OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Auteur |
Bericht |
dido4
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jun 2010 08:38 Berichten: 42 Woonplaats: Sint Amands aan de Schelde
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI exclusive
Opties: Myway GSP - MBR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 450
Kleur: Zilver metalique
Naar boven
|
OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Beste collega C5 - PH3'ers
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk. Ik ben heel tevreden van de luxe, rijcomfort enz... van mijn C5, maar hiervoor had ik een C4 grand picasso met dezelfde motor (1.6 HDI) en die was toch wat vinniger dan mijn C5 nu.
Heb ondertussen de wagen 2 weken en ongeveer 2000 kilometer en hij voelt lui aan. Heb volgende week een afspraak in Sint-Lenaerts voor het OBD chiptunen van mijn auto. 28 PK erbij, maar boventien 50 NM. Zal een heel verschil zijn.
Lang getwijfeld, maar van citroën zelf (garage) groen licht gekregen. De auto en zijn onderdelen is voorzien op dergelijke verbetering.
Ik laat iets weten na de tuning...
Groetjes
|
17 jun 2010 13:03 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Kan dat al bij die kilometerstand?
Ik neem aan dat de auto pas 2000 gereden heeft?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
17 jun 2010 13:09 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
De 1.6 HDIF staat erom bekend dat hij het snel moeilijk heeft en bij Citroen en Peugeot zijn al heel wat turbo's gewisseld van deze motoren. Het is jouw auto, en ik neem aan dat hij betaald is, dus je mag er mee doen wat je wilt, maar het blijft een 1600 die een zware auto moet voortslepen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
17 jun 2010 13:53 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
dat geldt tegenwoordig voor toch alle motoren.. dan kan je ook zeggen dat de 1.6 thp ook maar een 1.6je is..
een citroengarage die groen licht geeft voor 28 pk erbij ... vind ik toch straf hoor.. Mijn dealer die in de rally sport zit en ook thuis is in het gebied van tuning raadde het mij af.. 28 pk extra op 110 is toch al vrij veel.. en ik denk niet dat het de levensduur van de motor tengoede komt..
maar goed ieder doet natuurlijk mijn zijn auto wat ie wil...
|
17 jun 2010 16:28 |
|
|
dido4
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jun 2010 08:38 Berichten: 42 Woonplaats: Sint Amands aan de Schelde
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI exclusive
Opties: Myway GSP - MBR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 450
Kleur: Zilver metalique
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Wat de kilometerstand betreft had ik dezelfde vraag... Nu al doen bij 2000 km? Het antwoord van de citroën garage was dat als je gaat chiptunen dat je dat beter bij een jonge kilometerstand doet dan bij een oudere wagen.
De uitleg wat betreft de 28PK extra was... dat de wagen daarvoor uitgerust is. Er zouden blijkbaar C5's 1.6 HDI rondrijden in Japanse oorden waar dezelfde motor en dezelfde onderdelen rondrijden met een HDI van 138 PK ipv de voor ons voorziene 110 PK. De 110 PK zou zijn omwille van de verzekeringsbesparende argumenten.
Ook de koppeling in de wagens met 138PK zou identiek zijn aan de 110PK's van bij ons...
Al die argumenten samen hebben mij overtuigd om ervoor te gaan. Extra detail was dat het niet de citroën garage is die de chiptuning zal uitvoeren, dus dat er geen enkele commerciële reden achter hun uitleg zit.
|
17 jun 2010 16:57 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
en dan nadien maar klagen maar het is uw auto
|
17 jun 2010 16:58 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
ben benieuwd...
|
17 jun 2010 16:59 |
|
|
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Ik ook, ben geen fan van tuning, maar iedereen doet natuurlijk wat hij wil. Laat zeker je bevinden achter, hou er ook rekening mee dat een diesel wat tijd nodig heeft om los te komen, zeker meer dan 2000km.
|
17 jun 2010 21:34 |
|
|
Bartk
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Euh, de eerste 5000 Km heb je zo-i-zo toch nooit het volle vermogen heb ik mij laten vertellen door iemand van Citroen Belgie... Dit zijn de inloop Km's en dan is hij zo geprogrammeerd dat ie het wat rustiger aan doet, nadien zou het moeten verbeteren.
|
18 jun 2010 08:12 |
|
|
dido4
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jun 2010 08:38 Berichten: 42 Woonplaats: Sint Amands aan de Schelde
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI exclusive
Opties: Myway GSP - MBR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 450
Kleur: Zilver metalique
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Dat klinkt vreemd, maar is mogelijk dat de diesels de eerste 5000 km een soort van beveiliging hebben. Laat het nog juist zijn, dan geloof ik nooit dat de motor na 5000 km 28 PK en 50 Nm meer zal leveren.
Toen ik in de garage vroeg of de fiscaal veel voordeliger 1.6 HDI wel voldoende vermogen had om dergelijke wagen voort te duwen kreeg ik de garantie dat hij zelfs vinniger zou aanvoelen dan mijn C4 grand picasso 1.6 HDI omdat hij gestroomlijnder is. NIET DUS! De wagen voelt lui aan, zelfs niet prettig om mee te rijden. Neem je een vluchtheuvel in derde tegen 40 km/uur dan moet je terugschakelen naar 2de of hij gaat niet vooruit.
Vandaar mijn voornemen om de obd chiptuning te laten uitvoeren, gewoon om gezelliger te kunnen rijden.
|
18 jun 2010 08:37 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
dido4 schreef: Neem je een vluchtheuvel in derde tegen 40 km/uur dan moet je terugschakelen naar 2de of hij gaat niet vooruit. Dat blijft evengoed, de 1.6 motor heeft onderin wat weinig vermogen omdat de turbo daar minimaal werkt, en de derde versnelling is iets te hoog. Als je het daarom doet zul je teleurgesteld zijn.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 jun 2010 10:00 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
dido4 schreef: s. NIET DUS! De wagen voelt lui aan, zelfs niet prettig om mee te rijden. Neem je een vluchtheuvel in derde tegen 40 km/uur dan moet je terugschakelen naar 2de of hij gaat niet vooruit.
Vandaar mijn voornemen om de obd chiptuning te laten uitvoeren, gewoon om gezelliger te kunnen rijden. tuurlijk voelt de zo aan.. je rijdt nu ook in een auto.. eh laat ik het even zwart/wit stellen de picasso is een busje en de C5 een limo.. het zelfde had ik met de Ccrosser 2.2 hdi en de C5 2.2 hdi. daar voelde de C5 ook langzamer aan.. maar dit komt gewoon dat het comfort van de C5 beter is... in mijn ogen had je beter de 2.0 hdi gekocht, die 100 euro per jaar meer aan wegenbelasting zal het toch ook niet maken..
|
18 jun 2010 16:40 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Ik heb het als een eerder gezegd, maar ook in België is het niet normaal om over vluchtheuvels te rijden. De correcte term is drempel of verkeerplateau, wellicht wordt dat bedoeld? Op een vluchtheuvel mag je alleen als voetganger komen! viewtopic.php?p=223902#p223902Maar ik zie echt niet hoe je langzamer zou gaan door drempels Citaat: De uitleg wat betreft de 28PK extra was... dat de wagen daarvoor uitgerust is. Er zouden blijkbaar C5's 1.6 HDI rondrijden in Japanse oorden waar dezelfde motor en dezelfde onderdelen rondrijden met een HDI van 138 PK ipv de voor ons voorziene 110 PK. De 110 PK zou zijn omwille van de verzekeringsbesparende argumenten. Absolute onzin. De 1.6HDi heeft de BE4R 5-bak en die is totaal niet geschikt voor een dergelijk koppel. Ook de koppeling en zelfs het differentiëel zijn niet voor zoiets ontworpen. De 2.0HDi138 heeft de ML 6-bak. Je dealer liegt dat het gedrukt staat, want Diesels zijn de facto uitgestorven in Japan. http://www.reuters.com/article/idUST9915920071026http://www.nytimes.com/2006/03/03/busin ... iesel.htmlCitroën levert alleen benzines, de 2.0-16v143 de THP155 en de V6es. http://www.citroen.jp/products/c5/perfo ... index.html
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 jun 2010 09:58 |
|
|
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
Re: OBD Chiptuning voor mijn 1.6 HDI
Nogmaals ik heb met zo een 1.6hdi gereden, en om te zeggen dat hij even vlot is als een 2.0hdi is natuurlijk niet waar. Maar als je uit een 2.0hdi komt viel mij vooral de korte adem op onder de 1500 tpm. Helemaal logisch trouwens, maar geef de motor toch even tijd om goed los te komen en rij hem goed in. Op papier is je C5 trouwens aanzienlijk sneller dan de picasso, dus het zit gewoon beetje tussen de oren. Verder is die 1.6hdi erg aangenaam vind ik. Rij eens met een 1.6TDI (zelfs in een golf of a3) en je zal dan pas merken wat lui is. A3 1.6tdi = grootste tegenvaller ook bij mij
|
19 jun 2010 10:16 |
|
|
|