Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Afbeelding


08 dec 2016 19:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Jep, ik ken de dopjes. Sterker nog, ik heb ze hier liggen en ook een tijdje op mijn motor gehad. Sinds de granulaat schoonmaak actie zaten ze er op. Ik merkte alleen geen enkel verschil in olieverbruik.

Voor wat betreft de zuiger schade: wellicht is het smeltschade, maar er zitten ook duizenden putjes in de zuiger en de elektrode van de bougie was ook platgeduwd. Dus er hebben ook restanten van iets ingezeten. De cilinderwand bovenaan op de plek van de kapotte zuiger is wit uitgeslagen en ruw:

Bijlage:
cilinderwand.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


08 dec 2016 20:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
die putjes komt van de zuigerveren


08 dec 2016 20:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Eens

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 dec 2016 20:35
Profiel
Model geleerde
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35
Berichten: 237
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 35000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Mijn nieuwste bijdrage van de neverendingTHPstory:
Vanmorgen bokte de auto 1 x bij het wegrijden bij een verkeerslicht (motor nog koud) en vervolgens was alle vermogen weer weg. Ik had moeite om een vrachtwagen eruit te trekken. :shock:
Vanmiddag naar de garage geweest om de computer te laten uitlezen. Er stond een storing in: te rijk mengsel (nummer van de storing heb ik niet onthouden, P-nogwat). De motor was in noodloop gegaan (gelukkig, wacht ik dacht meteen weer aan de turbo).
Volgens de dealer is er net een software-update vrijgegeven, onder andere voor dit probleem. Storing gereset, motor loopt nu weer ok.


08 dec 2016 21:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Off-Topic-Bijzonder. De Oilsaver wordt eerst tactisch in een flink aantal pagina's tellend draadje door de techneuten alhier de grond in geboord vanwege onvoldoende ademtocht, black sludge en bevriezingsgevaar en nu gaat de grootste mopperkont voor afdoppen? Niet zeer geloofwaardig. En dat is een understatement. - On Topic.

De witte ruwe plek is verbrand en aangekoekt aluminium.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


08 dec 2016 21:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Sinds wanneer is BJG, die deze door Peugeot geleverde afdopping aanbeveelt, de grootste mopperkont op dit forum?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 dec 2016 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik doelde op Willy4. Maar dat begreep je vast wel.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


08 dec 2016 23:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
ik denk niet weet wat daar in geplaatst wordt
en stop met die onnozele praat en met dat na apen , en met de mensen persoonlijk aan te vallen zo ook met bart ebben
ik weet nog altijd niet wat je tegenhoud voor zelf een bedrijf op te richten , je heb toch altijd commentaar op iedereen dat het teveel kost , en dat je het beter weet


08 dec 2016 23:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
GW-tje schreef:
... vanwege onvoldoende ademtocht, black sludge en bevriezingsgevaar en nu gaat de grootste mopperkont voor afdoppen? Niet zeer geloofwaardig. En dat is een understatement.

Toch was ik degene die dit afdoppen adviseerde in plaats van de oilsaver te gebruiken en niet Willy4.

Dat Willy4 niet afwijzend reageerde op mijn voorstel heeft -denk ik- te maken met zijn kennis van de constructie van de THP motor:

De THP heeft twee carterventilatieslangen, waarvan er via de achterste onder sommige omstandigheden turbodruk (weliswaar via een keerklep) op het carter komt te staan. Daardoor ontstaat er carterdruk en dat resulteert in extra olieverlies langs klepstelen, waardoor extra vervuiling van de inlaat ontstaat.
Afdoppen is dus geen gevaar, want de andere slang naar de inlaat blijft gewoon open, waardoor voldoende afvoer van cartergassen is gewaarborgd.

De 200pk THP heeft deze achterste slang niet en is af fabriek op deze manier afgedopt met genoemd onderdeelnummer, terwijl de motor qua opbouw vrijwel identiek is.
en dat is ook een understatement ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 dec 2016 00:09
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Afbeelding

Mannen, dit kan zo niet. Jullie hoeven geen vrienden van elkaar te zijn (en te worden), maar hier doen we normaal tegen elkaar. Het is elke keer weer feest en dat maakt het er niet leuker op. Verpest s.v.p. niet de sfeer voor de anderen.


Ontopic!

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


09 dec 2016 00:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Helder verhaal waarom afdoppen verstandig is. Ik realiseerde me niet dat deze slang inderdaad ook andersom zou kunnen gaan werken en boost pressure in de inlaat het carter in kan jagen. Is die keerklep in het kleppendeksel dan de feitelijke boosdoener?

Nu had de motor die ik heb gekocht nog een "oud" kleppendeksel. Die heb ik laten zitten, maar is het dan ook verstandig om te vervangen door het nieuwe type kleppendeksel die ik had gekocht voor mijn originele motor?

Wat ik me ook nog af vraag: ik heb het hele carter, oliepomp en oliepan doorzocht naar restanten aluminium. Maar ik heb niets gevonden. Maar toch mis ik een fors stuk van de zuiger. Waar zou dat gebleven kunnen zijn? Ik begreep dat er mensen zijn die dit al eerder hebben gezien.. Is er toen nog iets van de restanten alu teruggevonden?


09 dec 2016 11:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Citaat:
Wat ik me ook nog af vraag: ik heb het hele carter, oliepomp en oliepan doorzocht naar restanten aluminium. Maar ik heb niets gevonden. Maar toch mis ik een fors stuk van de zuiger. Waar zou dat gebleven kunnen zijn? Ik begreep dat er mensen zijn die dit al eerder hebben gezien.. Is er toen nog iets van de restanten alu teruggevonden?


dat gaat gewoon door de uitlaad klep naar buiten


09 dec 2016 11:41
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Zou het? Zolang er nog compressie is waarschijnlijk wel. Maar daarna? Dan lijk me dat het naar beneden drupt. En elke druppel direct stolt in de olie. Dus dan zou ik alu-kogels verwachten in de olie, maar die heb ik niet aangetroffen.

Maar goed, vloeibaar alu via de uitlaat naar buiten. Smelttemperatuur van alu is 660 graden celcius. Nergens in het uitlaatsysteem is het zo heet. Dan zou het dus al snel moeten stollen. Ik zou zeggen, misschien zelfs wel al in de kop of het spruitstuk. Maar dat is allemaal brandschoon, geen sporen te zien.


Laatst bijgewerkt door Rene op 09 dec 2016 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Hinderlijke quote gewist.


09 dec 2016 11:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk niet dat dit via de uitlaat de motor heeft verlaten. Als dat zo was had je waarschijnlijk ook een kromme klepsteel aan kunnen treffen.
Wanneer door een zeer zuurstofrijke verbranding delen van je zuiger gaan smelten dan zullen de delen die je mist gewoon verbrand/verdampt zijn.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 dec 2016 12:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.