Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
JW-NHS schreef:
Down-sizing hoeft dus niet te betekenen dat motoren korter meegaan en problemen geven, zoals vaak gedacht en gesteld wordt.

'Downsizing' maken we toch al heel lang mee (in iets andere vorm). In de jaren '70 leverede een 2 liter motor ongeveer 80 pk (specifiek vermogen 40 pk/ltr), in de huidige C5 2.0 levert een 2 liter 146 pk (73 pk/ltr) en dat is een gewone motor (niet opgevoerd).

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


11 apr 2015 09:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
tja, het volume van een motor maakt natuurlijk niet dat ie meer of minder degelijk is. Het gaat er om dat motorblok, zuigers en stangen sterk genoeg zijn voor het vermogen dat de motor moet leveren en vooral dat de motor zijn warmte goed kwijt kan. Dat laatste helpt volume natuurlijk wel bij.

En natuurlijk - een downsize motor heeft wel een turbo - dus die kan ook kapot.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


13 apr 2015 10:44
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Na lange tijd weer eens actief op het forum!

Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). In juni wordt deze maandagochtend fransoos vervangen door een Tjechische Duitser, een Skoda Octavia Combi Elengance businessline 2.0 tdi. Ben benieuwd :smt203


19 apr 2015 21:04
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Jammer dat de 1.6 toch wel probleem gevallen zijn, met een grote boog omheen lopen. :mrgreen:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


20 apr 2015 06:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Geen superb?
Oom van mijn vrouw had dezelfde sleurhut als jij en die had de superb ervoor..(ivm de mtm van de caravan)
Moest wel hulpveren zetten.. :idea:


20 apr 2015 08:09
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Robbert schreef:
Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller).

Uit belangstelling (en nieuwsgierigheid), wat was de aard van de problemen? motorisch of ook anderszins?

Adri

_________________
Afbeelding


20 apr 2015 08:14
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Tja , nu met een diesel zullen de problemen wel verdwijnen, jammer dat er geen HDi voor in de plaats is gekomen...
Suc6 met de skoda :smt193

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 apr 2015 08:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Adri, mijn 508 problemen:

Na drie keer blok openen uiteindelijk bij 90k km gehele blok vervangen
Diverse motorstoring (alleen electronisch, vaak vals alarm)
Kapotte deurkruk (keyless entry)
Kapotte hogedruk brandstofpomp
Bodemplaten onder auto vandaan gevallen (op snelweg.......)
Losgeschoten slang turbo

En toen was ik er klaar mee :evil:


22 apr 2015 19:14
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 14 aug 2007 16:56
Berichten: 9
Woonplaats: Delft
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Beste forumleden,

Twee weken geleden heb ik mooie Tourer THP 1.6 uit 2012 met 64000 km aangeschaft. Ik ben er van uit gegaan dat ik dat 'veilig' kon doen omdat de bekende problemen vanaf 2011 opgelost zouden zijn. Als ik de voorgaande pagina's lees zou dit toch wel eens niet helemaal het geval kunnen zijn. Wat hangt mij allemaal nog boven het hoofd?

Hoewel de auto heerlijk rijdt en ik er best blij mee ben zijn er toch enkele dingetjes die mij zorgen baren:

Ik merk dat de auto niet altijd mooi gelijkmatig accelereert. Met name na het weer inschakelen van de cruisecontrol voel ik lichte schokjes als hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Ook als ik met weinig toeren (2000) met de voet accelereer is dit merkbaar. Is dit een voorteken van vervuiling?

Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden een hoog ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het 'tanden poetsen' dat je krijgt als je een draaiende motor probeert te starten (maar dan hoger), of als (bij een oude bak) de pook niet goed in de versnelling zit en er uit schiet. Is dit een klapperende distributieketting, een gierende turbo, iets met de drukgroep of iets anders?

De auto heeft voor aflevering een onderhoudsbeurt gehad. Ik zag eergisteren op onderhoudskaartje dat de motor is afgevuld met 5w40. Het kan een verschrijving zijn van degene die het kaartje heeft ingevuld, maar het lijkt mij niet goed. Bij de vorige beurten (de oude kaartjes zaten er ook nog in ) was wel 5w30 gebruikt. Wat kunnen de effecten zijn van 5w40 in deze motor?

Ik moet deze week maar eens terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb en sowieso de olie laten wisselen voor 5w30 of 0w30. Ik heb overigens een jaar garantie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Groet,
Bart Jan


27 apr 2015 10:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Het beeld dat jij schetst van de acceleratie kan met vervuiling te maken hebben, het geluid lijkt op het geluid dat ontstaat bij een niet goed werkende kettingspanner.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 apr 2015 10:47
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 14 aug 2007 16:56
Berichten: 9
Woonplaats: Delft
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?


27 apr 2015 11:29
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2010 19:25
Berichten: 1847
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
.... bij mij begon het ook zo ...... als ik jou was zou ik het alvast gaan melden, die schokjes en het niet gelijkmatig accelereren hebben bij mijn weten met de vervuiling te maken. Mijn dealer gaf laatst aan dat er nog steeds af en toe (in ieder geval veel minder frequent an voorheen) een THP motor voorbij kwam van een recenter jaar dan 2010/2011 die wel de bekende problemen had. Als het onderhoud volgens het boekje bij een dealer is uitgevoerd dan hoef je je over de kosten (in principe) niet zo'n zorgen te maken, maar ik neem aan dat je sowieso nog in de garantie zit.

_________________
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country


27 apr 2015 15:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
bartjan schreef:
Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?

Uiteraard is de oliekwaliteit en de viscositeit van invloed op de kettingspanner. Maar ik betwijfel sterk of het in dit geval de oorzaak zal zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 apr 2015 10:06
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De dikte is niet zoveel van invloed. De olie hoeft alleen druk op te bouwen om de spanner op spanning te houden en viscositeit is dan niet zo van belang


28 apr 2015 10:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Voordat er weer discussies onstaan?

Ff voor de neutrale lezer, ik lees dat BJG schrijft dat viscositeit wel van belang is en chathankie van niet? :smt017


28 apr 2015 12:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.