met een automaat.
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
29 sep 2014 23:32 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33403 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
De C5 HDi 200 ( met 2.2 ) heeft een automaat hoor ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
29 sep 2014 23:35 |
|
|
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Die wel ja, maar die kon ik niet vinden met weinig km's... (ook niet heel veel met veel kilometers trouwens).
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
29 sep 2014 23:41 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Dus wat die chip doet is de brandstofdruk verhogen. Dit levert een nog betere verbranding op (beter rendement) en daarnaast kan er meer ingespoten worden in een bepaalde tijd. Dat laatste is alleen zinvol als er een luchtoverschot blijft , dus kun je met zo'n soort tuning maar "zo ver" komen, ander moet de turbodruk ook omhoog (maar dan moet de racechip ook aan die sensor zitten...) Het alternatief is excessief roeten, dat zie je niet maar merk je in vaker regeneratie en sneller einde roetfilter.
Je schrijft dat de chip zo slim is om dat ook bij verschillende toerentallen verschillend te doen en daarmee de auto bovenin nog beter te laten trekken? Hoe weet ie dat het toerental? Zit ie ook op de bdp sensor?
De vraag die natuurlijk wel altijd gesteld moet worden is waarom doet Cit dit niet zelf, welke grenzen houdt ze aan en waarom. Bij een beperkte tuning van een paar procent (zeg max 10) extra zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar als de chip doet wat ie belooft dan zit je daar wel een stuk boven. Het antwoord heb je ook al: de automaat. De brandstofpomp zal ook niet oneindig veel bar kunnen leveren. Ik zou de parameters dus niet proberen maximaal af te stellen maar beperkt. Tevens is het ook een stuk karakter, cit heeft zijn best gedaan de opbouw zo lineair mogelijk te maken, een chip maakt die meestal wat explosiever om wat meer beleving te creëren.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
30 sep 2014 11:50 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Onderschat nooit het ontwikkel budget van de fabrikant... Overschat ook niet het ontwikkel budget van de chip boer...
|
30 sep 2014 12:27 |
|
|
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
en deel van de grenzen worden ook bepaald door de brede markt waarin de auto probleemloos moet kunnen werken. dus ook landen waar slechtere kwaliteit diesel verkocht wordt. verder denk ik dat je wel een beetje marge mag verwachten anders zou het allemaal wel heel zwak zijn.
|
30 sep 2014 15:28 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Dat argument van de markten waar slechte brandstof verkocht wordt hoor je vaker bij tuners. Ze vergeten dan wel te vragen of je wel eens naar zo'n land op vakantie gaat...
Ik kan me nog iets voorstellen mbt octaangetal van benzine (lager dan RON95) en pingelen, maar waar moet ik dan aan denken bij diesel? Die loopt toch desnoods op slaolie?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
30 sep 2014 16:30 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Vroeger liep een indirect ingespoten diesel op eventueel slaolie.....nu met de moderne commonrials is dat echt verleden tijd.
|
30 sep 2014 17:47 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Dat klopt, maar dan nog steeds zie ik niet in wat de kwaliteit van de diesel te maken heeft met het verhogen van de commonrail brandstofdruk.
Het gaat er gewoon om dat een fabrikant een commonrail systeem monteert met een bepaalde druk. We weten dat hoe hoger de druk is hoe efficiënter ie kan werken en hoe meer vermogen eruit gepeurd kan worden (we zijn de laatste jaren van 1000 naar 2000 bar gegaan.)
De reden dat de fabrikant de druk niet verder opschroeft is mijns inziens gelegen in het feit dat de pomp maar X druk aankan. Daar ga je een marge onder zitten. Tuning grijpt in in die marge.
Idem voor turbodruk als deze door de tuning beïnvloed wordt. Daar gaat het echter om orde grootte 1 bar en is de mogelijk te behalen druk niet de beperkende factor.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
01 okt 2014 09:35 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Ik vind tunen sowieso niet logisch. De fabrikant heeft veel meer testuren gemaakt met een blok voordat ze het op de markt zetten. Natuurlijk zit daar een veiligheidsmarge in maar die heb je in uitzonderlijke omstandigheden wellicht ook nodig. Gewoon een auto kopen met een blok wat voor jouw specifieke wensen voldoet.
|
01 okt 2014 10:10 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Ik heb met de gechipte 136 PK HDi's van Menno en van Harm gereden. Dat waren buitengewoon prettige belevenissen, vlotte respons op het gaspedaal, heerlijk veel koppel onderin het toerental.
Destijds waren die 136 PK HDi's de enige motoren leverbaar, en dus was chippen de enige mogelijkheid om de karakteristiek aan te passen, en te verbeteren.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 okt 2014 11:51 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33403 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
En zolang je dat niet maximaal doet en bij een bekende ( en goede !! ) chiptuner is daar m.i. ook niets mis mee ... Zo'n standaard " racechip " die de boel omzeilt zou ik nooit gebruiken , dat is wel vragen om problemen.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
01 okt 2014 11:53 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Die problemen ontstaan ook als je geen rekening houdt met de bak die er achter zit. De AM6 kan dit chiptunen van de 136 PK HDi makkelijk aan. Maar de handgeschakelde 6-bak heeft daar problemen mee, met name de koppeling. Die zou je dan moeten vervangen door die van de latere 163 PK HDi, inclusief het DMF.
Ik zou het ook niet doen met de 2.2 HDi waar de 4HP20 aan gekoppeld zit. En uiteraard niet bij de V6 HDi's, zoals al besproken is op de vorige pagina van dit draadje.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 okt 2014 12:02 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33403 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Een C5-3 met 2.2 heeft toch geen 4 bak naar ik hoop
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
01 okt 2014 12:10 |
|
|
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
Re: citroen chiptunen
Nee, maar de Phase 2 wel.
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
01 okt 2014 12:48 |
|
|
|