Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 rugpijn door stoelen c5 
Auteur Bericht
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Staat er niet maar je kunt het zo wel lezen denk ik
Citaat:
Het besluit is gevallen: de C5 gaat eruit. Wel een dure grap om het leasecontract na nog geen 2 jaar te beeindigen (op 4jaarbasis aangegaan) maar rugpijn kost veel meer.
Nu staat er een Passat Bluemotion voor de deur.
Jammer van al het geld, jammer van de styling en veer-comfort en nog wel een paar zaken.
Maar nogmaals: een tocht van 700 tot 1000 km op een dag mag niet betekenen dat je "kapot" bent.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


24 mei 2010 18:56
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 28 sep 2009 20:32
Berichten: 60
Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Gek maar waar. Ondanks mijn niet-citroen verleden lijkt het dat ik de laatste tijd steeds regelmatiger op de bres spring om mijn C5 te verdedigen (zie ander draadjes). Ik vind dat de stoelen van de exclusive echt fantastisch zitten, ook na een ritje I-NL (12 uurtjes achter het stuur) of I-HR (maar een zestal uurtjes). Ook mijn vriendin, voor en na de zwangerschap, zegt dat ze zit als een vorst. Was wel even zoeken naar de juiste instelling, maar het geduld wordt beloond. Iedereen zit anders in elkaar en stoort zich blijkbaar aan andere dingen!

_________________
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)


24 mei 2010 20:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Dit is gewoon te persoonlijk om het op de auto af te schuiven, maar ik kan het niemand kwalijk nemen, ik heb ook zonder proefrit een nieuwe Xantia gekocht en ingeruild na 2jr vanwege de stoelen, maar ik reed dan ook wel eens 5uur aan een stuk (>160km/h tot de tank leeg was.). In mijn C5 stoelen kan ik (1.90m) slapen of naar Portugal rijden, zonder probleem. Met de C6 zijn lange ritten ook geen probleem, Xm idem.

Echter, gelul over "betere" duitse stoelen neem ik ook met een korreltje zout.
A) omdat die waarschijnlijk van Faurecia komen (Frans en eigendom van PSA!)
B) omdat er blijkbaar een enorme markt is in Duitsland voor aftermarket stoelen (Recaro etc.) dus zo goed zijn de originelen ook niet ;)

Tenslotte nog dit, je kunt natuurlijk makkelijk de auto de schuld geven (doe ik ook wel eens) maar uiteindelijk kan het ook die 6,5uur in een rot bed zijn of je houding aan je bureau, of met je laptop op schoot voor de TV...of zelfs je schoenen (!)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 mei 2010 23:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 08:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
EvilTwin schreef:
...

Tenslotte nog dit, je kunt natuurlijk makkelijk de auto de schuld geven (doe ik ook wel eens) maar uiteindelijk kan het ook die 6,5uur in een rot bed zijn of je houding aan je bureau, of met je laptop op schoot voor de TV...of zelfs je schoenen (!)


:smt038 :smt038 :smt038

Greetz,
Walter


25 mei 2010 07:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
EvilTwin schreef:
Echter, gelul over "betere" duitse stoelen neem ik ook met een korreltje zout.


Ik kon echt niet meer in mijn VW rijden door de uitwerking die de stugge vering had op mijn rug en nek, maar met de stoelen was niets mis.

Ik ben er nu aan gewend, maar de eerste maanden in de C5 heb ik vaak verkondigd dat een C5 met de VW stoelen erin (voor mij persoonlijk) een perfecte combinatie zou zijn.

Sind ik de elektrisch stoelen met lendesteun heb kan ik de zitpositie veel beter instellen en bij de in/ombouw heeft de bekleder op mijn verzoek de zitting een heel stuk harder gemaakt zodat ik niet meer het wegzakkende DS gevoel heb maar op een solide vlak zit.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


25 mei 2010 09:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
EvilTwin schreef:
Tenslotte nog dit, je kunt natuurlijk makkelijk de auto de schuld geven (doe ik ook wel eens) maar uiteindelijk kan het ook die 6,5uur in een rot bed zijn of je houding aan je bureau, of met je laptop op schoot voor de TV...of zelfs je schoenen (!)


Eensch!!! :smt038
Ik weet uit de praktijk dat er veel meer oorzaken zijn voor rugklachten (ik zit in het vak) maar weinig hoor ik mensen klagen over hun autostoel. Oorzaak zou dus inderdaad best wel eens elders kunnen zitten

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


25 mei 2010 10:24
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Ja, ook mee eens! Recentelijk hebben we onze standaart stoelen vervangen door de elektrische uit een exclusief. Die vind ik prettiger zitten, ook vanwege het veelvoudig kunnen instellen.
MAAR soms zitten ze echt van geen meter!! Met mijn problematische rug, 2 hernia operaties en verwijdering 3 wervelbogen, slijtage en vernauwingen, weet ik uit ervaring dat het een dag later weer prima is. Hangt er gewoon vanaf wat ik die dag eerder gedaan heb. Achter de laptop, of ëven" gras wieden, of gras maaien, en dan natuurlijk op die afgetrapte werkschoenen, maakt veel uit hoe ik de stoelen ervaar.
Zelfs wanneer ik een ochtend mijn administratie heb zitten doen, of krant lezen, of koffie drinken, het maakt allemaal uit voor mijn beleving van de autostoel waar ik in zit.
Een tocht van 700 a 1000km op een dag betekend voor mij dus veel uitstappen en om de 2 a 3 uur een korte pauze nemen om te bewegen. Mijn vrouw, zonder rugproblemen, zie ik hetzelfde doen.
Heb veel verschillende auto's gereden, ook een mercedes met aan mijn rug en lichaam aangepaste stoel. Zelfs dat was niet het wonder wat eindeloos doorrijden mogelijk maakte.
Persoonlijk zou ik zeggen laat de rug eens goed nakijken, net zoals je (zit)houding. Bekijk ook je bed, stoelen en zelfs schoenen idd eens goed.
Vaak is een rugklacht niet alleen door 1 iets veroorzaakt, maar is er een opeenstapeling die uiteindelijk problemen geeft. Ontspannen autorijden, zelfs meerijden, is toch wel een soort van levenskunst is mijn ervaring.
Ik hoop inderdaad dat je met de opvolger inderdaad geen problemen hebt met de stoelen en je rug. Misschien anders Wimmie eens vragen of hij uit zijn vakblik mensen in je omgeving weet die zicht op ruggen hebben.
Johan


25 mei 2010 10:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 21:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Stoelen is ook iets erg persoonlijk.
Hangt af van lengte en bouw van je lichaam.
Voor sommige kleinere mensen zijn de stoelen in een japanner erg goed.
Maar als ik er in zit krijg ik erg snel klachten.
Duitse stoelen beter? Ik weet het niet, het is wat je gewoon bent.
Maar de ervaring die ik met duitse stoelen heb: de sportstoelen van bvb vw beetle zijn erg aangenaam voor mijn bouw van lichaam. Ze zijn zacht en bieden een zeer goede steun.
Maar stoelen van bvb MB daar heb ik het minder voor. Die in de E en S zijn wel goed, vooral de S dan, maar de andere stoelen zijn toch vaak erg hard en de steun is ook vaak niet zo geweldig.


25 mei 2010 13:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2008 18:50
Berichten: 295
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
In 'Duitse' stoelen zit je inderdaad niet per definitie beter. Eén van mijn vorige auto's was bijvoorbeeld een Skoda Octavia (VAG product), de meeste Skoda forummers zwijmelden van de stoelen. Ik kon echter alleen maar een beetje onderuit op de stoel zittend voorkomen dat na een uur of twee rijden geen ontzettende pijn in mijn heupen over te houden. En nee, ik ben geen dunne medemens, maar zwaarlijvig gaat veel te ver, ik zou zeggen 'normaal tot stevig postuur'.
Ook een nieuwe Volkswagen Jetta gaf niet het effect van uren stilzitten zonder last.
Zelfs in een blad als Autoweek worden net even wat zachtere stoelen vaak geroemd over hun comfort tov bottenkrakende harde stoelen.

Een en ander is natuurlijk ook logisch, volgens mij is een mens ook niet gemaakt voor uren lang stil zitten, en is het gewoon goed om zo nu en dan ff wat te bewegen. (Met de CC aan kun je wat bewegen met je benen natuurlijk :lol: )

Oftewel het is gewoon persoonlijk, slechte stoelen worden niet meer gemaakt.

_________________
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE


25 mei 2010 21:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Dank allemaal voor de reacties.
Ikzelf had er ook last van maar minder dan andere passagiers of bestuurders.
Met de Passat Bluemotion heb ik wel uitgebreid gereden en stoelinstellingen getest.
Moet er wel bij zeggen dat de stoel onderin harder kan worden afgesteld.

Dank voor reacties, topic kan dicht.

Ritsd


25 mei 2010 22:52
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
waarom? mag er nooit meer iemand anders rugpijn krijgen :smt017

plus misschien kom je nog wel terug als je een houten achterste krijgt van de passé. :lol:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


26 mei 2010 09:42
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Bij Seats en Sofa's hebben ze daar een aparte lijn voor de "HS line".
HS staat dan voor Hard Seat. Oftewel een plank met een stofje.
Johan


26 mei 2010 11:49
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2010 23:10
Berichten: 517
Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
EvilTwin schreef:
waarom? mag er nooit meer iemand anders rugpijn krijgen :smt017


van mij niet nee :-)

Kan je eigenlijk de stoelen zomaar verbouwen van de ene C5 Ph II versie in de andere (als je de elektrische spullen zoals zetelverwarming en dergelijke niet gebruikt) ? Ik vroeg me dit af omdat ik anders misschien wel zou uitkijken naar een lederen interieur :smt023

_________________
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)


26 mei 2010 14:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
In mijn C5 II Image (Ligne Prestige wat wat kleine toetertjes) heb ik na korte tijd het interieur van een PhI Exclusive laten zetten. Alleen een draadje erbij voor wat spul, maar verder lukt het gewoon :smt023

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


26 mei 2010 15:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jan 2009 17:50
Berichten: 435
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: rugpijn door stoelen c5
Een goede lendesteun is wel belangrijk voor een goede zithouding voor langere periode sturen. Het is trouwens niet voor niets dat men aanraad om niet langer dan 2 uur achter elkaar te sturen!

Lichaam rekken en strekken en even minder geconcentreerd bezig te zijn om vervolgens bij het instappen weer optimaal te kunnen concenteren.

In de PH1 die ik had, zat wel een electrische lende steun. Een min puntje daarvan vond ik wel dat deze enkel in "bol" ging staan of helemaal hol. Als je met verschillende mensen de auto rijdt en dus verschillende lengtes, dan is het handig om de lendesteun ook in de hoogte te kunnen vertellen. Niet iedereen heeft immers de lendesteun op de zelfde plek nodig :D

Volgens mij hebben ze dat wel in de PH3 beter aangepakt.

_________________
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**


26 mei 2010 16:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.