FreekNB schreef:
Dank je!
En is er een mogelijkheid om zelf te zien welke firmware versie ik heb, en of dat dan ook de meest recente is?
Tis even wat complexer dan dat. In oude auto´s met electronische onsteking en katalysator heb je meestal één ECU (electronic control unit) voor de motor. De Ph1 C5 uit 2001 had afhankelijk van de uitvoering al meer dan 20 ECU´s aan boord. Ze werden allemaal aangestuurd door één centrale computer, de BSI. En dit over twee verschillende netwerken, CAN en VAN. Later is dit één netwerk geworden.
Jouw PH3 zal er electronisch niet simpeler op geworden zijn. Als ik me de beschrijving van JO over het verwarmings/AC systeem van de Ph 3 nog voor de geest haal gaat het me weer duizelen.
Bij onze auto´s gaat het dus niet over één stukje firmware. Zo kent bv de automatsiche versnellingsbak zijn eigen firmware, de motor ook, etc, etc.
Een Lexia is nodig om dit in kaart te brengen en eventueel te updaten.
Uitlezen zelf kan met standaard OBD2 spul, tot op zekere hoogte.
gr. Ronald