Auteur |
Bericht |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
JW-NHS schreef: Down-sizing hoeft dus niet te betekenen dat motoren korter meegaan en problemen geven, zoals vaak gedacht en gesteld wordt. 'Downsizing' maken we toch al heel lang mee (in iets andere vorm). In de jaren '70 leverede een 2 liter motor ongeveer 80 pk (specifiek vermogen 40 pk/ltr), in de huidige C5 2.0 levert een 2 liter 146 pk (73 pk/ltr) en dat is een gewone motor (niet opgevoerd).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
11 apr 2015 09:13 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
tja, het volume van een motor maakt natuurlijk niet dat ie meer of minder degelijk is. Het gaat er om dat motorblok, zuigers en stangen sterk genoeg zijn voor het vermogen dat de motor moet leveren en vooral dat de motor zijn warmte goed kwijt kan. Dat laatste helpt volume natuurlijk wel bij.
En natuurlijk - een downsize motor heeft wel een turbo - dus die kan ook kapot.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
13 apr 2015 10:44 |
|
|
Robbert
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Na lange tijd weer eens actief op het forum! Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). In juni wordt deze maandagochtend fransoos vervangen door een Tjechische Duitser, een Skoda Octavia Combi Elengance businessline 2.0 tdi. Ben benieuwd
|
19 apr 2015 21:04 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Jammer dat de 1.6 toch wel probleem gevallen zijn, met een grote boog omheen lopen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
20 apr 2015 06:27 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02 Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geen superb? Oom van mijn vrouw had dezelfde sleurhut als jij en die had de superb ervoor..(ivm de mtm van de caravan) Moest wel hulpveren zetten..
|
20 apr 2015 08:09 |
|
|
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Robbert schreef: Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). Uit belangstelling (en nieuwsgierigheid), wat was de aard van de problemen? motorisch of ook anderszins? Adri
_________________
|
20 apr 2015 08:14 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31 Berichten: 33374 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Tja , nu met een diesel zullen de problemen wel verdwijnen, jammer dat er geen HDi voor in de plaats is gekomen... Suc6 met de skoda
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
20 apr 2015 08:47 |
|
|
Robbert
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Adri, mijn 508 problemen: Na drie keer blok openen uiteindelijk bij 90k km gehele blok vervangen Diverse motorstoring (alleen electronisch, vaak vals alarm) Kapotte deurkruk (keyless entry) Kapotte hogedruk brandstofpomp Bodemplaten onder auto vandaan gevallen (op snelweg.......) Losgeschoten slang turbo En toen was ik er klaar mee
|
22 apr 2015 19:14 |
|
|
bartjan
C5club Newbie
Geregistreerd: 14 aug 2007 16:56 Berichten: 9 Woonplaats: Delft
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Beste forumleden,
Twee weken geleden heb ik mooie Tourer THP 1.6 uit 2012 met 64000 km aangeschaft. Ik ben er van uit gegaan dat ik dat 'veilig' kon doen omdat de bekende problemen vanaf 2011 opgelost zouden zijn. Als ik de voorgaande pagina's lees zou dit toch wel eens niet helemaal het geval kunnen zijn. Wat hangt mij allemaal nog boven het hoofd?
Hoewel de auto heerlijk rijdt en ik er best blij mee ben zijn er toch enkele dingetjes die mij zorgen baren:
Ik merk dat de auto niet altijd mooi gelijkmatig accelereert. Met name na het weer inschakelen van de cruisecontrol voel ik lichte schokjes als hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Ook als ik met weinig toeren (2000) met de voet accelereer is dit merkbaar. Is dit een voorteken van vervuiling?
Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden een hoog ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het 'tanden poetsen' dat je krijgt als je een draaiende motor probeert te starten (maar dan hoger), of als (bij een oude bak) de pook niet goed in de versnelling zit en er uit schiet. Is dit een klapperende distributieketting, een gierende turbo, iets met de drukgroep of iets anders?
De auto heeft voor aflevering een onderhoudsbeurt gehad. Ik zag eergisteren op onderhoudskaartje dat de motor is afgevuld met 5w40. Het kan een verschrijving zijn van degene die het kaartje heeft ingevuld, maar het lijkt mij niet goed. Bij de vorige beurten (de oude kaartjes zaten er ook nog in ) was wel 5w30 gebruikt. Wat kunnen de effecten zijn van 5w40 in deze motor?
Ik moet deze week maar eens terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb en sowieso de olie laten wisselen voor 5w30 of 0w30. Ik heb overigens een jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Groet, Bart Jan
|
27 apr 2015 10:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het beeld dat jij schetst van de acceleratie kan met vervuiling te maken hebben, het geluid lijkt op het geluid dat ontstaat bij een niet goed werkende kettingspanner.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 apr 2015 10:47 |
|
|
bartjan
C5club Newbie
Geregistreerd: 14 aug 2007 16:56 Berichten: 9 Woonplaats: Delft
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?
|
27 apr 2015 11:29 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 19:25 Berichten: 1847
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
.... bij mij begon het ook zo ...... als ik jou was zou ik het alvast gaan melden, die schokjes en het niet gelijkmatig accelereren hebben bij mijn weten met de vervuiling te maken. Mijn dealer gaf laatst aan dat er nog steeds af en toe (in ieder geval veel minder frequent an voorheen) een THP motor voorbij kwam van een recenter jaar dan 2010/2011 die wel de bekende problemen had. Als het onderhoud volgens het boekje bij een dealer is uitgevoerd dan hoef je je over de kosten (in principe) niet zo'n zorgen te maken, maar ik neem aan dat je sowieso nog in de garantie zit.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
27 apr 2015 15:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
bartjan schreef: Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie? Uiteraard is de oliekwaliteit en de viscositeit van invloed op de kettingspanner. Maar ik betwijfel sterk of het in dit geval de oorzaak zal zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 apr 2015 10:06 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De dikte is niet zoveel van invloed. De olie hoeft alleen druk op te bouwen om de spanner op spanning te houden en viscositeit is dan niet zo van belang
|
28 apr 2015 10:42 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02 Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Voordat er weer discussies onstaan? Ff voor de neutrale lezer, ik lees dat BJG schrijft dat viscositeit wel van belang is en chathankie van niet?
|
28 apr 2015 12:19 |
|
|
|